Eastern Anatolia, gets at the beginning of the early Bronze age under the influence of Mesopotamia and Northern Syria, later early trans-Caucasian Culture. For this reason, in the Early bronze age Hurrian culture is represented in the Eastern Region. During this period they have used ceramic culture, that is defined as the Kaya Ceramics. The ceramics used of culture in time is upon the size of the geography shows varities. Hurrian cultural influence goes from lake Urmia to Transcaucasia, from Amik and Syria to Palestinian areas. At the same time for the last Bronze Age Eastern political and cultural new developments started to occur. Aegean Migration affected the Central Anatolian directly and destroyed the Hittite Empire. With the collapse of the Hittite Empire, starting to move towards the North with the Kingdom of Assyria during this period, there is contention among the Hurrian principalities in Eastern Anatolia. This development as influenced by the Aegean Migrations from Eastern Anatolia region indirectly. From Igdir, Kars Museum, the purchase brought through the Last bronze age ceramics, Aras Painted and grooved ceramics such as Hurrian culture over the last ahead of Karaz after the bronze age used are the cultural developments. These ceramics are represented in Kars, Igdir and they are also important as giving us the information about the existence of the Hurrian in this region and their relationship between other regions. These Six ceramics are designed for everyday life in General unpainted ceramics.
Doğu Anadolu İlk Tunç Çağı’nın başlarında Mezopotamya ve Kuzey Suriye daha sonrasına Erken Transkafkasya Kültürü’nün etkisi altına girmiştir. Bu nedenle Doğu Anadolu Tunç Çağı Erken Hurri kültürü ile temsil edilmektedir. Bu dönem seramik repertuarı ise Karaz Seramiği olarak tanımlanmaktadır. Seramik geleneği zaman içerisinde, coğrafyanın genişliğinin de kaynaklanan sebepler ile farklılıklar gösterebilmektedir. Hurri kültür etkisi Transkafkasya’dan Urmiye Gölü’ne, Amik Ovası ve Suriye-Filistin bölgelerine kadar uzanmaktadır. Son Tunç Çağı Doğu Anadolu için aynı zamanda siyasi ve kültürel anlamda yeni gelişmelerin de yaşanmaya başlandığı dönemdir. Geç Tunç Çağı'nın sonlanmasına sebep olan Ege Göçleri Orta Anadolu’yu doğrudan etkileyip Hitit İmparatorluğu’nu yıkılış sürecini başlatmıştır. Hitit İmparatorluğu’nun yıkılmasıyla birlikte Kuzeye doğru ilerlemeye başlayan Assur Krallığı ile bu dönemde Doğu Anadolu’da var olan Hurri beylikleri arasında çekişme başlamıştır. Bu gelişmeyle alakalı olarak Doğu Anadolu Bölgesi Ege Göçleri’nden dolaylı yoldan etkilenmiştir. Kars Müzesi’ne, Iğdır’dan satın alma yoluyla getirilen Son Tunç Çağı seramikleri, öncesinde Karaz sonrasında Aras Boyalıları ve yivli seramikler gibi Hurri kültürünün Son Tunç Çağı’nda meydana getirdiği kültürel gelişmelerdendir. Bu seramikler Hurri varlığının Iğdır ve Kars bölgesinde temsil edildiği bilgisini bizlere vermekle birlikte bölgenin diğer kültür bölgeleri ile ilişkisini açıklaması açısından da önemlidir. Bu çalışmada tanıtılan toplam altı parçadan oluşan bu seramik örnekleri günlük kullanım kaplarından oluşan, boyasız örnekleri içermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 4 |