Research Article
BibTex RIS Cite

SPORCU DEĞER YÖNELİMİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Year 2021, , 159 - 177, 27.12.2021
https://doi.org/10.31798/ses.1020314

Abstract

Araştırmada sporcuların spor yoluyla kazandıkları değerleri farklı boyutlarda ölçebilecek bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 114 erkek, 87 kadın toplam 201 millî sporcu katılmıştır. Verilerin analizinde madde-toplam test korelasyonu, Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) ve Bartlett Sphericity testi, doğrulayıcı ve açımlayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonrasında ölçeğin 22 madde ve yarışmaseverlik, sportmenlik, sorumluluk ve kurallara uyma alt boyutları olmak üzere 4 faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Maddelerin yük değerleri .744 ile .485 arasında değişmektedir. Ölçeğin Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı 0.814 olarak tespit edilmiştir. Sonuç olarak, geliştirilen ölçeğin geçerlik ve güvenirliğine ilişkin bulgular, ölçeğin sporcuların değer yönelimlerini belirlemek üzere kullanılabilir nitelikte olduğunu göstermektedir.

References

  • Akbaş, O. (2004). Türk millî eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının (değerlerinin) ilköğretim II. kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (16), 9-27.
  • Balcı, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Carr, D. (1997). Physical education and value diversity: A response to Andrew Reid. European Physical Education Review, 3 (2), 195-205.
  • Chen, A., Ennis, C. D. & Loftus, S. (1997). Refining the value orientation inventory. Research Quarterly for Exercise and Sport, 68 (4), 352-356.
  • Cruz, J., Boixadós, M., Valiente, L. & Capdevilla, L. (1995). Prevalent values in young Spanish soccer players. International Review for the Sociology of Sport, 30 (3-4), 353-371.
  • Curtner-Smith, M. D. & Meek, G. A. (2000). Teachers’ value orientations and their compatibility with the national curriculum for physical education. European Physical Education Review, 6 (1), 27-45.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirhan, G. (2014). Sportif değerler ve eğitimi. Toplum ve Hekim, 29 (5), 351-355.
  • Devine, C. & Telfer, H. (2016). Altyapı sporlarında ve beden eğitiminde değerler (B. Gürpınar, Çev.). J. Whitehead, H. Telfer, J. Lambert (Ed.). Beden eğitimi ve spor neden değerlidir? Ankara: Nobel Akademik, 13-33.
  • Ennis, C. D. & Hooper, L. M. (1988). Development of an instrument for assessing educational value orientations. Journal of Curriculum Studies, 20 (3), 277-280.
  • Ennis, C. D. (1992). The influence of value orientations in curriculum decision making. Quest, 44, 317-329.
  • Ennis, C. D., Ross, J. & Chen, A. (1992). The role of value orientations in curriculum decision making: A rationale for teachers’ goals and expectations. Research Quarterly for Exercise and Sport, 63 (1), 38-47.
  • Ennis, C. D. & Chen, A. (1993). Domain specifications and content representativeness of the revised value orientation inventory. Research Quarterly for Exercise and Sport, 64 (4), 436-446.
  • Foster, J. J. (2001). Data analysis using SPSS for Windows versions 8-10: A beginner's guide. London: Sage.
  • Frydaki, E. & Mamoura, M. (2008). Exploring teachers’ value orientations in literature and history secondary classrooms. Teaching and Teacher Education, 24 (6), 1487-1501.
  • Gau, L. & James, J. D. (2013). A ten-value-type framework associated with spectator sports: A qualitative inquiry. http://sgo.sagepub.com/content/3/2/2158244013485580.short sayfasından alınmıştır.
Year 2021, , 159 - 177, 27.12.2021
https://doi.org/10.31798/ses.1020314

Abstract

References

  • Akbaş, O. (2004). Türk millî eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının (değerlerinin) ilköğretim II. kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (16), 9-27.
  • Balcı, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Carr, D. (1997). Physical education and value diversity: A response to Andrew Reid. European Physical Education Review, 3 (2), 195-205.
  • Chen, A., Ennis, C. D. & Loftus, S. (1997). Refining the value orientation inventory. Research Quarterly for Exercise and Sport, 68 (4), 352-356.
  • Cruz, J., Boixadós, M., Valiente, L. & Capdevilla, L. (1995). Prevalent values in young Spanish soccer players. International Review for the Sociology of Sport, 30 (3-4), 353-371.
  • Curtner-Smith, M. D. & Meek, G. A. (2000). Teachers’ value orientations and their compatibility with the national curriculum for physical education. European Physical Education Review, 6 (1), 27-45.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirhan, G. (2014). Sportif değerler ve eğitimi. Toplum ve Hekim, 29 (5), 351-355.
  • Devine, C. & Telfer, H. (2016). Altyapı sporlarında ve beden eğitiminde değerler (B. Gürpınar, Çev.). J. Whitehead, H. Telfer, J. Lambert (Ed.). Beden eğitimi ve spor neden değerlidir? Ankara: Nobel Akademik, 13-33.
  • Ennis, C. D. & Hooper, L. M. (1988). Development of an instrument for assessing educational value orientations. Journal of Curriculum Studies, 20 (3), 277-280.
  • Ennis, C. D. (1992). The influence of value orientations in curriculum decision making. Quest, 44, 317-329.
  • Ennis, C. D., Ross, J. & Chen, A. (1992). The role of value orientations in curriculum decision making: A rationale for teachers’ goals and expectations. Research Quarterly for Exercise and Sport, 63 (1), 38-47.
  • Ennis, C. D. & Chen, A. (1993). Domain specifications and content representativeness of the revised value orientation inventory. Research Quarterly for Exercise and Sport, 64 (4), 436-446.
  • Foster, J. J. (2001). Data analysis using SPSS for Windows versions 8-10: A beginner's guide. London: Sage.
  • Frydaki, E. & Mamoura, M. (2008). Exploring teachers’ value orientations in literature and history secondary classrooms. Teaching and Teacher Education, 24 (6), 1487-1501.
  • Gau, L. & James, J. D. (2013). A ten-value-type framework associated with spectator sports: A qualitative inquiry. http://sgo.sagepub.com/content/3/2/2158244013485580.short sayfasından alınmıştır.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Mehtap Yıldız 0000-0001-8553-7154

Özbay Güven

Publication Date December 27, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Yıldız, M., & Güven, Ö. (2021). SPORCU DEĞER YÖNELİMİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Scientific Educational Studies, 5(2), 159-177. https://doi.org/10.31798/ses.1020314