Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Kariyer Merkezlerinin Örgüt Yapısı ve Personel Profilinin İncelenmesi: Kimler Yönetiyor? Kimler Yürütüyor?

Year 2019, , 275 - 298, 19.12.2019
https://doi.org/10.32331/sgd.658658

Abstract

Bu makalenin temel amacı, Türkiye’deki devlet üniversitelerine bağlı kariyer merkezlerinde çalışan yöneticilerin ve personelin nicelik ve nitelik olarak mevcut durumunu değerlendirmek ve personel açısından mevcut sorun alanlarını belirlemektir. Elde edilen bulgular ışığında ideal kariyer merkezi personel politikası için öncül öneriler sunulması da çalışmanın hem amacı hem de özgün katkısı olarak belirtilebilir. Veriler, Türkiye genelindeki devlet üniversitelerinde aktif olarak faaliyet gösteren 20 kariyer merkezindeki 53 yönetici ve uzmanla yüz yüze yapılan görüşmelerden toplanmış ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Bulgular, kariyer merkezlerinde çalışan personelin hem nicelik hem de nitelik olarak yetersiz olduğunu, merkez müdürlerinin merkezin işlevlerine uzak bilim dalı uzmanları arasından seçildiğini ortaya koymaktadır. Kariyer merkezleri için örgüt yapısı ve personel modeli önerilmiş ve modelin dayanakları tartışılmıştır.

References

  • Athanasou, J. A. and Esbroeck, V. R. (2008). Introduction: Inter-National Handbook of Career Guidance. In V. R. Esbroeck, J. A. Athanasou (eds.) International Handbook of Career Guidance. New York: Springer Puplishing.
  • Atik, G. and Yalçın, İ. (2010). Counseling Needs of Educational Sciences Students at the Ankara University. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2(2). 1520-1526.
  • Bogdan, R. C. and Biklen, S. K. (1992). Qualitative Research for Education: An introduction to Theory and Methods. Boston: Allyn and Bacon.
  • Cafoğlu, Z. ve Okçu, V. (2013). Gençlik Sorunları: Siirt İli Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 43(12). 82-115.
  • Erdoğmuş, N. (2001). Üniversitelerdeki Kariyer Merkezlerinin Etkinlikleri Hakkında Bir Araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 1. (131-142).
  • Erkan, S., Özbay, Y., Cihangir Çankaya, Z. ve Terzi, Ş. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Yaşadıkları Problemler ve Psikolojik Yardım Arama Gönüllükleri. Education and Science. 37(164). 94-107.
  • Güleri, M. (1994). Üniversiteli ve İşçi Gençliğin Gelecek Beklentileri ve Kötümserlik-İyimserlik Düzeyleri. Kriz Dergisi. 6(1). 55-65. [https://istatistik.yok.gov.tr/].
  • Karaaslan, S. (2017). Ankara’daki Üniversitelerin Kariyer Merkezleri Üzerine Bir Değerlendirme. [https://www.researchgate.net/publication/313051152]. (Erişim: 08 Kasım 2019).
  • Karataş, A. ve Gizir, C. A. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Danışma Gereksinimlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28(28-3). 250-265.
  • Kavas, A. B. (2008). An Evaluation of the Career Centers' Services in Turkish Universities. XXIX. International Congress of Psychology. Berlin: Germany.
  • Koçak, O ve Çepni, S. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Çalışma Hayatına Dair Beklentilerinin Değerlendirilmesi: Yalova Üniversitesi Öğrencileri Örneği. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergi. C. 6(1). 241-265.
  • Livengood, J. A. (2012). The Leadership Orientations and Effectiveness of College and University Career Services Directors.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • National Freshman Attitudes Report (2014). Special Focus on Career Decision-Making Toward the Goal of College Completion. Retrieved From. [https://www.ruffalonl.com/papers-researchhigher-education fundraising/2014/2014-freshman-attitudesreport-for-two-year-colleges].
  • Niles, S. G. (2002). Adult Career Development: Concepts, Issues and Practices. National Career Development Association.
  • Pişkin, M. (2006). Türkiye’de Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetlerinin Dünü, Bugünü ve Yarını. M. Hesapçıoğlu ve A. Durmuş (Ed.). Türkiye’de Eğitim Bilimleri: Bir Bilanço Denemesi. 458-501. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Pişkin, M., Kart, N. M., Öğülmüş, S. ve Güldü, Ö. (2019). Üniversite Kariyer Merkezlerinin Değerlendirilmesi. Tek Yerleşkeli ve Çok Yerleşkeli Üniversiteler İçin Alternatif Model Önerileri. TÜBİTAK 116R044 Nolu Proje Sonuç Raporu.
  • Rayman, J. R. (1999). Career Services Imperatives for the Next Millennium. The Career Development Quarterly. 48(2). 175-184.
  • Schutt, D. A. (2008). How to Plan & Develop a Career Center (Second Edition). New York: Ferguson Publishing.
  • Yavuzer, H., Demir, İ., Meşeci, F. ve Sertelin, Ç. (2005). Günümüz Gençliğinin Gelecek Beklentileri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi. 2(2). 93-103.
  • Yeşilyaprak, B. (2012). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığında Paradigma Değişimi ve Türkiye Açısından Sonuçlar: Geçmişten Geleceğe Yönelik Bir Değerlendirme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 12(1). 97-118.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zeren, Ş. G. (2015). Yüz Yüze ve Çevrimiçi Psikolojik Danışma: Danışanların Sorunları ve Memnuniyetleri. Eğitim ve Bilim. 40(182). 127- 141.
  • Zeren, Ş. G., Amanvermez, Y., Buyruk Genç, A., Ermumcu, A., Kalay, T., Satıcı, B. ve Yılmaz, A. S. (2017). Yükseköğretimde Kariyer Merkezlerinin İncelenmesi: İstanbul İli Örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 7(3). 554-564.
Year 2019, , 275 - 298, 19.12.2019
https://doi.org/10.32331/sgd.658658

Abstract

References

  • Athanasou, J. A. and Esbroeck, V. R. (2008). Introduction: Inter-National Handbook of Career Guidance. In V. R. Esbroeck, J. A. Athanasou (eds.) International Handbook of Career Guidance. New York: Springer Puplishing.
  • Atik, G. and Yalçın, İ. (2010). Counseling Needs of Educational Sciences Students at the Ankara University. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2(2). 1520-1526.
  • Bogdan, R. C. and Biklen, S. K. (1992). Qualitative Research for Education: An introduction to Theory and Methods. Boston: Allyn and Bacon.
  • Cafoğlu, Z. ve Okçu, V. (2013). Gençlik Sorunları: Siirt İli Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 43(12). 82-115.
  • Erdoğmuş, N. (2001). Üniversitelerdeki Kariyer Merkezlerinin Etkinlikleri Hakkında Bir Araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 1. (131-142).
  • Erkan, S., Özbay, Y., Cihangir Çankaya, Z. ve Terzi, Ş. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Yaşadıkları Problemler ve Psikolojik Yardım Arama Gönüllükleri. Education and Science. 37(164). 94-107.
  • Güleri, M. (1994). Üniversiteli ve İşçi Gençliğin Gelecek Beklentileri ve Kötümserlik-İyimserlik Düzeyleri. Kriz Dergisi. 6(1). 55-65. [https://istatistik.yok.gov.tr/].
  • Karaaslan, S. (2017). Ankara’daki Üniversitelerin Kariyer Merkezleri Üzerine Bir Değerlendirme. [https://www.researchgate.net/publication/313051152]. (Erişim: 08 Kasım 2019).
  • Karataş, A. ve Gizir, C. A. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Danışma Gereksinimlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28(28-3). 250-265.
  • Kavas, A. B. (2008). An Evaluation of the Career Centers' Services in Turkish Universities. XXIX. International Congress of Psychology. Berlin: Germany.
  • Koçak, O ve Çepni, S. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Çalışma Hayatına Dair Beklentilerinin Değerlendirilmesi: Yalova Üniversitesi Öğrencileri Örneği. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergi. C. 6(1). 241-265.
  • Livengood, J. A. (2012). The Leadership Orientations and Effectiveness of College and University Career Services Directors.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • National Freshman Attitudes Report (2014). Special Focus on Career Decision-Making Toward the Goal of College Completion. Retrieved From. [https://www.ruffalonl.com/papers-researchhigher-education fundraising/2014/2014-freshman-attitudesreport-for-two-year-colleges].
  • Niles, S. G. (2002). Adult Career Development: Concepts, Issues and Practices. National Career Development Association.
  • Pişkin, M. (2006). Türkiye’de Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetlerinin Dünü, Bugünü ve Yarını. M. Hesapçıoğlu ve A. Durmuş (Ed.). Türkiye’de Eğitim Bilimleri: Bir Bilanço Denemesi. 458-501. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Pişkin, M., Kart, N. M., Öğülmüş, S. ve Güldü, Ö. (2019). Üniversite Kariyer Merkezlerinin Değerlendirilmesi. Tek Yerleşkeli ve Çok Yerleşkeli Üniversiteler İçin Alternatif Model Önerileri. TÜBİTAK 116R044 Nolu Proje Sonuç Raporu.
  • Rayman, J. R. (1999). Career Services Imperatives for the Next Millennium. The Career Development Quarterly. 48(2). 175-184.
  • Schutt, D. A. (2008). How to Plan & Develop a Career Center (Second Edition). New York: Ferguson Publishing.
  • Yavuzer, H., Demir, İ., Meşeci, F. ve Sertelin, Ç. (2005). Günümüz Gençliğinin Gelecek Beklentileri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi. 2(2). 93-103.
  • Yeşilyaprak, B. (2012). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığında Paradigma Değişimi ve Türkiye Açısından Sonuçlar: Geçmişten Geleceğe Yönelik Bir Değerlendirme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 12(1). 97-118.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zeren, Ş. G. (2015). Yüz Yüze ve Çevrimiçi Psikolojik Danışma: Danışanların Sorunları ve Memnuniyetleri. Eğitim ve Bilim. 40(182). 127- 141.
  • Zeren, Ş. G., Amanvermez, Y., Buyruk Genç, A., Ermumcu, A., Kalay, T., Satıcı, B. ve Yılmaz, A. S. (2017). Yükseköğretimde Kariyer Merkezlerinin İncelenmesi: İstanbul İli Örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 7(3). 554-564.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Metin Pişkin This is me 0000-0003-3555-636X

Müge Ersoy-kart This is me 0000-0003-4104-1645

Publication Date December 19, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Pişkin, M., & Ersoy-kart, M. (2019). Üniversite Kariyer Merkezlerinin Örgüt Yapısı ve Personel Profilinin İncelenmesi: Kimler Yönetiyor? Kimler Yürütüyor?. Sosyal Güvenlik Dergisi, 9(2), 275-298. https://doi.org/10.32331/sgd.658658