Research Article
BibTex RIS Cite

Etnografik Belgeselde Jean Rouch’un Sinema Pratiği: Etno-Kurmaca

Year 2020, Özel Sayı (2) Mayıs 2020, 201 - 226, 29.05.2016
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.672116

Abstract

Bu çalışmada Fransız Yönetmen Jean Rouch’un antropolog kimliğinin etkisiyle deneyimlediği ve kuramsallaştırdığı sinema pratiği Etno-kurmaca türü analiz edilmektedir. Çalışmanın amacında, yönetmenin “gerçeklere nüfus etmenin tek yolu” olarak tanımladığı etno-kurmacanın, biçimsel ve içeriksel olarak etnografik belgesel film yapımına etkisi irdelenmektedir. Bu bağlamda Jean Rouch’un yönetmenliğini yaptığı “Jaguar” filmi üzerinden kültürel ve sinemasal kavramlar açıklanmakta ve etnografik film yapım sürecine kazandırdığı yenilikler belirtilmektedir. Kurgusal ve kurgusal olmayanlar arasındaki sınırın; kamera, kameraman, etnografik özne ve kavramlarla nasıl yapılandığı açıklanmaktadır. Kültürel kavramlar, Rouch’un sinemasında önemli yer tutmaktadır. Rouch’un sinemasında “öteki” ile olan etnografik ilişki yönetmen kadar karakterlerin de sesinin duyulmasını sağlar. Film sürecinde “öteki” konumudaki özneler, filmin içindeki işbirliği ile dönüşerek paylaşımcı bir doğaçlama biçimi ortaya çıkmaktadır. Etno-kurmaca belgesel filmin “gerçek” unsurunun oluşturduğu katı sınırları yumuşatarak, gerçeğin temsiline farklı bir bakış açısı kazandırmaktadır. Gerçeğe dair yorumu da film kahramanlarına ve izleyiciye bırakmaktadır. Araştırmanın sonucunda Jean Rouch’un etno-kurmaca türü içinde uyguladığı deneyimlerle, öykünün ve filmin kendi gerçekliğini yaratarak izleyiciye ulaştığı görülmektedir.

References

  • ADALI B. (1986), Belgesel Sinema, İstanbul: Hil Yayınları.
  • ALTINTAŞ M. (2002), Jean Rouch ve Sinema Gerçek Üzerine Birkaç Not, Belgesel Sinema Dergisi, İstanbul: Sayı 1
  • CERECİ S. (1997), Belgesel Sinema, İstanbul: Şule Yayınları.
  • EMERSON, M. Robert, vd. (2008). Bütün Yönleriyle Alan Çalışması, Çev. A. Erkan Koca, Ankara: Birleşik Yayınları.
  • KOÇER S. (2008), Jean Rouch ve Etnokurmaca: Gerçekle Kurmaca Arasında, Altyazı Dergisi, Mart Sayısı.
  • MAKAL O.(2002), Fransız Gerçekçi Okulundan Jean Rouch, Belgesel Sinema Dergisi, İstanbul: Sayı 1
  • NANNİCELLİ T. (2006), From Representation to Evocation: Tracing a Progression in Jean Rouch's Les magiciens de Wanzerbé, Les maîtres fous, and Jaguar, Visual Anthropology.
  • PEMPECİOĞLU N. (2005), Belgesel Sinema Üzerine Yazılar-Biçim Olarak Belgesel, Ankara: Babil Yayınları.
  • ROUCH J., FELD S. (2004), Ciné-Ethnography,, Minneapolis: University of Minnesata Press.
  • STOLLER P. (1992), The Cinematic Griot: The Ethnography of Jean Rouch, Chicago:University of Chicago Press.
  • SCHEINMAN, D. (1998), The ‘Dialogic Imagination’ of Jean Rouch: Covert Conversations in Les maitres fous, In Documenting the Documentary: Close Readings of Documentary Film and Video. Eds: Barry Keith Grant and Jeannette Sloniowski, Detroit: Wayne State University Press.
  • SUSAR A. F. (2005). Etnolojik Belgeleme-Etnografik Film ve Sözlü Tarih Çalışmalarının Antropolojideki Yeri”, Gelenekten Geleceğe Antropoloji, Derleyen: Belkıs Kümbetoğlu, Hande Birkalan Gedik, İstanbul: Epsilon Yayınları
  • ULUTAK N. (1998), Belgesel sinemanın öncüsü: Robert Flaherty, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Dergisi Kurgu, Sayı: 5
  • ULUTAK N. (2003), Robert J. Flaherty ve Kuzeyli Nanook, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. YÜKSEL C. (2006), Belgesel Sinemanın Doğruya Ulaşma Yolları, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi Cilt.4
Year 2020, Özel Sayı (2) Mayıs 2020, 201 - 226, 29.05.2016
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.672116

Abstract

References

  • ADALI B. (1986), Belgesel Sinema, İstanbul: Hil Yayınları.
  • ALTINTAŞ M. (2002), Jean Rouch ve Sinema Gerçek Üzerine Birkaç Not, Belgesel Sinema Dergisi, İstanbul: Sayı 1
  • CERECİ S. (1997), Belgesel Sinema, İstanbul: Şule Yayınları.
  • EMERSON, M. Robert, vd. (2008). Bütün Yönleriyle Alan Çalışması, Çev. A. Erkan Koca, Ankara: Birleşik Yayınları.
  • KOÇER S. (2008), Jean Rouch ve Etnokurmaca: Gerçekle Kurmaca Arasında, Altyazı Dergisi, Mart Sayısı.
  • MAKAL O.(2002), Fransız Gerçekçi Okulundan Jean Rouch, Belgesel Sinema Dergisi, İstanbul: Sayı 1
  • NANNİCELLİ T. (2006), From Representation to Evocation: Tracing a Progression in Jean Rouch's Les magiciens de Wanzerbé, Les maîtres fous, and Jaguar, Visual Anthropology.
  • PEMPECİOĞLU N. (2005), Belgesel Sinema Üzerine Yazılar-Biçim Olarak Belgesel, Ankara: Babil Yayınları.
  • ROUCH J., FELD S. (2004), Ciné-Ethnography,, Minneapolis: University of Minnesata Press.
  • STOLLER P. (1992), The Cinematic Griot: The Ethnography of Jean Rouch, Chicago:University of Chicago Press.
  • SCHEINMAN, D. (1998), The ‘Dialogic Imagination’ of Jean Rouch: Covert Conversations in Les maitres fous, In Documenting the Documentary: Close Readings of Documentary Film and Video. Eds: Barry Keith Grant and Jeannette Sloniowski, Detroit: Wayne State University Press.
  • SUSAR A. F. (2005). Etnolojik Belgeleme-Etnografik Film ve Sözlü Tarih Çalışmalarının Antropolojideki Yeri”, Gelenekten Geleceğe Antropoloji, Derleyen: Belkıs Kümbetoğlu, Hande Birkalan Gedik, İstanbul: Epsilon Yayınları
  • ULUTAK N. (1998), Belgesel sinemanın öncüsü: Robert Flaherty, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Dergisi Kurgu, Sayı: 5
  • ULUTAK N. (2003), Robert J. Flaherty ve Kuzeyli Nanook, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. YÜKSEL C. (2006), Belgesel Sinemanın Doğruya Ulaşma Yolları, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi Cilt.4
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles
Authors

Bilgen Kuzu 0000-0002-2223-4065

Publication Date May 29, 2016
Published in Issue Year 2020 Özel Sayı (2) Mayıs 2020

Cite

APA Kuzu, B. (2016). Etnografik Belgeselde Jean Rouch’un Sinema Pratiği: Etno-Kurmaca. SineFilozofi201-226. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.672116