Year 2020, Volume , Issue , Pages 6 - 19 2016-05-29

Sinemada Korkunun Verdiği Hazzın Yüce Kavramı ile Açıklanması ve Antonio Margheriti’nin Danza Macabra (1964) Filmi

Fırat OSMANOĞULLARI [1]


Sinemada, özellikle de korku sinemasında, doğrudan korku hissi üretmeye yönelik imajlar bulunabilmekle birlikte, korku hissi tek bir imaj, sahne ya da sekans içerisinde yer almayabilir de. Türlü sinematografik tekniklerle tek başına ‘negatif’ hisler uyandırmayacak imajlar ya da işitsel sinematik unsurlar da korku verici hale gelebilir. Her ne şekilde üretilmiş olursa olsun, bir filmdeki korku dolu anlar seyirci tarafından estetik bir haz talebi ile seyredilir. Bir filmde üretilen korku, dehşet ve acı gibi negatif hislerin seyirciye verdiği hazzı anlamlandırabilmek adına bu çalışmada ‘yüce’ kavramına başvurulacaktır. Özellikle Burke ve Kant’ın yaklaşımlarından yararlanılarak tartışılacak yüce kavramı, bu hazzı açıklamaya imkân vermektedir. Aynı zamanda bir filmin hangi sinematik unsurları kullanarak yüce etkisini yaratma yetisi de tartışılacaktır. Bütün bu tartışmalar, bu çalışmada, İtalyan yönetmen Antonio Margheriti’nin Danza Macabra (1964) filminin örnek çözümlemesi üzerinden gerçekleştirilecektir.
korku, haz, yüce
  • Altuğ, T. (2007). Kant Estetiği. İkinci Baskı. İstanbul: Payel.
  • Botting, F. (1996). Gothic. London: Routledge.
  • Burke, E. (2008). Yüce ve Güzel Kavramlarımızın Kaynağı Hakkında Felsefi Bir Soruşturma. Çev. M. Barış Gümüşbaş. Ankara: BilgeSu.
  • Cherry, B. (2009). Horror. London and New York: Routledge.
  • Curti, R. (2015). Italian Gothic Horror Films, 1957-1969. Jefferson, North Carolina: McFarland & Company.
  • De Quincey, T. (2013). Güzel Sanatların Bir Dalı Olarak Cinayet. Çev. İsmet Birkan. Üçüncü Baskı. İstanbul: İletişim.
  • Deleuze, G. (2007). Kant Üzerine Dört Ders. Çev. Ulus Baker. İstanbul: Kabalcı.
  • Ferry, L. (2012). Homo Esteticus Demokrasi Çağında Beğeninin İcadı. Çev. Devrim Çetinkasap. İstanbul: Pinhan.
  • Kant, I. (2016). Yargı Yetisinin Eleştirisi. Çev. Aziz Yardımlı. Üçüncü Baskı. İstanbul: İdea.
  • Kant, I. (2017). Güzellik ve Yücelik Duyguları Üzerine Gözlemler. Çev. Ahmet Fethi. İkinci Baskı. İstanbul: Hil.
  • Odell, C., Le Blanc, M. (2011). Korku Sineması. Çev. Ali Toprak. İstanbul: Kalkedon.
  • Oskay, Ü. (2014). Çağdaş Fantazya. İstanbul: İnkılap.
  • Schiller, F.V. (2008). Schiller. Çev. ve Haz. Gürsel Aytaç. Ankara: Doğu Batı.
  • Tunalı, İ. (2010). Estetik. On İkinci Baskı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Primary Language tr
Subjects Philosophy, Art
Journal Section Articles
Authors

Orcid: 0000-0003-2669-7558
Author: Fırat OSMANOĞULLARI (Primary Author)
Institution: ---
Country: Turkey


Dates

Publication Date : May 29, 2016

Bibtex @research article { sinefilozofi688556, journal = {SineFilozofi}, issn = {}, eissn = {2547-9458}, address = {Bişkek Cad. 81. Sokak No:2 Emek/ANKARA}, publisher = {Serdar ÖZTÜRK}, year = {2016}, volume = {}, pages = {6 - 19}, doi = {10.31122/sinefilozofi.688556}, title = {Sinemada Korkunun Verdiği Hazzın Yüce Kavramı ile Açıklanması ve Antonio Margheriti’nin Danza Macabra (1964) Filmi}, key = {cite}, author = {Osmanoğulları, Fırat} }
APA Osmanoğulları, F . (2016). Sinemada Korkunun Verdiği Hazzın Yüce Kavramı ile Açıklanması ve Antonio Margheriti’nin Danza Macabra (1964) Filmi . SineFilozofi , () , 6-19 . DOI: 10.31122/sinefilozofi.688556
MLA Osmanoğulları, F . "Sinemada Korkunun Verdiği Hazzın Yüce Kavramı ile Açıklanması ve Antonio Margheriti’nin Danza Macabra (1964) Filmi" . SineFilozofi (2016 ): 6-19 <https://dergipark.org.tr/en/pub/sinefilozofi/issue/54611/688556>
Chicago Osmanoğulları, F . "Sinemada Korkunun Verdiği Hazzın Yüce Kavramı ile Açıklanması ve Antonio Margheriti’nin Danza Macabra (1964) Filmi". SineFilozofi (2016 ): 6-19
RIS TY - JOUR T1 - Sinemada Korkunun Verdiği Hazzın Yüce Kavramı ile Açıklanması ve Antonio Margheriti’nin Danza Macabra (1964) Filmi AU - Fırat Osmanoğulları Y1 - 2016 PY - 2016 N1 - doi: 10.31122/sinefilozofi.688556 DO - 10.31122/sinefilozofi.688556 T2 - SineFilozofi JF - Journal JO - JOR SP - 6 EP - 19 VL - IS - SN - -2547-9458 M3 - doi: 10.31122/sinefilozofi.688556 UR - https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.688556 Y2 - 2020 ER -
EndNote %0 SineFilozofi Sinemada Korkunun Verdiği Hazzın Yüce Kavramı ile Açıklanması ve Antonio Margheriti’nin Danza Macabra (1964) Filmi %A Fırat Osmanoğulları %T Sinemada Korkunun Verdiği Hazzın Yüce Kavramı ile Açıklanması ve Antonio Margheriti’nin Danza Macabra (1964) Filmi %D 2016 %J SineFilozofi %P -2547-9458 %V %N %R doi: 10.31122/sinefilozofi.688556 %U 10.31122/sinefilozofi.688556
ISNAD Osmanoğulları, Fırat . "Sinemada Korkunun Verdiği Hazzın Yüce Kavramı ile Açıklanması ve Antonio Margheriti’nin Danza Macabra (1964) Filmi". SineFilozofi / (May 2016): 6-19 . https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.688556
AMA Osmanoğulları F . Sinemada Korkunun Verdiği Hazzın Yüce Kavramı ile Açıklanması ve Antonio Margheriti’nin Danza Macabra (1964) Filmi. SineFilozofi. 2016; 6-19.
Vancouver Osmanoğulları F . Sinemada Korkunun Verdiği Hazzın Yüce Kavramı ile Açıklanması ve Antonio Margheriti’nin Danza Macabra (1964) Filmi. SineFilozofi. 2016; 6-19.