Devrim öncesi ve
sonrası İran’ın toplumsal dinamikleri incelendiğinde, bir geçiş sürecinin
varlığı dikkat çekmekte ve belirsizlik hâli görülmektedir. Devam eden süreçte,
bu durumunun sinemaya da yansıdığı belirginlik kazanmakta, bakışın erilliği ve
ataerkil ideolojinin sinemayı biçimlendirme çalışmaları, kadının sinemadaki
temsiline olumsuz yönde etki ettiği anlaşılmaktadır. Devrim öncesinde, temsil
sürecinde, teşhircilik ile mücadele vermek durumunda kalan kadın, devrim
sonrasında İslamlaştırma akımının etkisiyle, örtünmek zorunda bırakılmakta ve
dolayısıyla sinematik temsili olumsuz yönde etkilenmektedir.
Behram Beyzayi
sinemasında, ataerkil ideolojinin her iki dönemde de ele aldığı ana akım kadın
mitine yönelik bir karşıt okuma geliştirilmekte, hem devrim öncesinde hem de
devrim sonrasında bu okuma biçimi süreklilik kazanmaktadır. Bu iddiayı ortaya
koymak adına, Behram Beyzayi’nin Bashu,
Gharibe-ye Koochak (Başu, Küçük Yabancı - 1989) filmi örneklem olarak ele
alınmakta, feminist okuma vasıtasıyla sinematografik bir çözümleme yöntemi
benimsenmektedir. Bu bağlamda, Beyzayi’nin yarattığı karşı mitler anlatıyı
destekleyen sekanslarla somutlaştırılmakta ve süreç içerisinde feminist
eleştirel söylem analizinin teorik alt yapısından yararlanılmaktadır.
İran Sineması Behram Beyzayi Kadın Miti Ataerkil İdeoloji Feminist Eleştirel Söylem Analizi
Yüksek lisans tezimden dönüştürdüğüm bu makalemde, öncelikle, Prof. Dr. Emine UÇAR İLBUĞA'ya çokça teşekkür ederim. Akademik bilgi ve birikimini benimle paylaştığı ve desteğini sürdürmeye devam ettiği için ayrıca minnettarım.
When
the social dynamics of pre-revolution and post-revolution era are examined, the
existence of transition process is remarkable and it is seen that there is an
uncertainty. In the ongoing process, this situation is reflected in the cinema,
it is understood that “male gaze” and the efforts of patriarchal ideology to
shape the cinema have a negative effect the representation of woman.
Pre-revolution era, in the process of representation, the woman who put up a
good fight against to exhibitionism, at post-revolution era was forced to veil
oneself by the effects of Islamization movement, and thus the cinematic
representation is adversely affected.
In
Bahram Beizai’s cinema, a oppostional reading is developed for the mainstream
female myth that patriarchal ideology deals with in both periods, and this form
of reading becomes continuous both pre-revolution and post-revolution era. In
order to makes the claim, Bahram Beizai’s Bashu,
Gharibe-ye Koochak (Bashu, Little
Stranger - 1989) movie is taken as a sample and cinematographic analysis method
is adopted through feminist literature. In this context, the counter-myths
created by Beizai are embodied by the sequences supporting the narrative and
the theoretical background of feminist critical discourse analysis is utilized
in the process.
Iranian Cinema Bahram Beizai Myth of Woman Patriarchal Ideology Feminist Critical Discourse Analysis
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 9 |