Bu çalışma, Nuri Bilge Ceylan’ın Kış Uykusu filmini, Friedrich Nietzsche, Max Scheler gibi düşünürlerin kavramsallaştırdığı, karamsar ve hastalıklı bir ruhsal duruma tekabül eden, ressentiment kavramı bağlamında, felsefi bir yaklaşımla incelemektedir. Filmlerinde genel olarak orta sınıftan insanların içsel dünyalarının çelişkilerini, içinde bulundukları toplumsal bağlama ilişkin deneyimledikleri uyuşmazlıkları bir tür yabancılaşma biçiminde kuran Ceylan, bu filmde de sözü edilen yabancılaşmayı çeşitli başarısızlıklar, kin, nefret gibi karamsar temalarla bağlantılı olarak tasarlamaktadır. Bu kapsamda, filmin ana karakterleri olan Aydın, eşi Nihal ve kız kardeşi Necla’yı merkeze alan bu incelemede, bu karakterler arasındaki ilişkilerin gerilimli doğası ve çevrelerindeki insanlara karşı tutumları, hınç (ressentiment) ile olan bağlantıları ekseninde tartışılmaktadır. Filmde bu üç karakterin kötücül ilişki kurma biçimlerinin filmin ana izleğini oluşturduğu görülmektedir. Karakterlerin birbirleri ve diğer insanlarla bitmeyen hesaplaşmaları, karşılıklı varoluşsal mücadelelere dönüşmekte ve içsel dünyalarına ilişkin çeşitli problemler bu mücadelelerde yüzeye vurmaktadır. Çalışma, filmin karakterlerini kuran asıl unsurun, hınç olduğu savından hareket etmekte karakterlerin birbirleri ve etraflarındaki insanlarla olan ilişkilerini ve kendilerini inşa etme stratejilerini hıncın görünürleştiği alanlar olarak tartışmaktadır.
Yazarlar herhangi bir çıkar çatışması olmadığını beyan ederler.
Çalışmaya herhangi bir finansal destek yoktur.
Teşekkür açıklaması yoktur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Movie Review |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 26, 2025 |
Publication Date | June 26, 2025 |
Submission Date | October 23, 2024 |
Acceptance Date | March 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 19 |