For a safe journey, not only vehicle safety systems but also the thermal comfort of the human body should be considered. In addition to the passengers during the journey, it is extremely important for the driver to feel comfortable while driving. In this study, some modifications have been made to a conventional vehicle air conditioner by considering the thermal comfort of the human body. It has been calculated that a more comfortable driving experience can be achieved with a more effective air conditioning system. For this purpose, experimental studies were carried out by redesigning the driver's seat of a car. As a result of the studies, the best results in cooling processes were obtained for average revolutions. The obtained findings have been supported and interpreted with graphic outputs.
Güvenli bir yolculuk için araç güvenlik sistemleri kadar insan vücudunun ısıl konforu da dikkate alınmalıdır. Seyahat esnasında yolcuların yanı sıra özellikle sürücünün araç kullanırken kendini rahat hissetmesi güvenlik açısından son derece önemlidir. Bu çalışmada insan vücudunun ısıl konforu dikkate alınarak konvansiyonel bir araç kliması üzerinde bazı değişiklikler yapılmıştır. Bu sayede daha etkili bir iklimlendirme ile daha konforlu bir sürüş gerçekleştirilebileceği hesaplanmıştır. Bunun için bir otomobilin sürücü koltuğu yeniden dizayn edilerek deneysel çalışmalar yapılmıştır. Çalışmalar sonunda soğutma proseslerinde en iyi sonuçlar ortalama devirler için elde edilmiştir. Elde edilen bulgular grafik çıktılarla desteklenmiş ve yorumlanmıştır.
Bu çalışma Selçuk Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projelelerini Destekleme Fonu (BAP) tarafından desteklenmiştir. (Proje No.: 11401028)
Bu çalışma Selçuk Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projelelerini Destekleme Fonu (BAP) tarafından desteklenmiştir. (Proje No.: 11401028) Teşekkür ederim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mechanical Engineering (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2024 |
Submission Date | May 15, 2024 |
Acceptance Date | July 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 2 |
Articles published in Sinopjns are licensed under CC BY-NC 4.0.