In Islam, the transfer of property to embezzlement through the act of riba is accepted as one of the methods of transferring property to embezzlement by unfair means and is forbidden. This prohibition is clearly stated in verses and hadiths. However, the issue of which goods are subject to riba is a matter of debate among the fuqaha. One of the sects that put forward an opinion on this issue is the Hanbalî jurists.
Four foodstuffs, namely dates, salt, barley and wheat, and two precious metals, silver and gold, are mentioned in the hadiths on riba. Three different views have been reported from Ahmad b. Hanbal, the first of which is similar to the Hanbalī school, the second of which is similar to the Mālikī and Shāfi'i schools, and the third of which is similar to the old view of the Shāfi'i school. According to the first view, the cause of ribān is a commodity whose quantity is determined by scale and weighing. According to the second view, the cause of ribān is semen for silver and gold, and food for wheat, barley, dates and salt. According to the third opinion, the cause of ribān is semen for silver and gold, and foodstuffs for dates, barley, wheat and salt, the quantity of which is determined by keyl (scale) and vezn (weighing).
The aim of this study is to put forward the views of the Hanbalî madhhab on ribaweeh goods and to help those who will work in this field.
Hanİslâm dininde bir malın ribâ eylemiyle zimmete aktarılması haksız yolla zimmete mal aktarma yöntemlerinden biri kabul etmiş ve haram kılınmıştır. Bu yasak âyetlerle ve hadislerle net bir şekilde ortaya konulmuştur. Ancak hangi malların ribâya konu olacağı meselesi fukahâ arasında tartışma konusudur. Bu meseleye dair görüş ortaya koyan mezheplerden birisi de Hanbelî fukahâsıdır.
Ribayı konu edinen hadislerde hurma, tuz, arpa ve buğday olmak üzere dört gıda maddesi, gümüş ve altın olmak üzere iki değerli maden zikredilir. Ribevi mal konusunda Ahmet b. Hanbel’den birincisi Hanbelî mezhebiyle, ikincisi Mâlikî ve Şâfiî mezhepleriyle ve üçüncüsü de Şâfiî mezhebinin eski görüşüyle benzerlik gösteren görüş olmak üzere üç farklı görüş nakledilmiştir. Birinci görüşe göre ribânın illeti cinsle birlikte miktarı ölçek ve tartıyla tespit edilen bir mal olmaktadır. İkinci görüşe göre ribânın illeti gümüş ve altın için semen, buğday, arpa, hurma ve tuz için de gıda maddesi olmaktır. Üçüncü görüşe göre ise ribânın illeti gümüş ve altında semen olmak, hurma, arpa, buğday ve tuzda miktarı keyl (ölçek) ve veznle (tartı) tespit edilen gıda maddesi olmaktır.
Bu çalışmanın amacı Hanbelî mezhebinin ribevi mallara dair görüşlerini ortaya koymak bu alanda çalışma yapacak kişilere yardımcı olmaktır.
belî Mezhebi, İllet, Ribâ, Mal, İslam Hukuku
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Law |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 26, 2024 |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | October 16, 2024 |
Acceptance Date | December 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 1 |