Araştırmanın amacı, ortaokul düzeyindeki özel yetenekli öğrencilerin tarihsel bilgiye yöne-lik görüşlerini ve tarihsel empati düzeylerini ortaya koyarak, çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Ortaokul düzeyindeki özel yetenekli öğrencilerin tarihsel bilgiye yönelik görüş-lerinin ve tarihsel empati düzeylerinin sosyo-demografik değişkenlere göre karşılaştırıldığı bölümde nicel bir çalışma olarak yapılan betimsel araştırma kapsamında bulunan genel tarama modeli kullanılmıştır. Ortaokul düzeyindeki özel yetenekli öğrencilerin tarihsel bilgiye yönelik görüşleri ve tarihsel empati düzeyleri arasındaki ilişkinin incelendiği bölüm-de ise korelasyonel (ilişkisel) tarama modeline yer verilmiştir. Çalışma kapsamında Özbaş Çulha (2010) tarafından geliştirilen “İlköğretim Öğrencilerinin Tarihsel Bilgiye İlişkin Gö-rüşlerini Belirleme Ölçeği” ile Çalışkan ve Demir (2019) tarafından geliştirilen “Tarihsel Empati Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Türkiye’nin yedi coğrafi bölgesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya Bilim ve Sanat Merkezlerinde öğrenim gören 426 üstün yetenekli öğrenci katılmıştır. Veri analizi SPSS 28.0 istatistik programı kullanılarak yapılmıştır. Verilerin analizi sonucunda, öğrencilerin tarihsel bilgi boyutuna ilişkin görüşlerinin kesinlik ve aktarım alt boyutları ile tarihsel empati düzeyi 8. sınıfta daha yüksek bulunmuştur. Kaynak, gelişim ve temel alt boyutları ise 7. sınıfta daha yüksek bulunmuştur. Ortaokul düzeyindeki özel yetenekli öğrencilerin Tarihsel Bilgi-ye Yönelik Görüşleri Belirleme Ölçeği toplamı ve alt boyutları ile Tarihsel Empati Ölçeği arasındaki ilişkide, Tarihsel Empati Ölçeği ile Tarihsel Bilgiye Yönelik Görüşleri Belirleme Ölçeği arasında hafif seviyede negatif istatistiksel olarak anlamlı olmayan bir ilişki vardır. Tarihsel Empati Ölçeği ve Tarihsel Bilgiye Yönelik Görüşleri Belirleme Ölçeği alt boyutları arasındaki ilişkide, Tarihsel Empati Ölçeği ile kesinlik, kaynak, gelişim, dayanak alt boyutu arasında hafif seviyede negatif ve Tarihsel Empati Ölçeği ile aktarım alt boyutu arasında hafif seviyede pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı olmayan bir ilişki bulunmuştur.
Üstün yetenekli öğrenci tarihsel bilgi tarihsel empati tarihsel düşünme becerileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Adli Sosyal Bilimler |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |