Eğitimin uzun bir süreç olduğu düşünüldüğünde bu sürecin
en iyi şekilde organize edilmesi gerektiği ve her bir basamağının da birbirini tamamlar
nitelikte programlanmasının önemi anlaşılmaktadır. Nitel araştırma
yöntemlerinden döküman incelemesinin kullanıldığı bu araştırma Okul Öncesi
Eğitim Programında yer alan dil gelişimiyle ilgili kazanımların Türkçe Dersi
Öğretim Programı ve Kılavuzunda bulunan ilk okuma ve yazma öğretimiyle ilgili
kazanımları destekleme durumunu belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaç
doğrultusunda Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2013 yılında yayınladığı okul öncesi
eğitim programında bulunan dil gelişimiyle ilgili 12 kazanım ve 73 gösterge öğrenme
alanları (sözlü iletişim alanı, okuma alanı ve yazma alanı) doğrultusunda
temalara ayrılmıştır. Okul öncesi eğitimin bir üst basamağı olarak
tanımlanabilecek ilkokullarda 2015 yılından beri kullanılmakta olan
İlköğretimde Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu’nda bulunan ilk
okuma-yazma öğretimiyle ilgili 41kazanım bu temalar alt başlığında analiz
edilmiş ve dil gelişimiyle ilgili olarak okul öncesi eğitimin ilkokul birinci
sınıf ilk okuma yazma becerilerini destekleme durumu ortaya konulmuştur. Sonuç
olarak okul öncesi eğitim programının ilk okuma ve yazma öğrenme süreciyle
ilgili olarak “Hazırlık”
aşaması ile “Sesi
"hissetme ve tanıma” aşamalarını içerdiği ve bu sayede ilk okuma yazma
becerilerinin gelişmesini desteklediği belirlenmiştir. Ayrıca “Sesi / harfi okuma ve yazma”, “Seslerden / harflerden heceler, kelimeler ve cümleler
oluşturma” ve “Metin
oluşturma” öğrenme süreci aşamalarının da ön koşulunu sağladığı görülmüştür.
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Submission Date | July 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |