Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMINDA YER ALAN DİL GELİŞİMİYLE İLGİLİ KAZANIMLARIN TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ 1. SINIF KAZANIMLARINI DESTEKLEMESİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 273 - 288, 31.12.2017
https://doi.org/10.30561/sinopusd.328892

Öz

Eğitimin uzun bir süreç olduğu düşünüldüğünde bu sürecin
en iyi şekilde organize edilmesi gerektiği ve her bir basamağının da birbirini tamamlar
nitelikte programlanmasının önemi anlaşılmaktadır. Nitel araştırma
yöntemlerinden döküman incelemesinin kullanıldığı bu araştırma Okul Öncesi
Eğitim Programında yer alan dil gelişimiyle ilgili kazanımların Türkçe Dersi
Öğretim Programı ve Kılavuzunda bulunan ilk okuma ve yazma öğretimiyle ilgili
kazanımları destekleme durumunu belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaç
doğrultusunda Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2013 yılında yayınladığı okul öncesi
eğitim programında bulunan dil gelişimiyle ilgili 12 kazanım ve 73 gösterge öğrenme
alanları (sözlü iletişim alanı, okuma alanı ve yazma alanı) doğrultusunda
temalara ayrılmıştır. Okul öncesi eğitimin bir üst basamağı olarak
tanımlanabilecek ilkokullarda 2015 yılından beri kullanılmakta olan
İlköğretimde Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu’nda bulunan ilk
okuma-yazma öğretimiyle ilgili 41kazanım bu temalar alt başlığında analiz
edilmiş ve dil gelişimiyle ilgili olarak okul öncesi eğitimin ilkokul birinci
sınıf ilk okuma yazma becerilerini destekleme durumu ortaya konulmuştur. Sonuç
olarak okul öncesi eğitim programının ilk okuma ve yazma öğrenme süreciyle
ilgili olarak
Hazırlık”
aşaması ile
Sesi
"hissetme ve tanıma” aşamalarını içerdiği ve bu sayede ilk okuma yazma
becerilerinin gelişmesini desteklediği belirlenmiştir. Ayrıca
Sesi / harfi okuma ve yazma”, Seslerden / harflerden heceler, kelimeler ve cümleler
oluşturma” ve
Metin
oluşturma” öğrenme süreci aşamalarının da ön koşulunu sağladığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (1997). Türk Eğitim Tarihi Başlangıçtan 1997’ye. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları. No:1.
  • Aşıloğlu, B. (2007). Eğitim ile ilgili temel kavramlar. Ed. Mehmet Arslan, Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2013). Eğitimde Program Geliştirme (20. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Komisyon (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitimi Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx/program2.aspx?islem=1vekno=202 adresinden erişilmiştir. Komisyon (2015). Milli Eğitim Bakanlığı Türkçe Dersi Öğretim Programı 1-8. Sınıflar İçin. http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72 adresinden erişilmiştir.
  • Sağlam, M. ve Yüksel, İ. (2007). Program Değerlendirmede Meta-Analiz ve Meta-Değerlendirme Yöntemleri. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Ağustos 2007, Sayı:18, s.175-188. file:///C:/Users/User/Downloads/5000126234-5000192452-1-PB.pdf adresinden erişilmiştir.
  • San Bayhan, P. ve Artan, İ. (2012). Çocuk Gelişim ve Eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Sönmez, V. (2010). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı (16. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tezcan, M. (1997). Eğitim Sosyolojisi (11. Baskı). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Trawick-Swith, J. (2013). Erken Çocuk Döneminde Gelişim. (Y. Öztürk, Çev.) Ankara: Nobel. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayın Evi.
Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 273 - 288, 31.12.2017
https://doi.org/10.30561/sinopusd.328892

Öz

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (1997). Türk Eğitim Tarihi Başlangıçtan 1997’ye. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları. No:1.
  • Aşıloğlu, B. (2007). Eğitim ile ilgili temel kavramlar. Ed. Mehmet Arslan, Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2013). Eğitimde Program Geliştirme (20. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Komisyon (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitimi Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx/program2.aspx?islem=1vekno=202 adresinden erişilmiştir. Komisyon (2015). Milli Eğitim Bakanlığı Türkçe Dersi Öğretim Programı 1-8. Sınıflar İçin. http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72 adresinden erişilmiştir.
  • Sağlam, M. ve Yüksel, İ. (2007). Program Değerlendirmede Meta-Analiz ve Meta-Değerlendirme Yöntemleri. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Ağustos 2007, Sayı:18, s.175-188. file:///C:/Users/User/Downloads/5000126234-5000192452-1-PB.pdf adresinden erişilmiştir.
  • San Bayhan, P. ve Artan, İ. (2012). Çocuk Gelişim ve Eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Sönmez, V. (2010). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı (16. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tezcan, M. (1997). Eğitim Sosyolojisi (11. Baskı). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Trawick-Swith, J. (2013). Erken Çocuk Döneminde Gelişim. (Y. Öztürk, Çev.) Ankara: Nobel. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayın Evi.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emine Sildir

Müzeyyen Sümer

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 17 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sildir, E., & Sümer, M. (2017). OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMINDA YER ALAN DİL GELİŞİMİYLE İLGİLİ KAZANIMLARIN TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINDAKİ 1. SINIF KAZANIMLARINI DESTEKLEMESİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 273-288. https://doi.org/10.30561/sinopusd.328892

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.