Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 179 - 214, 31.12.2017
https://doi.org/10.30561/sinopusd.348238

Öz

Kaynakça

  • Acar, C. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kendi kendine öğrenme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi. Denizli.
  • Aldan Karademir, Ç. (2013). Öğretmen adaylarının sorgulama ve eleştirel düşünme becerilerinin öğretmen öz yeterlik düzeyine etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Adnan Menderes Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Aydın.
  • Alkan, F. & Erdem, E. (2013). Kendi kendine öğrenmenin laboratuvarda başarı, hazırbulunuşluk, laboratuvar becerileri tutumu ve endişeye etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 44:15-26.
  • Arseven, A., Dervişoğlu, F. & Arseven, İ. (2015). Tarih öğretmen adaylarının sorgulama becerileri ile düşünme becerileri. The Journal of Academic Social Science Studies. 32, 171-185.
  • Ash, D. https://www.nsf.gov/pubs/2000/nsf99148/ch_8.htm
  • Aydede, M. N. (2009). Aktif öğrenme uygulamalarının öğrencilerin kendi kendine öğrenme ve eleştirel düşünme becerileri ile öz yeterlilik inançlarına ve erişilerine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi. İzmir.
  • Aydede, M. N. & Kesercioğlu, T. (2012). Aktif öğrenme uygulamalarının öğrencilerin kendi kendine öğrenme becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 43: 37-49.
  • Bedir, T. (2017). Öğretmen adaylarının sorgulama becerileri ile üstbilişsel farkındalık düzeylerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bartın.
  • Fisher, M., King, J. & Tague. G. (2001). Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurse Education Today. 21, 516-525.
  • Güleç, İ., Çelik, S. & Demirhan. B. (2012). Yaşam boyu öğrenme nedir? Kavram ve kapsamı üzerine bir değerlendirme. Sakarya University Journal of Education. 2/3 (Aralık /December 2012) ss. 34-48.
  • Güneş, F. (2012). Öğrencilerin düşünme becerilerini geliştirme. TÜBAR-XXXII-/2012-Güz.
  • Güven, M. & Kürüm, D. (2006). Öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme arasındaki ilişkiye genel bir bakış. Sosyal Bilimler Dergisi.1.
  • İnel Ekici, D. (2016). Ortaokul öğrencilerinin bilimsel sorgulama becerileri algılarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25,2, 497-516.
  • Karamustafaoğlu, S. & Havuz, A. C. (2016). Inquiry based learning and its effectiveness. International Journal of Assessment Tools in Education:3,1,40-54.
  • Kaya, H. İ. & Karakaya, Ş. (2012). Öğretmen eğitiminde yapılandırmacı öğrenmeye dayalı uygulamaların öğretmen adaylarının problem çözme eğilimlerine etkileri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9, 79-95.
  • Kaynarca, S. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenmeye haziroluş düzeyleri ve etkileyen faktörler (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Girne Amerikan Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Girne.
  • Keçeci, G. & Zengin, F. K. (2016). Araştırma ve sorgulamaya dayalı fen öğretiminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine ve tutumlarına etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies. 47, s. 269-287
  • Lim, B. R. (2001). Guidelines for designing inquiry-based learning on the web: Online Professional Development Of Educators, PhD Thesis, Indiana University.
  • Lunenberg, M. L. & Volman, M. (1999). Active learning: views and actions of students and teachers in basic education. Teaching And Teacher Education. 15. 431-445.
  • Numanoğlu, G. (1999). Bilgi toplumu-eğitim-yeni kimlikler: bilgi toplumu ve eğitimde yeni kimlikler. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 32, (1-2), 341-350.
  • O'Shea, E. (2003). Self-directed learning in nurse education: a review of the literature. Journal of Advanced Nursing. 43 (1), 62–70.
  • Özsoy, O. (2003). Etkin öğretmen etkin öğrenci etkin eğitim. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Polat, C. & Odabaş. H. (2008). Bilgi toplumunda yaşam boyu öğrenmenin anahtarı: bilgi okuryazarlığı küreselleşme demokratikleşme ve türkiye uluslararası sempozyumu bildiri kitabı = International Symposium on Globalization. Democratization and Turkey Proceedings (596-606). Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Reio, T. G. & Davis, W., (2005). Age and gender differences in self-directed learning readiness: a developmental perspective. International Journal of Self-directed Learning, 2(1), 40-49.
  • Russell. A.T., Comello. R. J. & Wright. D. E. (2007). Teching strategies promoting active learning in healthcare education. Education And Human Development. 1(1)
  • Salas, G. (2010). Öğretmen adaylarının kedni kendine öğrenmeye hazırbulunuşlukları (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eskişehir.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics (sixth ed.)Pearson. Boston.
  • Tanışlı, D. (2013). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının pedagojik alan bilgisi bağlamında sorgulama becerileri ve öğrenci bilgileri. Eğitim ve Bilim. Cilt 38.169.
  • Ün Açıkgöz, K. (2014). Aktif öğrenme. İstanbul: Biliş Yayıncılık.
  • Yalçın, M. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenme, bilgi okuryazarlığı ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Bilim Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Yaşar, S., Sert, G., Demir, Ö. & Yurdagül, H. (2013), ortaokul ve lise öğrencilerinin bilgisayara karşı tutumu ve teknoloji ile birlikte kendi kendine öğrenmeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi.
  • Yılmaz, Z. & Karamustafaoğlu, S. (2015). Öğretmen adaylarının sorgulama becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 25,347-363.

SORGULAMA BECERİLERİ İLE KENDİ KENDİNE ÖĞRENME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: TEMEL EĞİTİM ÖĞRETMEN ADAYLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 179 - 214, 31.12.2017
https://doi.org/10.30561/sinopusd.348238

Öz

Bu araştırmanın amacı; temel eğitim öğretmen
adaylarının kendi kendine öğrenme ve sorgulama beceri düzeylerinin bazı
değişkenler açısından incelenmesi ve öğretmen adaylarının kendi kendine öğrenme
becerileri ile sorgulama becerileri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırma nicel araştırma modellerinden genel tarama
modeli ve ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır.  
Araştırmanın örneklemini, 2016-2017 öğretim yılında Çanakkale
Onsekiz Mart Üniversitesi Temel Eğitim Bölümünde öğrenim gören 748 öğretmen
adayı
oluşturmaktadır.
Veri toplama araçları olarak;
beşli likert tipi “Kendi Kendine Öğrenme Becerileri Ölçeği” ve
“Sorgulama Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır.  
Çalışmanın sonuçlarına göre; öğretmen adaylarının kendi kendine öğrenme ve
sorgulama becerilerinin yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca,
öğretmen adaylarının akademik başarı düzeyi, mezun oldukları lise türü, lise
mezuniyet derecesi ve okuma alışkanlıklarına göre kendi kendine öğrenme ve
sorgulama becerileri bakımından anlamlı bir farklılık gözlemlenmiştir. Öğretmen
adaylarının kendi kendine öğrenme ve sorgulama beceri düzeyleri arasında
pozitif ve orta düzeyde bir ilişki olduğu da elde edilen sonuçlar arasındadır.

Kaynakça

  • Acar, C. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kendi kendine öğrenme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi. Denizli.
  • Aldan Karademir, Ç. (2013). Öğretmen adaylarının sorgulama ve eleştirel düşünme becerilerinin öğretmen öz yeterlik düzeyine etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Adnan Menderes Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Aydın.
  • Alkan, F. & Erdem, E. (2013). Kendi kendine öğrenmenin laboratuvarda başarı, hazırbulunuşluk, laboratuvar becerileri tutumu ve endişeye etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 44:15-26.
  • Arseven, A., Dervişoğlu, F. & Arseven, İ. (2015). Tarih öğretmen adaylarının sorgulama becerileri ile düşünme becerileri. The Journal of Academic Social Science Studies. 32, 171-185.
  • Ash, D. https://www.nsf.gov/pubs/2000/nsf99148/ch_8.htm
  • Aydede, M. N. (2009). Aktif öğrenme uygulamalarının öğrencilerin kendi kendine öğrenme ve eleştirel düşünme becerileri ile öz yeterlilik inançlarına ve erişilerine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi. İzmir.
  • Aydede, M. N. & Kesercioğlu, T. (2012). Aktif öğrenme uygulamalarının öğrencilerin kendi kendine öğrenme becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 43: 37-49.
  • Bedir, T. (2017). Öğretmen adaylarının sorgulama becerileri ile üstbilişsel farkındalık düzeylerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bartın.
  • Fisher, M., King, J. & Tague. G. (2001). Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurse Education Today. 21, 516-525.
  • Güleç, İ., Çelik, S. & Demirhan. B. (2012). Yaşam boyu öğrenme nedir? Kavram ve kapsamı üzerine bir değerlendirme. Sakarya University Journal of Education. 2/3 (Aralık /December 2012) ss. 34-48.
  • Güneş, F. (2012). Öğrencilerin düşünme becerilerini geliştirme. TÜBAR-XXXII-/2012-Güz.
  • Güven, M. & Kürüm, D. (2006). Öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme arasındaki ilişkiye genel bir bakış. Sosyal Bilimler Dergisi.1.
  • İnel Ekici, D. (2016). Ortaokul öğrencilerinin bilimsel sorgulama becerileri algılarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25,2, 497-516.
  • Karamustafaoğlu, S. & Havuz, A. C. (2016). Inquiry based learning and its effectiveness. International Journal of Assessment Tools in Education:3,1,40-54.
  • Kaya, H. İ. & Karakaya, Ş. (2012). Öğretmen eğitiminde yapılandırmacı öğrenmeye dayalı uygulamaların öğretmen adaylarının problem çözme eğilimlerine etkileri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9, 79-95.
  • Kaynarca, S. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenmeye haziroluş düzeyleri ve etkileyen faktörler (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Girne Amerikan Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Girne.
  • Keçeci, G. & Zengin, F. K. (2016). Araştırma ve sorgulamaya dayalı fen öğretiminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine ve tutumlarına etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies. 47, s. 269-287
  • Lim, B. R. (2001). Guidelines for designing inquiry-based learning on the web: Online Professional Development Of Educators, PhD Thesis, Indiana University.
  • Lunenberg, M. L. & Volman, M. (1999). Active learning: views and actions of students and teachers in basic education. Teaching And Teacher Education. 15. 431-445.
  • Numanoğlu, G. (1999). Bilgi toplumu-eğitim-yeni kimlikler: bilgi toplumu ve eğitimde yeni kimlikler. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 32, (1-2), 341-350.
  • O'Shea, E. (2003). Self-directed learning in nurse education: a review of the literature. Journal of Advanced Nursing. 43 (1), 62–70.
  • Özsoy, O. (2003). Etkin öğretmen etkin öğrenci etkin eğitim. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Polat, C. & Odabaş. H. (2008). Bilgi toplumunda yaşam boyu öğrenmenin anahtarı: bilgi okuryazarlığı küreselleşme demokratikleşme ve türkiye uluslararası sempozyumu bildiri kitabı = International Symposium on Globalization. Democratization and Turkey Proceedings (596-606). Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Reio, T. G. & Davis, W., (2005). Age and gender differences in self-directed learning readiness: a developmental perspective. International Journal of Self-directed Learning, 2(1), 40-49.
  • Russell. A.T., Comello. R. J. & Wright. D. E. (2007). Teching strategies promoting active learning in healthcare education. Education And Human Development. 1(1)
  • Salas, G. (2010). Öğretmen adaylarının kedni kendine öğrenmeye hazırbulunuşlukları (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eskişehir.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics (sixth ed.)Pearson. Boston.
  • Tanışlı, D. (2013). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının pedagojik alan bilgisi bağlamında sorgulama becerileri ve öğrenci bilgileri. Eğitim ve Bilim. Cilt 38.169.
  • Ün Açıkgöz, K. (2014). Aktif öğrenme. İstanbul: Biliş Yayıncılık.
  • Yalçın, M. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenme, bilgi okuryazarlığı ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Bilim Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Yaşar, S., Sert, G., Demir, Ö. & Yurdagül, H. (2013), ortaokul ve lise öğrencilerinin bilgisayara karşı tutumu ve teknoloji ile birlikte kendi kendine öğrenmeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi.
  • Yılmaz, Z. & Karamustafaoğlu, S. (2015). Öğretmen adaylarının sorgulama becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 25,347-363.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yasemin Abalı Öztürk

Zehra Bilgen

Sezgin Bilgen

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Abalı Öztürk, Y., Bilgen, Z., & Bilgen, S. (2017). SORGULAMA BECERİLERİ İLE KENDİ KENDİNE ÖĞRENME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: TEMEL EĞİTİM ÖĞRETMEN ADAYLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 179-214. https://doi.org/10.30561/sinopusd.348238

Cited By












                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.