It is emphasized in the literature that pieces by women composers have a very limited place in concert programs and education curricula in Turkey and around the world. In order to understand the lack of literature in instrument education and to get solution suggestions, the aim of this study is to determine the opinions of the piano instructors who give piano lessons at the higher education level in Turkey on the use of solo piano works by Turkish women composers in piano education in order to understand the lack of existing literature and to obtain solutions. The study was based on the Case Study (Special Case) Model, one of the qualitative research methods, and the data were obtained with semi-structured interview questions. The interviews were conducted with nine lecturers from different universities. The obtained data were subjected to content analysis with Maxqda 2022 Professional Data Analysis Software for Qualitative and Mixed Methods. As a result of the analysis; The themes of "Use of Works of Women Composers in Education", "Suggestions Regarding Women Composers and Their Works in Education", "Recognition of Turkish Women Composers and Their Works", "Place of Works of Turkish Women Composers in Piano Education" and "Possible Contributions of Works of Turkish Women Composers to Piano Education" has been obtained. The results include that the number of nine lecturers using women composer works in piano education is limited, and that compilation studies of women composers' works, including women composers' solo piano work repertoires more frequently in concerts, and more academic studies on this subject will increase the visibility of women composers and solo women composers. Suggestions have been obtained that hierarchical arrangements for the use of piano works in education will contribute to the field.
contemporary music piano education piano literature Turkish composers women composers
Kadın bestecilere ait eserlerin Türkiye'de ve dünya genelinde konser programları ve eğitim müfredatlarında çok sınırlı yer aldığı literatürde vurgulanmaktadır. Çalgı eğitiminde söz konusu literatür eksikliğini anlamak ve çözüm önerileri elde etmek için Türkiye'de yüksek öğretim düzeyinde piyano dersi veren piyano öğretim elemanlarının Türk kadın bestecilerin solo piyano eserlerinin piyano eğitiminde kullanımına ilişkin görüşlerinin tespit edilmesi bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden Örnek Olay (Özel Durum) Modeli esas alınmış, veriler yarı yapılandırılmış görüşme sorularıyla elde edilmiştir. Görüşmeler farklı üniversitelerden dokuz öğretim elemanı ile gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler Maxqda 2022 Nitel ve Karma Yöntemler için Profesyonel Veri Analizi Yazılımı programı ile içerik analizine tâbi tutulmuştur. Analiz sonucunda; "Kadın Bestecilerin Eserlerinin Eğitimde Kullanılma Durumları", "Eğitimde Kadın Besteci ve Eserlerine İlişkin Öneriler", "Türk Kadın Bestecilerin ve Eserlerinin Tanınma Durumları", "Piyano Eğitiminde Türk Kadın Bestecilerin Eserlerinin Yeri" ve "Türk Kadın Besteci Eserlerinin Piyano Eğitimine Olası Katkıları" temalarının elde edilmiştir. Sonuçlar arasında dokuz öğretim elemanından piyano eğitiminde kadın besteci eseri kullanan sayısının sınırlı olduğu ve kadın besteci eserlerine yönelik derleme çalışmalarının, konserlerde kadın bestecilerin solo piyano eser repertuarlarına daha sık yer vermenin, bu konuda daha fazla akademik çalışma yapmanın Türk kadın bestecilerin görünürlüğünü arttıracağı ve kadın bestecilerin solo piyano eserlerinin eğitimde kullanımlarına yönelik hiyerarşik düzenlemelerin alana katkı sağlayacağı önerileri elde edilmiştir.
çağdaş müzik kadın besteciler piyano eğitimi piyano literatürü Türk besteciler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2023 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1 |