Araştırmada orijinali Neves, Palma-Moreira, Andrade ve Au-Yong-Oliveira (2024) tarafından geliştirilmiş olan Örgütsel Vatandaşlık Davranışları Ölçeğinin Türk kültürüne uyarlama çalışması gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda araştırma verileri Türkiye’nin Sinop ilindeki okullarda (okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise) görevli 451 öğretmenden toplanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Örgütsel Vatandaşlık Davranışları Ölçeği (ÖVD) kullanılmıştır. ÖVD Ölçeği tek boyutlu olarak 10 maddeden oluşmaktadır. ÖVD Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması kapsamında öncelikle ölçek kullanım izni alınmıştır. Ardından ÖVD Ölçeği’nin Türkçe dil eş-değerliği sürecine geçilmiştir. Ön işlemlerin tamamlanmasıyla çalışmanın verileri toplanmış ve analizler gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizi çerçevesinde ÖVD Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirliği test edilmiştir. ÖVD Ölçeği’nin tek boyutlu yapısının geçerliği doğrulayıcı faktör analizi ile hesaplanmıştır. ÖVD Ölçeği’nin güvenirliği ise Cronbach alfa katsayısı ile incelenmiştir. Geçerlik ve güvenirlik analizleri sonucunda ÖVD Ölçeği’nin Türk kültüründe kullanılmaya uygun, geçerli ve güvenilir bir veri toplama aracı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
In this research, the adaptation of the Organizational Citizenship Behaviors Scale, originally developed by Neves, Palma-Moreira, Andrade, and Au-Yong-Oliveira (2024), to Turkish culture was carried out. For this purpose, research data were collected from 451 teachers working in schools (preschool, primary school, secondary school, and high school) in Sinop province of Türkiye. The Organizational Citizenship Behaviors Scale (OCBS) was used as the data collection tool in the study. The OCBS consists of 10 items in a single dimension. Within the scope of adapting the OCBS to Turkish, permission to use the scale was first obtained. Then, the Turkish language equivalence process of the OCBS was initiated. After completing the preliminary procedures, the study data were collected and analyses were performed. Within the framework of data analysis, the validity and reliability of the OCBS were tested. The validity of the unidimensional structure of the OCBS was calculated using confirmatory factor analysis. The reliability of the OCBS was examined using Cronbach's alpha coefficient. As a result of the validity and reliability analyses, it was concluded that the OCBS is a valid and reliable data collection tool suitable for use in Turkish culture.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Curriculum and Teaching in Economics, Business and Management, Management Sociology |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 27, 2025 |
| Publication Date | November 28, 2025 |
| Submission Date | May 13, 2025 |
| Acceptance Date | July 29, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |