The aim of this study is to comparatively examine the first-grade Life Studies textbooks prepared in accordance with the 2018 and 2024 curricula in terms of the presentation of written knowledge, the functionality of visuals, the quality of activities, and their impact on classroom practices from the perspective of primary school teachers. The research was conducted using a qualitative case study design. The study group consisted of 16 primary school teachers who were pursuing a master’s degree in Primary Education at a public university in the Southeastern Anatolia Region of Turkey. During the data collection process, document analysis was first carried out on the textbooks prepared according to the 2018 and 2024 curricula, followed by the collection of teachers’ opinions through an open-ended questionnaire. The data obtained were analyzed using thematic analysis. Findings based on teachers’ views indicate that the 2018 textbook positioned teachers as direct transmitters of knowledge and students as passive recipients, reflecting a structure that prioritized knowledge transmission over skill development. In contrast, the 2024 textbook was found to reflect a student-centered approach in which learners actively participate in activities and their opinions are valued, while positioning teachers in the role of guides. It was further noted that the 2024 textbook incorporated more activities that support student engagement and skill development.
Bu araştırmanın amacı, 2018 ve 2024 Hayat Bilgisi öğretim programlarına göre hazırlanmış 1. sınıf ders kitaplarının yazılı bilginin sunumu, görsellerin işlevselliği, etkinliklerin niteliği ve sınıf içi uygulamalara etkisi açısından sınıf öğretmeni bakış açısıyla karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Araştırma, nitel yaklaşımlardan durum çalışması deseni ile yürütülmüştür. Çalışma grubunu, Güneydoğu Anadolu Bölgesi’ndeki bir devlet üniversitesinde Sınıf Eğitimi Ana Bilim Dalında yüksek lisans öğrenimi gören 16 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Veri toplama sürecinde önce 2018 ve 2024 programlarına uygun ders kitapları üzerinde doküman analizi yapılmış, ardından öğretmen görüşleri açık uçlu anket aracılığıyla alınmıştır. Elde edilen veriler tematik analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Öğretmen görüşleri doğrultusunda bulgular, 2018 ders kitabını öğretmeni bilgiyi doğrudan aktaran, öğrenciyi ise pasif bilgi alıcısı olarak konumlandırdığını göstermektedir. Öte yandan beceri geliştirmeden ziyade bilgi öğretimini temellendiren bir yapıda olduğu ortaya çıkmıştır. 2024 ders kitabı ise öğrenciyi merkeze alan, aktif olarak etkinliklere katılan, onların görüşlerine değer veren bir yapıyı yansıtmakta olup öğretmenin ise rehber rolünde olmasına uygun hazırlanmıştır. Öğrenci uygulamalarına ve beceri gelişimine daha fazla yer veren etkinlikler olduğu ifade edilmiştir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Other Fields of Education (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 27, 2025 |
| Publication Date | November 28, 2025 |
| Submission Date | August 29, 2025 |
| Acceptance Date | October 29, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |