In the current social sphere digitalization has become an integral part of people’s lives and has shed light on the current state of society as a social phenomenon. The virtual world’s structure plays a crucial role in shaping the image and character of contemporary society, influencing social relationships and daily life. The younger generation’s identity is largely shaped by global and popular culture, and the ubiquitous “like” metaphor dominates. This has created a social and everyday life imagination centred around the concept of likes. Society’s current balance reflects a hedonistic and narcissistic image driven by the “live in the moment” motto of global and capitalist consumption practices. To ease integration into the global capitalist consumption culture, tools such as brands, fashion, and shopping create a certain image. However, the like image, together with the steps of following, commenting and sharing, is positioned as the most important sign and condition of gaining the right to live in social media forms, having a strong identity (virtual account) and gaining followers. On the other hand, in the postmodern age, the perception, practice and imagination of the society on the sociological ground can be exposed to narcissistic and hedonic like-patterned social media content. This research aims to address this problematic and to reveal the current situation sociologically. The main problem of our research is to discuss how to make sociological sense of the content produced in social media environments in the postmodern age. In this context, the main claim of the study is that digital content identities produced on today’s social media platforms can be understood or made sense of in an axis, perspective or framework that can be defined as “like society” in a relative aspect. The basic metaphor of the research, “like society”, is based on the concepts of “show society”, “display society” and “transparency society” in the literature as a different alternative. The research attempts to define a society with the concept of “like society” in response to the problematic of producing concepts in social sciences, which has long been a subject of debate in Turkey, and thus aims to contribute to the literature on sociology and sociology of religion to some extent. In this framework, the research attempts to understand, make sense of and analyse the panorama and praxis of the like society, which was put forward on the axis of social media in the postmodern age. In this article, the literature review method was used and the documents examined within this framework were analysed from an understanding and interpretative perspective.
Dijitalleşme, günümüz toplumlarının vazgeçilmez bir yaşam praksisi görünümündedir. Toplumsal bir fenomen olarak dikkat çeken dijitalleşme, beğeni (like) toplumunun panoramasını ortaya koymaktadır. Dijital yaşamın beğeni strüktürü, günümüz toplumunun imajını, karakterini ve (görece) kimliğini belirleyen önemli mekanizmalardan biri haline dönüşmüş durumdadır. Artık toplumsal ilişkiler ve gündelik yaşam beğeni sarmalının ağ motifleriyle yükselmektedir. Toplumun (dijital) kimliği küresel ve popüler kültür çerçevesinde şekillenmekte ve bu noktada dijital kimliklerle belirginleşen beğeni metaforunun hegemonyası ve sarmalı toplumsal ağların tüm departmanlarında gözlemlenebilmektedir. Beğeni motifli imajlarla bezenen kimlikler, toplumsal ve gündelik yaşam tasavvurunun arka planında etkili olmasının yanında toplumsal ilişki ağlarının praksisinde işlevsel bir mevzi kazanmış görünmektedir. Küresel ve kapitalist tüketim praksislerinin “anı yaşa” mottosu, hedonik ve narsist eğilimler, beğeni toplumunun imajını resmetmektedir. Bu kapsamda marka, moda ve alışveriş gibi enstrümanların araçsallaştırılmasıyla oluşturulan beğeni imajı, genç kuşağın küresel kapitalist tüketim kültürüne daha kolay entegre olmasını işlevsel kılmaktadır. Bununla birlikte beğeni imajı, takip, yorumlama ve paylaşma adımlarıyla birlikte sosyal medya formlarında yaşam hakkı kazanmanın, güçlü kimliğe (dijital hesap) sahip olmanın ve takipçi edinmenin en önemli işareti ve şartı olarak konumlanmaktadır. Diğer taraftan postmodern çağda sosyolojik zeminde toplumun algısı, pratiği ve tasavvuru, narsist ve hedonik eğilimli beğeni motifli sosyal medya içeriklerine maruz kalabilmektedir. Bu araştırma, söz konusu problematiği ele almayı ve güncel durumu sosyolojik olarak gözler önüne sermeyi amaçlamaktadır. Araştırmamızın temel problemi postmodern çağda sosyal medya ortamlarında üretilen içeriklerin sosyolojik olarak nasıl anlamlandırılacağını irdelemektir. Bu kapsamda çalışmanın temel iddiası ise günümüz sosyal medya platformlarında üretilen dijital içerikli kimliklerin görece bir yönüyle “beğeni toplumu” şeklinde tanımlanabilecek bir eksende, perspektifte veya çerçevede anlaşılabileceği veya anlamlandırılabileceğidir. Araştırmanın temel metaforu olan “beğeni toplumu”, literatürdeki “gösteri toplumu”, “teşhir toplumu” ve “şeffaflık toplumu” kavramsallaştırmalarına farklı bir alternatif olarak temellendirilmektedir. Araştırma, Türkiye’de uzun zamandır tartışma konusu olan sosyal bilimlerde kavram üretme problematiğine karşılık olarak “beğeni toplumu” kavramı ile bir toplum tanımlaması denemekte ve böylelikle sosyoloji ve din sosyolojisi literatürüne bir nebze de olsa katkı sunmayı amaçlamaktadır. Bu çerçevede araştırma, postmodern çağda sosyal medya ekseninde ortaya atılan beğeni toplumunun panoramasını ve praksislerini anlamaya, anlamlandırmaya ve irdelemeye girişmektedir. Çalışmada, literatür taraması yöntemi kullanılmış ve bu çerçevede incelenen dokümanlar anlayıcı ve yorumlayıcı bakış açısıyla analiz edilmiştir.
Editöryel ekibe çok teşekkür ederim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology of Religion |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | December 12, 2024 |
Publication Date | December 15, 2024 |
Submission Date | July 14, 2024 |
Acceptance Date | November 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 35 |
Şırnak University Journal of Divinity Faculty is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).