Research Article
BibTex RIS Cite

Year 2025, Issue: 37, 149 - 164, 15.10.2025
https://doi.org/10.35415/sirnakifd.1709741

Abstract

References

  • Acur, Elif. Öğretici Görüşleri bağlamında Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 Yaş Kur’an Kurslarındaki Değerler Eğitimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Sakarya: Sakarya University, MS Thesis, 2019.
  • Aybey, Salih. "Diyanet Aile Dergisi’nin Aile Bireylerinin Din Eğitimine ve Huzuruna Katkısı Açısından Değerlendirilmesi." Diyanet İlmi Dergi 58/1 (2022): 357-394.
  • Bhat, Reyaz Ahmad. “Value Based Education: A Need of Present Society”. International Journal of Advanced Research, 6/10 (2018), 838-843. https://dx.doi.org/10.21474/IJAR01/7878
  • Borah, Achyut Krishna.“A Comparative Study on Need for Value Based Education an Opinion Survey among School Teachers”, International Journal of Humanities and Social Science Studies. I/I (July 2014), 42-51.
  • Das, Asim - Tapader, Jatish. “Role of Mass Media in Fosterıng Values among Students”, Journal of Emerging Technologies and Innovative Research (JETIR), 5/8 (August 2018), 666-669. Dictionary. Accessed 9 May 2025. https://www.dictionary.com/browse/value#more-about
  • Ercüment Erbay (ed.). Etkinliklerle Değerler Eğitimi 1-2. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2. Basım, 2018.
  • Erten, Ramazan – Karateke, Tuncay. "4-6 Yaş Kuran Kursu Öğreticilerine Göre Diyanet Çocuk Youtube Kanalı." Dicle İlahiyat Dergisi 27/1 (2024), 28-45.
  • Gazali, El-Mustasfa, çev. Yunus Apaydın. 1. Cilt. Kayseri: Rey Yayıncılık, 1994.
  • Halstead, Mark - Pike, Mark. Citizenship and moral education: Values in Action. Routledge, 2006.
  • Maltepe, Pınar (ed.). Değerler Eğitimi. Ankara: Devlet Kitapları, 2022. McLuhan Marshall. Understanding Media: The Extensions of Man. Canbridge: MIT Press, 1994.
  • Merriam-Webster. Accessed 9 May 2025. https://www.merriam-webster.com/dictionary/value
  • Patil, Lalit Narendra. Value Education. Pune: Institute of Technology, 2016.
  • Pike, Mark A. “British Values and Virtues: Schooling in Christianity and Character?”. British Journal of Religious Education, 2019, 41.3: 352-360.
  • Slater, Frances. “Values and Values Education in The Geography Curriculum in Relation to Concepts of Citizenship”. Citizenship Through Secondary Geography, ed. David Lambert - Paul Machon. 42-67. London: Routledge, 2001.
  • Yaman, Ahmet. “Makâsıdü’ş-Şerîa”, Sosyal Bilimler Ansiklopedisi. Ed. M. A. Yekta Saraç. 3/24-25. İstanbul: TÜBİTAK Bilim Yayınları, 2. Basım, 2022.

Dini Değerler Bağlamında Süreli Yayınların Sunumu: Diyanet Aile Dergisi Özelinde Bir İnceleme

Year 2025, Issue: 37, 149 - 164, 15.10.2025
https://doi.org/10.35415/sirnakifd.1709741

Abstract

Değer, farklı alanlarda kullanılan dinamik bir kavram olmakla birlikte, en genel ifadeyle bir şeyin öneminin belirlenmesinin ölçütüdür. Eylemde ve karar almada referans noktası olan değer kavramı, davranışın çerçevesini çizen ve standardını belirleyen ideallerdir. Çalışmada eğitim yaklaşımlarında merkezi kavram olan değerler, dini değerler bağlamında ele alınmaktadır. Dini değerler, ibadet ve ritüellerin ötesinde, pek çok ahlaki davranışın ölçütüdür. Dini değerler eğitimi, aile, okul, toplum ve medya gibi tüm sosyalizasyon alanlarını kapsamakta ve ortak bir çabayı gerektirmektedir. Çalışmanın amacı dini değerler bağlamında aile temalı süreli yayınların bu olguları işleyiş biçimlerini ortaya koymaktır. Bu bağlamda amaçlı örnekleme ile Diyanet Aile dergisi incelenmiş, 2020 ile 2024 yılları arasında aylık olarak düzenli yayın yapan derginin tüm sayıları araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma kapsamında içerik analizi yapılmış, inceleme kategorileri belirlenirken Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınlarının Etkinliklerle Dini Değerler Eğitimi 1 ve 2 kitapları referans alınmıştır. Bu bağlamda 15 adet dilsel birim analiz edilmek maksadıyla içeriğe tabi tutulmuştur. Araştırmada dilsel birimlerin paylaşım sıklığına bakıldığında en fazla içerik paylaşılan birimin Allah ve bağlamlı kelime/kelimeler olduğu; en az içerik paylaşım biriminin ise kul hakkı olduğu bulgulanmıştır.

References

  • Acur, Elif. Öğretici Görüşleri bağlamında Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 Yaş Kur’an Kurslarındaki Değerler Eğitimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Sakarya: Sakarya University, MS Thesis, 2019.
  • Aybey, Salih. "Diyanet Aile Dergisi’nin Aile Bireylerinin Din Eğitimine ve Huzuruna Katkısı Açısından Değerlendirilmesi." Diyanet İlmi Dergi 58/1 (2022): 357-394.
  • Bhat, Reyaz Ahmad. “Value Based Education: A Need of Present Society”. International Journal of Advanced Research, 6/10 (2018), 838-843. https://dx.doi.org/10.21474/IJAR01/7878
  • Borah, Achyut Krishna.“A Comparative Study on Need for Value Based Education an Opinion Survey among School Teachers”, International Journal of Humanities and Social Science Studies. I/I (July 2014), 42-51.
  • Das, Asim - Tapader, Jatish. “Role of Mass Media in Fosterıng Values among Students”, Journal of Emerging Technologies and Innovative Research (JETIR), 5/8 (August 2018), 666-669. Dictionary. Accessed 9 May 2025. https://www.dictionary.com/browse/value#more-about
  • Ercüment Erbay (ed.). Etkinliklerle Değerler Eğitimi 1-2. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2. Basım, 2018.
  • Erten, Ramazan – Karateke, Tuncay. "4-6 Yaş Kuran Kursu Öğreticilerine Göre Diyanet Çocuk Youtube Kanalı." Dicle İlahiyat Dergisi 27/1 (2024), 28-45.
  • Gazali, El-Mustasfa, çev. Yunus Apaydın. 1. Cilt. Kayseri: Rey Yayıncılık, 1994.
  • Halstead, Mark - Pike, Mark. Citizenship and moral education: Values in Action. Routledge, 2006.
  • Maltepe, Pınar (ed.). Değerler Eğitimi. Ankara: Devlet Kitapları, 2022. McLuhan Marshall. Understanding Media: The Extensions of Man. Canbridge: MIT Press, 1994.
  • Merriam-Webster. Accessed 9 May 2025. https://www.merriam-webster.com/dictionary/value
  • Patil, Lalit Narendra. Value Education. Pune: Institute of Technology, 2016.
  • Pike, Mark A. “British Values and Virtues: Schooling in Christianity and Character?”. British Journal of Religious Education, 2019, 41.3: 352-360.
  • Slater, Frances. “Values and Values Education in The Geography Curriculum in Relation to Concepts of Citizenship”. Citizenship Through Secondary Geography, ed. David Lambert - Paul Machon. 42-67. London: Routledge, 2001.
  • Yaman, Ahmet. “Makâsıdü’ş-Şerîa”, Sosyal Bilimler Ansiklopedisi. Ed. M. A. Yekta Saraç. 3/24-25. İstanbul: TÜBİTAK Bilim Yayınları, 2. Basım, 2022.

Presentation Of Periodicals In The Context Of Religious Values : A Review Of The Diyanet Family Magazine

Year 2025, Issue: 37, 149 - 164, 15.10.2025
https://doi.org/10.35415/sirnakifd.1709741

Abstract

Although value is a dynamic concept used in different fields, in the most general terms, it is the criterion for determining the importance of something. The concept of value, which is a reference point in action and decision-making, is the ideals that draw the framework and set the standard of behaviour. In this study, values, which is the central concept in educational approaches, is discussed in the context of religious values. Religious values are the criteria for many moral behaviours beyond worship and rituals. Religious values education involves all areas of socialisation, such as family, school, society and media and requires a joint effort. The aim of the study is to reveal the ways in which family-themed periodicals process these phenomena in the context of religious values. In this context, Diyanet Family magazine was examined with purposeful sampling, and all issues of the magazine, which was regularly published monthly between 2020 and 2024, were included in the study. Content analysis was conducted within the scope of the research, and while determining the categories of analysis, the Religious Values Education with Activities 1 and 2 books of the Presidency of Religious Affairs Publications were taken as reference. In this context, 15 linguistic units were subjected to content analysis. When the frequency of sharing linguistic units was analysed, it was found that the unit with the highest number of shared content was Allah and contextual words/words, and the unit with the lowest number of shared content was the servant's right.

References

  • Acur, Elif. Öğretici Görüşleri bağlamında Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 Yaş Kur’an Kurslarındaki Değerler Eğitimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Sakarya: Sakarya University, MS Thesis, 2019.
  • Aybey, Salih. "Diyanet Aile Dergisi’nin Aile Bireylerinin Din Eğitimine ve Huzuruna Katkısı Açısından Değerlendirilmesi." Diyanet İlmi Dergi 58/1 (2022): 357-394.
  • Bhat, Reyaz Ahmad. “Value Based Education: A Need of Present Society”. International Journal of Advanced Research, 6/10 (2018), 838-843. https://dx.doi.org/10.21474/IJAR01/7878
  • Borah, Achyut Krishna.“A Comparative Study on Need for Value Based Education an Opinion Survey among School Teachers”, International Journal of Humanities and Social Science Studies. I/I (July 2014), 42-51.
  • Das, Asim - Tapader, Jatish. “Role of Mass Media in Fosterıng Values among Students”, Journal of Emerging Technologies and Innovative Research (JETIR), 5/8 (August 2018), 666-669. Dictionary. Accessed 9 May 2025. https://www.dictionary.com/browse/value#more-about
  • Ercüment Erbay (ed.). Etkinliklerle Değerler Eğitimi 1-2. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2. Basım, 2018.
  • Erten, Ramazan – Karateke, Tuncay. "4-6 Yaş Kuran Kursu Öğreticilerine Göre Diyanet Çocuk Youtube Kanalı." Dicle İlahiyat Dergisi 27/1 (2024), 28-45.
  • Gazali, El-Mustasfa, çev. Yunus Apaydın. 1. Cilt. Kayseri: Rey Yayıncılık, 1994.
  • Halstead, Mark - Pike, Mark. Citizenship and moral education: Values in Action. Routledge, 2006.
  • Maltepe, Pınar (ed.). Değerler Eğitimi. Ankara: Devlet Kitapları, 2022. McLuhan Marshall. Understanding Media: The Extensions of Man. Canbridge: MIT Press, 1994.
  • Merriam-Webster. Accessed 9 May 2025. https://www.merriam-webster.com/dictionary/value
  • Patil, Lalit Narendra. Value Education. Pune: Institute of Technology, 2016.
  • Pike, Mark A. “British Values and Virtues: Schooling in Christianity and Character?”. British Journal of Religious Education, 2019, 41.3: 352-360.
  • Slater, Frances. “Values and Values Education in The Geography Curriculum in Relation to Concepts of Citizenship”. Citizenship Through Secondary Geography, ed. David Lambert - Paul Machon. 42-67. London: Routledge, 2001.
  • Yaman, Ahmet. “Makâsıdü’ş-Şerîa”, Sosyal Bilimler Ansiklopedisi. Ed. M. A. Yekta Saraç. 3/24-25. İstanbul: TÜBİTAK Bilim Yayınları, 2. Basım, 2022.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Communication Sociology
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Gülhanım Karaoğlu 0000-0003-0043-7029

Ülhak Çimen 0000-0002-7307-4874

Early Pub Date October 12, 2025
Publication Date October 15, 2025
Submission Date May 30, 2025
Acceptance Date July 24, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 37

Cite

ISNAD Karaoğlu, Gülhanım - Çimen, Ülhak. “Presentation Of Periodicals In The Context Of Religious Values : A Review Of The Diyanet Family Magazine”. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 37 (October2025), 149-164. https://doi.org/10.35415/sirnakifd.1709741.

Şırnak University Journal of Divinity Faculty is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).