Değer, farklı alanlarda kullanılan dinamik bir kavram olmakla birlikte, en genel ifadeyle bir şeyin öneminin belirlenmesinin ölçütüdür. Eylemde ve karar almada referans noktası olan değer kavramı, davranışın çerçevesini çizen ve standardını belirleyen ideallerdir. Çalışmada eğitim yaklaşımlarında merkezi kavram olan değerler, dini değerler bağlamında ele alınmaktadır. Dini değerler, ibadet ve ritüellerin ötesinde, pek çok ahlaki davranışın ölçütüdür. Dini değerler eğitimi, aile, okul, toplum ve medya gibi tüm sosyalizasyon alanlarını kapsamakta ve ortak bir çabayı gerektirmektedir. Çalışmanın amacı dini değerler bağlamında aile temalı süreli yayınların bu olguları işleyiş biçimlerini ortaya koymaktır. Bu bağlamda amaçlı örnekleme ile Diyanet Aile dergisi incelenmiş, 2020 ile 2024 yılları arasında aylık olarak düzenli yayın yapan derginin tüm sayıları araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma kapsamında içerik analizi yapılmış, inceleme kategorileri belirlenirken Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınlarının Etkinliklerle Dini Değerler Eğitimi 1 ve 2 kitapları referans alınmıştır. Bu bağlamda 15 adet dilsel birim analiz edilmek maksadıyla içeriğe tabi tutulmuştur. Araştırmada dilsel birimlerin paylaşım sıklığına bakıldığında en fazla içerik paylaşılan birimin Allah ve bağlamlı kelime/kelimeler olduğu; en az içerik paylaşım biriminin ise kul hakkı olduğu bulgulanmıştır.
Although value is a dynamic concept used in different fields, in the most general terms, it is the criterion for determining the importance of something. The concept of value, which is a reference point in action and decision-making, is the ideals that draw the framework and set the standard of behaviour. In this study, values, which is the central concept in educational approaches, is discussed in the context of religious values. Religious values are the criteria for many moral behaviours beyond worship and rituals. Religious values education involves all areas of socialisation, such as family, school, society and media and requires a joint effort. The aim of the study is to reveal the ways in which family-themed periodicals process these phenomena in the context of religious values. In this context, Diyanet Family magazine was examined with purposeful sampling, and all issues of the magazine, which was regularly published monthly between 2020 and 2024, were included in the study. Content analysis was conducted within the scope of the research, and while determining the categories of analysis, the Religious Values Education with Activities 1 and 2 books of the Presidency of Religious Affairs Publications were taken as reference. In this context, 15 linguistic units were subjected to content analysis. When the frequency of sharing linguistic units was analysed, it was found that the unit with the highest number of shared content was Allah and contextual words/words, and the unit with the lowest number of shared content was the servant's right.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication Sociology |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | October 12, 2025 |
Publication Date | October 15, 2025 |
Submission Date | May 30, 2025 |
Acceptance Date | July 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 37 |
Şırnak University Journal of Divinity Faculty is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).