Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

“Imam” Representations In The Movies Of Ahlat Ağacı And Kelebekler In The Context Of Deconstruction Theory

Yıl 2019, , 319 - 324, 24.07.2019
https://doi.org/10.30692/sisad.532529

Öz

From the early years of the Turkish cinema until the 2000s, the ‘imam’ representations has been portraited based on certain typology. For the representations of fundamentalist reactionary hocas who are in conflict with members of intelligentsia, the representations of the “enchanter/amulet maker” hocas, and the representations of the hocas who legitimate the wrong doings unfair of the landlord of villages or the 'muhtars' can serve as examples. In 2005, a different kind of representation of ‘imam’ was created with TheImam. The representation was the humanist long-haired imam who left his beard, robe and tesbih behind and drive Harley Davidson motorcycles. In 2014, İtirazım Var, leveled up the representation of the cleric used to be encounter by the audience. The homily sequence started with sentences of the imam Selman Bulut “the goods more than the need is theft, is haram, gold and silver are used to build hegemony on the poor.”is the one of the best scene examples. There is no congregation and the homily does not start in the mosque. The moving camera moves inside of the mosque. This striking homily scene is like defense of the aliened segment of society and this is the absolutely contradictory of the imam representation that we are accustomed to. In this study the 2018 shooted Ahlat Ağacıand Kelebekler’s new dimension to the representation of imam typology, has tried to be analyzed basedon deconstruction theory.

Kaynakça

  • KÜÇÜKALKAN G. (2017). Anlamın Yapısökümü:Haberi Derrida'dan Okumak. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.KARAKAYA, H. (2008). Türk Sinemasında Din Adamı Tiplemesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.SAĞLAM R. (2012). "Derrida ve Dworkin Arasındaki İlişki: Yapıbozum ve Yargıç Herkül", Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, (2012): 277-278.YÜKSEL, O. (2013). "Jacques Derrida ve Yapısökümü", http://politikakademi.org/2013/07/jacques-derrida-ve-yapisokumu/ , 22.02.2019YANIK, H. (2016). "Yapısöküm Üzerine Birkaç Not", Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi (AKAR), (2016): 94.YENEN, İ. (2018). "Türk Sinemasında Din Adamı Tiplemelerine Tarihsel Bir Yaklaşım Denemesi", TRT Akademi, (2018): 294-295.

YAPISÖKÜM KURAMI BAĞLAMINDA AHLAT AĞACI VE KELEBEKLER FİLMİNDEKİ “İMAM” TEMSİLLERİ

Yıl 2019, , 319 - 324, 24.07.2019
https://doi.org/10.30692/sisad.532529

Öz

Türksinemasının ilk dönemlerinden 2000’li yıllara kadar olan süre içerisinde din adamı temsillerine bakıldığında belli bir tipolojinin çizildiği görülür. Aydın kesimle çatışan gerici hoca temsilleri, muskacı-büyücü hoca temsilleri, taşrada ‘ağa’nın ya da ‘muhtar’ın haksız işlerini meşrulaştıran hoca temsilleri olarak örneklendirilebilir. 2005 yılındaThe İmamfilmiyle farklı bir din adamı temsili yaratılır. Sakalını, cübbesini, elindeki tespihi bırakmış Harley Davidson motorsiklet kullanan, uzun saçlı ve hümanist bir imam temsili vardır. 2014 yılındaki İtirazım Varfilmi ise seyircinin alışkın olduğu din adamı temsilini tamamıyla başka bir konuma taşır. İmam Selman Bulut’un “İhtiyaçtan fazla mal hırsızlıktır, haramdır. Altın ve gümüş yoksullar üzerinde hegemonya kurmak için kullanılıyor.”cümleleriyle başlayan vaaz sekansı bu duruma en iyi örnek sahnelerden biridir. Cemaat yoktur ve vaaz camide başlamaz. Hareketli kamera caminin içinde gezinir. Bu çarpıcı vaaz sahnesi toplumun “ötekileştirdiği” kesiminin bir savunması gibidir ve alışık olduğumuz imam temsilinin tamamen zıttıdır. 2018 yılında çekilen Ahlat Ağacıve Kelebeklerfilmleri din adamı tipolojisine nasıl yeni bir boyut getirdiği yapısöküm teorisi açısından bu çalışmada incelenmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • KÜÇÜKALKAN G. (2017). Anlamın Yapısökümü:Haberi Derrida'dan Okumak. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.KARAKAYA, H. (2008). Türk Sinemasında Din Adamı Tiplemesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.SAĞLAM R. (2012). "Derrida ve Dworkin Arasındaki İlişki: Yapıbozum ve Yargıç Herkül", Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, (2012): 277-278.YÜKSEL, O. (2013). "Jacques Derrida ve Yapısökümü", http://politikakademi.org/2013/07/jacques-derrida-ve-yapisokumu/ , 22.02.2019YANIK, H. (2016). "Yapısöküm Üzerine Birkaç Not", Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi (AKAR), (2016): 94.YENEN, İ. (2018). "Türk Sinemasında Din Adamı Tiplemelerine Tarihsel Bir Yaklaşım Denemesi", TRT Akademi, (2018): 294-295.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm SANAT TASARIM
Yazarlar

Ceyda Emel Öztek

Yayımlanma Tarihi 24 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 26 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Öztek, C. E. (2019). YAPISÖKÜM KURAMI BAĞLAMINDA AHLAT AĞACI VE KELEBEKLER FİLMİNDEKİ “İMAM” TEMSİLLERİ. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(2), 319-324. https://doi.org/10.30692/sisad.532529
AMA Öztek CE. YAPISÖKÜM KURAMI BAĞLAMINDA AHLAT AĞACI VE KELEBEKLER FİLMİNDEKİ “İMAM” TEMSİLLERİ. SSAD. Temmuz 2019;3(2):319-324. doi:10.30692/sisad.532529
Chicago Öztek, Ceyda Emel. “YAPISÖKÜM KURAMI BAĞLAMINDA AHLAT AĞACI VE KELEBEKLER FİLMİNDEKİ ‘İMAM’ TEMSİLLERİ”. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 3, sy. 2 (Temmuz 2019): 319-24. https://doi.org/10.30692/sisad.532529.
EndNote Öztek CE (01 Temmuz 2019) YAPISÖKÜM KURAMI BAĞLAMINDA AHLAT AĞACI VE KELEBEKLER FİLMİNDEKİ “İMAM” TEMSİLLERİ. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 3 2 319–324.
IEEE C. E. Öztek, “YAPISÖKÜM KURAMI BAĞLAMINDA AHLAT AĞACI VE KELEBEKLER FİLMİNDEKİ ‘İMAM’ TEMSİLLERİ”, SSAD, c. 3, sy. 2, ss. 319–324, 2019, doi: 10.30692/sisad.532529.
ISNAD Öztek, Ceyda Emel. “YAPISÖKÜM KURAMI BAĞLAMINDA AHLAT AĞACI VE KELEBEKLER FİLMİNDEKİ ‘İMAM’ TEMSİLLERİ”. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 3/2 (Temmuz 2019), 319-324. https://doi.org/10.30692/sisad.532529.
JAMA Öztek CE. YAPISÖKÜM KURAMI BAĞLAMINDA AHLAT AĞACI VE KELEBEKLER FİLMİNDEKİ “İMAM” TEMSİLLERİ. SSAD. 2019;3:319–324.
MLA Öztek, Ceyda Emel. “YAPISÖKÜM KURAMI BAĞLAMINDA AHLAT AĞACI VE KELEBEKLER FİLMİNDEKİ ‘İMAM’ TEMSİLLERİ”. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 3, sy. 2, 2019, ss. 319-24, doi:10.30692/sisad.532529.
Vancouver Öztek CE. YAPISÖKÜM KURAMI BAĞLAMINDA AHLAT AĞACI VE KELEBEKLER FİLMİNDEKİ “İMAM” TEMSİLLERİ. SSAD. 2019;3(2):319-24.

22785  15895    15433     15434     15435     17587    18452        18278      18279         18453        19048