Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜKETİCİLERİN MOBİL SİPARİŞ UYGULAMALARINI KULLANMA/MASI ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ

Yıl 2021, , 309 - 334, 24.07.2021
https://doi.org/10.30692/sisad.925155

Öz

Mobil perakendeciliğin e-ticaretteki pazar payı artmakta, literatürde ise bu kanalın etkinliğinin artmasında kritik öneme sahip olan mobil sipariş uygulamalarına odaklanan çalışma sayısının sınırlı olduğu gözlemlenmektedir. Çalışmanın amacı, tüketicilerin bu mobil uygulamaları kullanımlarını etkileyen faktörlerin ortaya konulmasıdır. Bu amaç doğrultusunda mobil sipariş uygulamasını kullananlar ve kullanmayanlar tüketiciler karşılaştırılmıştır. Ölçek soruları yerel pazarda satış kanalı olarak sadece mobil uygulamasını (app) kullanan bir perakende firmasına yönelik olarak tasarlanmıştır. Çalışmada 394 kullanılabilir anket formu toplanmış olup, hipotezleri test etmek için çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Mobil sipariş uygulaması kullanımını en çok açıklayan ilk üç değişkenin çevrimiçi inceleme, davranışsal niyet ve çevrimiçi destek olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın ana çıkarımları, mobil sipariş uygulamalarında TKKBM2’nin kullanılmasıyla, çevrimiçi değerlendirmeler ile çevrimiçi desteğin modele eklenmesidir. Çalışmanın literatüre katkısı, mobil siparişte tek satış kanalı olan uygulamalara (app) odaklanarak, mobil sipariş uygulamalarının kullanılma ve kullanılmama durumuna etki eden değişkenleri incelemek ve bir farklılık olup olmadığı ortaya koymaktır. Kullanıcılar tarafından gerçekleştirilen çevrimiçi incelemeleri ve portal tarafından sağlanan çevrimiçi desteği ifade eden değişkenler TKKBM2 ile ele alınmış ve test edilmiştir.

Kaynakça

  • Acılar, A. ve Turan, A. H. (2016). University Students and Mobile Commerce: A Study at Bilecik Şeyh Edebali University. PressAcademia Procedia, 2(2), 515-523.
  • Agrebi, S. ve Jallais, J. (2015). Explain the Intention to Use Smartphones for Mobile Shopping. Journal of Retailing and Consumer Services, 22(1), 16-23.
  • Alalwan, A. A. (2020). Mobile Food Ordering Apps: An Empirical Study of the Factors Affecting Customer E-satisfaction and Continued Intention to Reuse. International Journal of Information Management, 50, 28-44.
  • Alalwan, A. A., Dwivedi, Y. K. ve Rana, N. P. (2017). Factors Influencing Adoption of Mobile Banking by Jordanian Bank Customers: Extending UTAUT2 with Trust. International Journal of Information Management, 37, 99-110.
  • Aras, M., Özdemir, Y. ve Bayraktaroğlu, S. (2015). İnsan Kaynakları Bilgi Sistemlerine Yönelik Algıların Teknoloji Kabul Modeli ile İncelenmesi. Ege Akademik Bakış, 15(3), 343-351.
  • Arenas-Gaitan, J., Peral-Peral, B. ve Ramon-Jeronimo, M. A. (2015). Elderly and Internet Banking: An Application of UTAUT2. Journal of Internet Banking and Commerce, 20(1), 1-23.
  • Arı, E., Yılmaz, V. ve Bekteş, R. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağ Kullanımına İlişkin Davranışlarının Teknoloji Kabul Modeli ile Araştırılması. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12(27), 67-81.
  • Armağan, E. ve Temel, E. (2018). Türkiye'de Online Kompulsif Alışveriş Davranışı Üzerine Ampirik Bir Çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4), 621-653.
  • Aydın, H. ve Kazançoğlu, İ. (2017). Çoklu Kanal Stratejisinden Bütüncül Kanal Stratejisine Geçişin Tüketiciler Tarafından Kabulü. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 57-77.
  • Aydınhan, E. ve Erat, S. (2019). Web Sayfasına Güven ve Canlı Desteğin Yeniden Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi: Online Alışveriş Siteleri Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(GELİŞİM-UWE 2019 Özel Sayısı), 123-140.
  • Baabdullah, A. M., Alalwan, A. A., Rana, N. P., Kizgin, H. ve Patil, P. (2019). Consumer Use of Mobile Banking (M-Banking) in Saudi Arabia: Towards an Integrated Model. International Journal of Information Management, 44, 38-52.
  • Baptista, G. ve Oliveira, T. (2015). Understanding Mobile Banking: The Unified Theory of Acceptance and Use of Technology Combined with Cultural Moderators. Computers in Human Behavior, 50, 418-430.
  • Baytar, U. ve Yükselen, C. (2018). Tüketicilerin Çevrimiçi Alışveriş Kanallarındaki Akış Deneyimlerinin Memnuniyet ve Satın Alma Kararlarına Etkisi, Bilgi ve Kanal Kalitesinin Rolü. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 19-35.
  • Bekoğlu, F. B. ve Ergen, A. (2016). Değişen Tüketici Eğilimleri ve Teknolojik Gelişmelerin Perakendeciliğe Yansımaları. İşletme ve Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 59-70.
  • Belanche, D., Flavián, M. ve Pérez-Rueda, A. (2020). Mobile Apps Use and WOM in the Food Delivery Sector: The Role of Planned Behavior, Perceived Security and Customer Lifestyle Compatibility. Sustainability, 12(10), 4275, 1-21.
  • Bolat, Y., İ., Aydemir, M. ve Karaman, S. (2017). Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Öğretimsel Etkinliklerde Mobil İnternet Kullanımlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi. GEFAD 37(1), 63-91.
  • Bozacı, İ. (2015). Müşterinin Gizlilik Davranışları ile İlişkili Faktörlerin Belirlenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(3), 612-633.
  • Börühan, G., Hüseyinoğlu, I. Ö. Y. ve Ersoy, P. (2017). Perakendecilerin E-Ticaret ve Tüketici Algısına Yönelik Bir Araştırma. Balıkesir University The Journal of Social Sciences Institute, 20(37), 197-217.
  • Brown, S. A. ve Venkatesh, V. (2005). Model of Adoption of Technology in Households: A Baseline Model Test and Extension Incorporating Household Life Cycle. MIS Quarterly 29(3), 399-426.
  • Cao, L. (2014). Business Model Transformation in Moving to a Cross-Channel Retail Strategy: A Case Study. International Journal of Electronic Commerce, 18(4): 69-96.
  • Chang, H. H., Wong, K. H. ve Li, S. Y. (2017). Applying Push-pull-mooring to Investigate Channel Switching Behaviors: M-shopping Self-efficacy and Switching Costs as Moderators. Electronic Commerce Research and Applications, 24, 50-67.
  • Çabuk, S., Zeren, D. ve Gökdağlı, N. (2017). E-Devlet Sistemine Adaptasyonun Teknoloji Kabul Modeliyle Araştırılması. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(3), 140-154.
  • Çakır, İ. ve Kazançoğlu, İ. (2020). Sanal Market Alışverişi Yapma Niyetinde Genişletilmiş Teknoloji Kabul Modeli Bileşenleri ile Risk Algılarının Etkisi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 305-326.
  • Davis, F. D. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, 319-340.
  • Davis, F. D., Bagozzi, R. P. ve Warshaw, P. R. (1989). User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models. Management Science, 35(8), 982-1003.
  • Deloitte (2016). Global Mobil Kullanıcı Anketi 2015.
  • Deloitte ve Birleşmiş Markalar Derneği (2014). Perakendede Mobil Etkinin Yükselişi.
  • Demirtaş, B. ve Argan, M. (2015). Büyük Veri ve Pazarlamadaki Dönüşüm: Kuramsal Bir Yaklaşım. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 15, 1-21.
  • Dmour, H. A., Alshurideh, M. ve Shishan, F. (2014). The Influence of Mobile Application Quality and Attributes on the Continuance Intention of Mobile Shopping. Life Science Journal, 11(10), 172-181.
  • Durmaz, Y. ve Ertürk, S. (2015). Mobil Pazarlama Uygulamalarının Marka Üzerine Etkisi. International Journal of Disciplines Economics and Administrative Sciences Studies, 1(1), 68-82.
  • Durukal, E. (2020). Müşterilerin Mobil Alışveriş Davranışının UTAUT2 Modeli ile İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(3), 870-887.
  • Düger, Y. S. ve Kahraman, H. (2017). Online Alışverişte Hizmet Kalitesinin ve Algılanan Değerin Müşteri Memnuniyeti ile Tekrar Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(54), 819-826.
  • Fishbein, M. ve Ajzen, I. (1975). Belief, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research. Addison-Wesley, Reading.
  • Gao L., Waechter, K. A. ve Bai, X. (2015). Understanding Consumers’ Continuance Intention towards Mobile Purchase: A Theoretical Framework and Empirical Study: A Case of China. Computers in Human Behavior, 53, 249-262.
  • Gao, H., Kuang, L., Yin, Y., Guo, B. ve Dou, K. (2020). Mining Consuming Behaviors with Temporal Evolution for Personalized Recommendation in Mobile Marketing Apps. Mobile Networks and Applications, 25(4), 1233-1248.
  • Grewal, D., Ailawadi, K. L., Gauri, D., Hall, K., Kopalle, P. ve Robertson, J. R. (2011). Innovations in Retail Pricing and Promotions. Journal of Retailing, 87S(1), S43-S52.
  • Groß, M. (2015). Exploring the Acceptance of Technology for Mobile Shopping: An Empirical Investigation among Smartphone Users. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 25(3), 215-235.
  • Gümüş, N. (2018). Tüketicilerin Online Alışveriş Alışkanlıklarının ve Online Alışverişe Yönelik Algılarının Belirlenmesi: Azerbaycan Örneği. Turkish Studies, 13(7), 141-161.
  • Huang, Y., Chang, L. L., Yu C. ve Chen, J. (2019). Examining an Extended Technology Acceptance Model with Experience Construct on Hotel Consumers’ Adoption of Mobile Applications. Journal of Hospitality Marketing and Management
  • Hui, S. K., Inman, J. J., Huang, Y. ve Suher, J. (2013). The Effect of In-store Travel Distance on Unplanned Spending: Applications to Mobile Promotion Strategies. Journal of Marketing, 77, 1-16.
  • Im, H. ve Ha, Y. (2013). Enablers and Inhibitors of Permission-based Marketing: A Case of Mobile Coupons. Journal of Retailing and Consumer Services, 20, 495-503.
  • Izquierdo-Yusta, A., Olarte-Pascual, C. ve Reinares-Lara, E. (2015). Attitudes toward Mobile Advertising among Users versus Non-users of the Mobile Internet. Telematics and Informatics, 32, 355-366.
  • İri, R. (2019). Telefonla veya İnternet Üzerinden Sipariş Verilen Ürünlerin Tüketicilere Teslim Edilmesinde Oluşan Müşteri Memnuniyetinin Önemine Yönelik Niğde ve Yöresinde Yapılan Bir Araştırma. İktisadi ve İdari Yaklaşımlar Dergisi, 1(1), 1-14.
  • Kaatz, C. (2020). Retail in My Pocket– Replicating and Extending the Construct of Service Quality into the Mobile Commerce Context. Journal of Retailing and Consumer Services, 53, 101983.
  • Kang, J. M., Mun, J. M. ve Johnson, K. K. P. (2015). In-store Mobile Usage: Downloading and Usage Intention toward Mobile Location-based Retail Apps. Computers in Human Behavior, 46(1), 210-217.
  • Kang, J. ve Namkung, Y. (2019). The Role of Personalization on Continuance Intention in Food Service Mobile Apps: A Privacy Calculus Perspective. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 31(2), 734-752.
  • Karaosmanoğlu, E., Acar, R. ve Uray, N. (2016). Websiteleri Firmalara Ne Kazandırabilir? Websitesi Kalitesi, Tüketici-Odaklı Marka Değeri ve Satınalma Eğilimi Arasındaki İlişki. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 159-174.
  • Kim, C., Li, W. ve Kim, D. J. (2015). An Empirical Analysis of Factors Influencing M-shopping Use. International Journal of Human-Computer Interaction, 31(12), 974-994.
  • Kim, Y. J. ve Han, J. Y. (2014). Why Smartphone Advertising Attracts Customers: A Model of Web Advertising, Flow and Personalization. Computers in Human Behavior, 33, 256-269.
  • Kizir ve Bozbay (2021). Moda Ürünleri Satan Mobil Alışveriş Uygulamalarının Kabulünün Birleştirilmiş Teknoloji Kabul ve Kullanım Teorisi II Çerçevesinde İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 16(55), 286-310.
  • Kuo, Y. ve Wu, C. (2012). Satisfaction and Post-Purchase Intentions with Service Recovery of Online Shopping Websites: Perspectives on Perceived Justice and Emotions. International Journal of Information Management, 32(2), 127-138.
  • Li, X., Zhao, X., Xu, W. ve Pu, W. (2020). Measuring Ease of Use of Mobile Applications in E-commerce Retailing from the Perspective of Consumer Online Shopping Behaviour Patterns. Journal of Retailing and Consumer Services, 55, 102093.
  • Mahfuz, M. A., Hu, W. ve Khanam, L. (2016). The Influence of Cultural Dimensions and Website Quality on m-banking Services Adoption in Bangladesh: Applying the UTAUT2 Model Using PLS. WHICEB 2016 Proceedings, 18.
  • McLean, G. ve Wilson, A. (2016). Evolving the Online Customer Experience… Is There a Role for Online Customer Support?. Computers in Human Behavior, 60, 602-610.
  • McLean, G., Al-Nabhani, K. ve Wilson, A. (2018). Developing a Mobile Applications Customer Experience Model (MACE) – Implications for Retailers. Journal of Business Research, 85, 325-336.
  • Medya Ankara (2021). 2020 Türkiye İnternet, Sosyal Medya, Mobil Kullanım ve E-Ticaret İstatistikleri. 10.04.2021, https://medyaankara.com/ankara/2020-turkiye-internet-sosyal-medya-mobil-kullanim-ve-e-ticaret-istatistikleri/
  • Milne, G. R., Rohm, A. J. ve Bahl, S. (2004). Consumers’ Protection of Online Privacy and Identity. The Journal of Consumer Affairs, 38(2), 217-232.
  • Morosan, C. ve DeFranco, A. (2016a). It’s About Time: Revisiting UTAUT2 to Examine Consumers’ Intentions to Use NFC Mobile Payments in Hotels. International Journal of Hospitality Management, 53, 17-29.
  • Morosan, C. ve DeFranco, A. (2016b). Modeling Guests’ Intentions to Use Mobile Apps in Hotels: The Roles of Personalization, Privacy and Involvement. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(9), 1968-1991.
  • Munoz-Leiva, F., Climent-Climent, S. ve Liébana-Cabanillas, F. (2017). Determinants of Intention to Use the Mobile Banking Apps: An Extension of the Classic TAM Model. Spanish Journal of Marketing, ESIC 21, 25-38.
  • Muzurura, J. ve Chigora, F. (2019). Consumers’ Behavioural Intention to Adopt Mobile Banking in Rural Sub-Saharan Africa Using an Extension of Technology Acceptance Model: Lessons from Zimbabwe. International Journal of Business, Economics and Management, 6(6), 316-334.
  • Oechslein, O., Fleischmann, M. ve Hess, T. (2014). An Application of UTAUT2 on Social Recommender Systems: Incorporating Social Information for Performance Expectancy. 47th Hawaii International Conference on System Science, 3297-3306.
  • Oliveira, T., Thomas, M., Baptista, G. ve Campos, F. (2016). Mobile Payment: Understanding The Determinants of Customer Adoption and Intention to Recommend the Technology. Computers in Human Behavior, 61, 404-414.
  • Pantano, E. ve Priporas C. (2016). The Effect of Mobile Retailing on Consumers’ Purchasing Experiences: A Dynamic Perspective. Computers in Human Behavior, 61(1), 548-555.
  • Patel, V., Das, K., Chatterjee, R. ve Shukla, Y. (2020). Does the Interface Quality of Mobile Shopping Apps Affect Purchase Intention? An Empirical Study. Australasian Marketing Journal, 28(4), 300-309.
  • Pazarlamasyon (2021). 2020’de Mobil Alışveriş Oranı Arttı. 10.04.2021, https://pazarlamasyon.com/2020de-mobil-alisveris-orani-artti/
  • PwC (2018). AVM’lerden Mobil’e: Yeni Müşteri Alışkanlıkları. Global Tüketici İçgörüleri Anketi
  • San Martín, H. ve Herrero, Á. (2012). Influence of the User’s Psychological Factors on the Online Purchase Intention in Rural Tourism: Integrating Innovativeness to the UTAUT Framework. Tourism Management, 33, 341-350.
  • Serçemeli, M. ve Kurnaz, E. (2016). Denetimde Bilgi Teknoloji Ürünleri Kullanımının Teknoloji Kabul Modeli (TKM) ile Araştırılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 45(1), 43-52.
  • Sezgin, A. Ş. (2015). Perakende Sektörü. Türkiye İş Bankası, İktisadi Araştırmalar Bölümü, 1-48.
  • Shankar, V., Venkatesh, A., Hofacker, C. ve Naik, P. (2010). Mobile Marketing in the Retailing Environment: Current Insights and Future Research Avenues. Journal of Interactive Marketing, 24(2), 111-120.
  • Siddiqui, U. A. ve Khan, MS (2016). Online Retailing: The Value Proposition and Trends in India. International Journal of Applied Research, 2(7), 532-536.
  • Singh, M. ve Matsui, Y. (2017). How Long Tail and Trust Affect Online Shopping Behavior: An Extension to UTAUT2 Framework. Pacific Asia Journal of the Association for Information Systems, 9(4), 1-24.
  • Slade, E., Williams, M. ve Dwivdei, Y. (2013). Extending UTAUT2 to Explore Consumer Adoption Of Mobile Payments. UK Academy for Information Systems Conference Proceedings, 36.
  • Sripalawat, J., Thongmak, M. ve Ngramyarn, A. (2011). M-banking in Metropolitan Bangkok and a Comparison with Other Countries. Journal of Computer Information Systems, 51(3), 67-76.
  • Statista (2021). Mobile Commerce in the United States- Statistics & Facts. E-Commerce- Key Figures of E-Commerce
  • Şıklar, E., Tunalı, D. ve Gülcan, B. (2015). Mobil İnternet Kullanımının Benimsenmesinde Yakınsama Faktörüyle Teknoloji Kabul Modeli. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 99-110.
  • Taiwo, A. A. ve Downe A. G. (2013). The Theory of User Acceptance and Use of Technology (UTAUT): A Meat-analytic Review of Empirical Findings. Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 49(1), 48-58.
  • Tak, P. ve Panwar, S. (2017). Using UTAUT2 Model to Predict Mobile App Based Shopping: Evidences from India. Journal of Indian Business Research, 9(3), 248-264.
  • Tam, C., Santos, D., & Oliveira, T. (2020). Exploring the Influential Factors of Continuance Intention to Use Mobile Apps: Extending the Expectation Confirmation Model. Information Systems Frontiers, 22(1), 243-257.
  • Tarute, A., Nikou, S. ve Gautis, R. (2017). Mobile Application Driven Consumer Engagement. Telematics and Informatics, 24, 145-156.
  • Taylor, D. G. ve Levin, M. (2014). Predicting Mobile App Usage for Purchasing and Information- Sharing. International Journal of Retail and Distribution Management, 42(8), 759-774.
  • Tiwari, R., Buse, S. ve Herstatt, C. (2006). From Electronic to Mobile Commerce: Opportunities through Technology Convergence for Business Services. Special Feature: Converging Technologies, Tech Monitor, 38-45.
  • Tseng, E. L. S. ve Yazdanifard, R. (2015). Mobility: The Revolutionary Change to Customer’s Shopping Experience in Retailing. International Journal of Management, Accounting and Economics, 2(9), 1037-1047.
  • Tuncalı, K. (2020). E-Ticaret Sektöründe Son Dönemde Yaşanan Gelişmeler. Türkiye İş Bankası İktisadi Araştırmalar Bölümü Sektör Raporları
  • TÜBİSAD ve Deloitte (2019). Türkiye’de E-Ticaret 2018 Pazar Büyüklüğü Raporu.
  • TÜSİAD (2017). Dijitalleşen Dünya’da Ekonominin İtici Gücü: E-Ticaret.
  • Tyrväinen, O. ve Karjaluoto, H. (2019). A Systematic Literature Review and Analysis of Mobile Retailing Adoption. Journal of Internet Commerce, 18(2), 221-247.
  • Uyar, A. (2019). Tüketicilerin Mobil Uygulamalara İlişkin Algılarının Teknoloji Kabul Modeli İle Değerlendirilmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(1), 687-705.
  • Varadarajan, R., Srinivasan, R., Vadakkepatt, G. G., Yadav, M. S., Pavlou, P. A., Krishnamurthy, S. ve Krause, T. (2010). Interactive Technologies and Retailing Strategy: A Review, Conceptual Framework and Future Research Directions. Journal of Interactive Marketing 24(2), 96-110.
  • Venkatesh, V. ve Bala, H. (2008). Technology Acceptance Model 3 and a Research Agenda on Interventions. Decision Sciences, 39(2), 273-315.
  • Venkatesh, V. ve Davis, F. D. (2000). A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model: Four Longitudinal Field Studies. Management Science, 46(2), 186-204.
  • Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B. ve Davis, F. D. (2003). User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View. MIS Quarterly, 27(3), 425-478.
  • Venkatesh, V., Thong, J. Y. L. ve Xu, X. (2012). Consumer Acceptance and Use of Information Technology: Extending The Unified Theory of Acceptance and Use of Technology. MIS Quarterly, 36(1), 157-178.
  • Venkatesh, V., Thong, J. Y. L. ve Xu, X. (2016). Unified Theory of Acceptance and Use of Technology: A Synthesis and the Road Ahead. Journal of the Association for Information Systems, 17(5), 328-376.
  • Verkijika, S. F. (2018). Factors Influencing the Adoption of Mobile Commerce Applications in Cameroon. Telematics and Informatics, 35, 1665-1674.
  • Yaman, Y. (2018). Müşterilerin Mobil Alışveriş Kanalını Kullanma Niyetini Etkileyen Faktörler. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 10(1), 1-27.
  • Yaman, Y. ve Aydın, K. (2020). Mobil Perakendecilikte Satın Alma Niyetine Etki Eden Faktörlere İlişkin Bir Araştırma. International Review of Economics and Management, 8(1), 77-106.
  • Yang, K. ve Kim, H. (2012). Mobile Shopping Motivation: An Application of Multiple Discriminant Analysis. International Journal of Retail and Distribution Management, 40(10), 778-789.
  • Yang, S., Wang, Y. ve Wei J. (2014). Integration and Consistency Between Web and Mobile Services. Industrial Management and Data Systems, 114(8), 1246-1269.
  • Yarimoglu, E., Kazancoglu, I. ve Bulut, Z. A. (2019). Factors Influencing Turkish Parents’ Intentions towards Anti-consumption of Junk Food. British Food Journal, 121(1), 35-53.
  • Yılmaz, M. B. ve Kavanoz, S. (2017). Teknoloji Kabul ve Kullanım Birleştirilmiş Modeli-2 Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(32), 127-146.
  • Yu, C. (2012). Factors Affecting Individuals to Adopt Mobile Banking: Empirical Evidence from the UTAUT Model. Journal of Electronic Commerce Research, 13(2), 104-121.
  • Yuan, S., Ma, W., Kanthawala, S. ve Peng, W. (2015). Keep Using My Health Apps: Discover Users’ Perception of Health and Fitness Apps with the UTAUT2 Model. Mary Ann Liebert, Inc. Telemedicine and e-Health, 21(9), 735-741.
  • Zhang, R., Chen, J. Q. ve Lee, C. J. (2013). Mobile Commerce and Consumer Privacy Concerns. The Journal of Computer Information Systems, 53(4), 31-38.
  • Zhou, T. (2011). Understanding Mobile Internet Continuance Usage from the Perspectives of UTAUT and Flow. Information Development, 27(3), 207-218.
  • Zhou, T. (2012). Examining Mobile Banking User Adoption from the Perspectives of Trust and Flow Experience. Information Technology and Management, 13(1), 27- 37.
  • Zhou, T. (2013). An Empirical Examination of the Determinants of Mobile Purchase. Pers Ubiquit Comput, 17, 187-195.

Determining The Factors Affecting The Consumers Use/Not Use Mobile Order Applications

Yıl 2021, , 309 - 334, 24.07.2021
https://doi.org/10.30692/sisad.925155

Öz

The market share of mobile retail in e-commerce is increasing, and it is observed in the literature that the number of studies focusing on mobile applications, which are critical in increasing the effectiveness of this channel is limited. The purpose of the study is to establish the factors that affect consumers' use of these mobile applications. In line with this purpose, those who use the mobile order application and those who do not use the consumers were compared. Scale questions are designed for a retail company using the only mobile application as a sales channel in the local market. In the study, 394 usable questionnaires were collected, and multiple regression analysis was used to test the hypotheses. It was found that the first three variables that affect mobile application usage are online review, behavioural intention, online support. The main implications of the study are that besides what was previously known in the UTAUT2 model, online review, and online support to be provided in mobile order applications affect the use of mobile order applications. The variables expressed by the users and the online support provided by the portal are addressed and tested with UTAUT2.

Kaynakça

  • Acılar, A. ve Turan, A. H. (2016). University Students and Mobile Commerce: A Study at Bilecik Şeyh Edebali University. PressAcademia Procedia, 2(2), 515-523.
  • Agrebi, S. ve Jallais, J. (2015). Explain the Intention to Use Smartphones for Mobile Shopping. Journal of Retailing and Consumer Services, 22(1), 16-23.
  • Alalwan, A. A. (2020). Mobile Food Ordering Apps: An Empirical Study of the Factors Affecting Customer E-satisfaction and Continued Intention to Reuse. International Journal of Information Management, 50, 28-44.
  • Alalwan, A. A., Dwivedi, Y. K. ve Rana, N. P. (2017). Factors Influencing Adoption of Mobile Banking by Jordanian Bank Customers: Extending UTAUT2 with Trust. International Journal of Information Management, 37, 99-110.
  • Aras, M., Özdemir, Y. ve Bayraktaroğlu, S. (2015). İnsan Kaynakları Bilgi Sistemlerine Yönelik Algıların Teknoloji Kabul Modeli ile İncelenmesi. Ege Akademik Bakış, 15(3), 343-351.
  • Arenas-Gaitan, J., Peral-Peral, B. ve Ramon-Jeronimo, M. A. (2015). Elderly and Internet Banking: An Application of UTAUT2. Journal of Internet Banking and Commerce, 20(1), 1-23.
  • Arı, E., Yılmaz, V. ve Bekteş, R. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağ Kullanımına İlişkin Davranışlarının Teknoloji Kabul Modeli ile Araştırılması. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12(27), 67-81.
  • Armağan, E. ve Temel, E. (2018). Türkiye'de Online Kompulsif Alışveriş Davranışı Üzerine Ampirik Bir Çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4), 621-653.
  • Aydın, H. ve Kazançoğlu, İ. (2017). Çoklu Kanal Stratejisinden Bütüncül Kanal Stratejisine Geçişin Tüketiciler Tarafından Kabulü. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 57-77.
  • Aydınhan, E. ve Erat, S. (2019). Web Sayfasına Güven ve Canlı Desteğin Yeniden Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi: Online Alışveriş Siteleri Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(GELİŞİM-UWE 2019 Özel Sayısı), 123-140.
  • Baabdullah, A. M., Alalwan, A. A., Rana, N. P., Kizgin, H. ve Patil, P. (2019). Consumer Use of Mobile Banking (M-Banking) in Saudi Arabia: Towards an Integrated Model. International Journal of Information Management, 44, 38-52.
  • Baptista, G. ve Oliveira, T. (2015). Understanding Mobile Banking: The Unified Theory of Acceptance and Use of Technology Combined with Cultural Moderators. Computers in Human Behavior, 50, 418-430.
  • Baytar, U. ve Yükselen, C. (2018). Tüketicilerin Çevrimiçi Alışveriş Kanallarındaki Akış Deneyimlerinin Memnuniyet ve Satın Alma Kararlarına Etkisi, Bilgi ve Kanal Kalitesinin Rolü. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 19-35.
  • Bekoğlu, F. B. ve Ergen, A. (2016). Değişen Tüketici Eğilimleri ve Teknolojik Gelişmelerin Perakendeciliğe Yansımaları. İşletme ve Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 59-70.
  • Belanche, D., Flavián, M. ve Pérez-Rueda, A. (2020). Mobile Apps Use and WOM in the Food Delivery Sector: The Role of Planned Behavior, Perceived Security and Customer Lifestyle Compatibility. Sustainability, 12(10), 4275, 1-21.
  • Bolat, Y., İ., Aydemir, M. ve Karaman, S. (2017). Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Öğretimsel Etkinliklerde Mobil İnternet Kullanımlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi. GEFAD 37(1), 63-91.
  • Bozacı, İ. (2015). Müşterinin Gizlilik Davranışları ile İlişkili Faktörlerin Belirlenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(3), 612-633.
  • Börühan, G., Hüseyinoğlu, I. Ö. Y. ve Ersoy, P. (2017). Perakendecilerin E-Ticaret ve Tüketici Algısına Yönelik Bir Araştırma. Balıkesir University The Journal of Social Sciences Institute, 20(37), 197-217.
  • Brown, S. A. ve Venkatesh, V. (2005). Model of Adoption of Technology in Households: A Baseline Model Test and Extension Incorporating Household Life Cycle. MIS Quarterly 29(3), 399-426.
  • Cao, L. (2014). Business Model Transformation in Moving to a Cross-Channel Retail Strategy: A Case Study. International Journal of Electronic Commerce, 18(4): 69-96.
  • Chang, H. H., Wong, K. H. ve Li, S. Y. (2017). Applying Push-pull-mooring to Investigate Channel Switching Behaviors: M-shopping Self-efficacy and Switching Costs as Moderators. Electronic Commerce Research and Applications, 24, 50-67.
  • Çabuk, S., Zeren, D. ve Gökdağlı, N. (2017). E-Devlet Sistemine Adaptasyonun Teknoloji Kabul Modeliyle Araştırılması. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(3), 140-154.
  • Çakır, İ. ve Kazançoğlu, İ. (2020). Sanal Market Alışverişi Yapma Niyetinde Genişletilmiş Teknoloji Kabul Modeli Bileşenleri ile Risk Algılarının Etkisi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 305-326.
  • Davis, F. D. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, 319-340.
  • Davis, F. D., Bagozzi, R. P. ve Warshaw, P. R. (1989). User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models. Management Science, 35(8), 982-1003.
  • Deloitte (2016). Global Mobil Kullanıcı Anketi 2015.
  • Deloitte ve Birleşmiş Markalar Derneği (2014). Perakendede Mobil Etkinin Yükselişi.
  • Demirtaş, B. ve Argan, M. (2015). Büyük Veri ve Pazarlamadaki Dönüşüm: Kuramsal Bir Yaklaşım. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 15, 1-21.
  • Dmour, H. A., Alshurideh, M. ve Shishan, F. (2014). The Influence of Mobile Application Quality and Attributes on the Continuance Intention of Mobile Shopping. Life Science Journal, 11(10), 172-181.
  • Durmaz, Y. ve Ertürk, S. (2015). Mobil Pazarlama Uygulamalarının Marka Üzerine Etkisi. International Journal of Disciplines Economics and Administrative Sciences Studies, 1(1), 68-82.
  • Durukal, E. (2020). Müşterilerin Mobil Alışveriş Davranışının UTAUT2 Modeli ile İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(3), 870-887.
  • Düger, Y. S. ve Kahraman, H. (2017). Online Alışverişte Hizmet Kalitesinin ve Algılanan Değerin Müşteri Memnuniyeti ile Tekrar Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(54), 819-826.
  • Fishbein, M. ve Ajzen, I. (1975). Belief, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research. Addison-Wesley, Reading.
  • Gao L., Waechter, K. A. ve Bai, X. (2015). Understanding Consumers’ Continuance Intention towards Mobile Purchase: A Theoretical Framework and Empirical Study: A Case of China. Computers in Human Behavior, 53, 249-262.
  • Gao, H., Kuang, L., Yin, Y., Guo, B. ve Dou, K. (2020). Mining Consuming Behaviors with Temporal Evolution for Personalized Recommendation in Mobile Marketing Apps. Mobile Networks and Applications, 25(4), 1233-1248.
  • Grewal, D., Ailawadi, K. L., Gauri, D., Hall, K., Kopalle, P. ve Robertson, J. R. (2011). Innovations in Retail Pricing and Promotions. Journal of Retailing, 87S(1), S43-S52.
  • Groß, M. (2015). Exploring the Acceptance of Technology for Mobile Shopping: An Empirical Investigation among Smartphone Users. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 25(3), 215-235.
  • Gümüş, N. (2018). Tüketicilerin Online Alışveriş Alışkanlıklarının ve Online Alışverişe Yönelik Algılarının Belirlenmesi: Azerbaycan Örneği. Turkish Studies, 13(7), 141-161.
  • Huang, Y., Chang, L. L., Yu C. ve Chen, J. (2019). Examining an Extended Technology Acceptance Model with Experience Construct on Hotel Consumers’ Adoption of Mobile Applications. Journal of Hospitality Marketing and Management
  • Hui, S. K., Inman, J. J., Huang, Y. ve Suher, J. (2013). The Effect of In-store Travel Distance on Unplanned Spending: Applications to Mobile Promotion Strategies. Journal of Marketing, 77, 1-16.
  • Im, H. ve Ha, Y. (2013). Enablers and Inhibitors of Permission-based Marketing: A Case of Mobile Coupons. Journal of Retailing and Consumer Services, 20, 495-503.
  • Izquierdo-Yusta, A., Olarte-Pascual, C. ve Reinares-Lara, E. (2015). Attitudes toward Mobile Advertising among Users versus Non-users of the Mobile Internet. Telematics and Informatics, 32, 355-366.
  • İri, R. (2019). Telefonla veya İnternet Üzerinden Sipariş Verilen Ürünlerin Tüketicilere Teslim Edilmesinde Oluşan Müşteri Memnuniyetinin Önemine Yönelik Niğde ve Yöresinde Yapılan Bir Araştırma. İktisadi ve İdari Yaklaşımlar Dergisi, 1(1), 1-14.
  • Kaatz, C. (2020). Retail in My Pocket– Replicating and Extending the Construct of Service Quality into the Mobile Commerce Context. Journal of Retailing and Consumer Services, 53, 101983.
  • Kang, J. M., Mun, J. M. ve Johnson, K. K. P. (2015). In-store Mobile Usage: Downloading and Usage Intention toward Mobile Location-based Retail Apps. Computers in Human Behavior, 46(1), 210-217.
  • Kang, J. ve Namkung, Y. (2019). The Role of Personalization on Continuance Intention in Food Service Mobile Apps: A Privacy Calculus Perspective. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 31(2), 734-752.
  • Karaosmanoğlu, E., Acar, R. ve Uray, N. (2016). Websiteleri Firmalara Ne Kazandırabilir? Websitesi Kalitesi, Tüketici-Odaklı Marka Değeri ve Satınalma Eğilimi Arasındaki İlişki. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 159-174.
  • Kim, C., Li, W. ve Kim, D. J. (2015). An Empirical Analysis of Factors Influencing M-shopping Use. International Journal of Human-Computer Interaction, 31(12), 974-994.
  • Kim, Y. J. ve Han, J. Y. (2014). Why Smartphone Advertising Attracts Customers: A Model of Web Advertising, Flow and Personalization. Computers in Human Behavior, 33, 256-269.
  • Kizir ve Bozbay (2021). Moda Ürünleri Satan Mobil Alışveriş Uygulamalarının Kabulünün Birleştirilmiş Teknoloji Kabul ve Kullanım Teorisi II Çerçevesinde İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 16(55), 286-310.
  • Kuo, Y. ve Wu, C. (2012). Satisfaction and Post-Purchase Intentions with Service Recovery of Online Shopping Websites: Perspectives on Perceived Justice and Emotions. International Journal of Information Management, 32(2), 127-138.
  • Li, X., Zhao, X., Xu, W. ve Pu, W. (2020). Measuring Ease of Use of Mobile Applications in E-commerce Retailing from the Perspective of Consumer Online Shopping Behaviour Patterns. Journal of Retailing and Consumer Services, 55, 102093.
  • Mahfuz, M. A., Hu, W. ve Khanam, L. (2016). The Influence of Cultural Dimensions and Website Quality on m-banking Services Adoption in Bangladesh: Applying the UTAUT2 Model Using PLS. WHICEB 2016 Proceedings, 18.
  • McLean, G. ve Wilson, A. (2016). Evolving the Online Customer Experience… Is There a Role for Online Customer Support?. Computers in Human Behavior, 60, 602-610.
  • McLean, G., Al-Nabhani, K. ve Wilson, A. (2018). Developing a Mobile Applications Customer Experience Model (MACE) – Implications for Retailers. Journal of Business Research, 85, 325-336.
  • Medya Ankara (2021). 2020 Türkiye İnternet, Sosyal Medya, Mobil Kullanım ve E-Ticaret İstatistikleri. 10.04.2021, https://medyaankara.com/ankara/2020-turkiye-internet-sosyal-medya-mobil-kullanim-ve-e-ticaret-istatistikleri/
  • Milne, G. R., Rohm, A. J. ve Bahl, S. (2004). Consumers’ Protection of Online Privacy and Identity. The Journal of Consumer Affairs, 38(2), 217-232.
  • Morosan, C. ve DeFranco, A. (2016a). It’s About Time: Revisiting UTAUT2 to Examine Consumers’ Intentions to Use NFC Mobile Payments in Hotels. International Journal of Hospitality Management, 53, 17-29.
  • Morosan, C. ve DeFranco, A. (2016b). Modeling Guests’ Intentions to Use Mobile Apps in Hotels: The Roles of Personalization, Privacy and Involvement. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(9), 1968-1991.
  • Munoz-Leiva, F., Climent-Climent, S. ve Liébana-Cabanillas, F. (2017). Determinants of Intention to Use the Mobile Banking Apps: An Extension of the Classic TAM Model. Spanish Journal of Marketing, ESIC 21, 25-38.
  • Muzurura, J. ve Chigora, F. (2019). Consumers’ Behavioural Intention to Adopt Mobile Banking in Rural Sub-Saharan Africa Using an Extension of Technology Acceptance Model: Lessons from Zimbabwe. International Journal of Business, Economics and Management, 6(6), 316-334.
  • Oechslein, O., Fleischmann, M. ve Hess, T. (2014). An Application of UTAUT2 on Social Recommender Systems: Incorporating Social Information for Performance Expectancy. 47th Hawaii International Conference on System Science, 3297-3306.
  • Oliveira, T., Thomas, M., Baptista, G. ve Campos, F. (2016). Mobile Payment: Understanding The Determinants of Customer Adoption and Intention to Recommend the Technology. Computers in Human Behavior, 61, 404-414.
  • Pantano, E. ve Priporas C. (2016). The Effect of Mobile Retailing on Consumers’ Purchasing Experiences: A Dynamic Perspective. Computers in Human Behavior, 61(1), 548-555.
  • Patel, V., Das, K., Chatterjee, R. ve Shukla, Y. (2020). Does the Interface Quality of Mobile Shopping Apps Affect Purchase Intention? An Empirical Study. Australasian Marketing Journal, 28(4), 300-309.
  • Pazarlamasyon (2021). 2020’de Mobil Alışveriş Oranı Arttı. 10.04.2021, https://pazarlamasyon.com/2020de-mobil-alisveris-orani-artti/
  • PwC (2018). AVM’lerden Mobil’e: Yeni Müşteri Alışkanlıkları. Global Tüketici İçgörüleri Anketi
  • San Martín, H. ve Herrero, Á. (2012). Influence of the User’s Psychological Factors on the Online Purchase Intention in Rural Tourism: Integrating Innovativeness to the UTAUT Framework. Tourism Management, 33, 341-350.
  • Serçemeli, M. ve Kurnaz, E. (2016). Denetimde Bilgi Teknoloji Ürünleri Kullanımının Teknoloji Kabul Modeli (TKM) ile Araştırılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 45(1), 43-52.
  • Sezgin, A. Ş. (2015). Perakende Sektörü. Türkiye İş Bankası, İktisadi Araştırmalar Bölümü, 1-48.
  • Shankar, V., Venkatesh, A., Hofacker, C. ve Naik, P. (2010). Mobile Marketing in the Retailing Environment: Current Insights and Future Research Avenues. Journal of Interactive Marketing, 24(2), 111-120.
  • Siddiqui, U. A. ve Khan, MS (2016). Online Retailing: The Value Proposition and Trends in India. International Journal of Applied Research, 2(7), 532-536.
  • Singh, M. ve Matsui, Y. (2017). How Long Tail and Trust Affect Online Shopping Behavior: An Extension to UTAUT2 Framework. Pacific Asia Journal of the Association for Information Systems, 9(4), 1-24.
  • Slade, E., Williams, M. ve Dwivdei, Y. (2013). Extending UTAUT2 to Explore Consumer Adoption Of Mobile Payments. UK Academy for Information Systems Conference Proceedings, 36.
  • Sripalawat, J., Thongmak, M. ve Ngramyarn, A. (2011). M-banking in Metropolitan Bangkok and a Comparison with Other Countries. Journal of Computer Information Systems, 51(3), 67-76.
  • Statista (2021). Mobile Commerce in the United States- Statistics & Facts. E-Commerce- Key Figures of E-Commerce
  • Şıklar, E., Tunalı, D. ve Gülcan, B. (2015). Mobil İnternet Kullanımının Benimsenmesinde Yakınsama Faktörüyle Teknoloji Kabul Modeli. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 99-110.
  • Taiwo, A. A. ve Downe A. G. (2013). The Theory of User Acceptance and Use of Technology (UTAUT): A Meat-analytic Review of Empirical Findings. Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 49(1), 48-58.
  • Tak, P. ve Panwar, S. (2017). Using UTAUT2 Model to Predict Mobile App Based Shopping: Evidences from India. Journal of Indian Business Research, 9(3), 248-264.
  • Tam, C., Santos, D., & Oliveira, T. (2020). Exploring the Influential Factors of Continuance Intention to Use Mobile Apps: Extending the Expectation Confirmation Model. Information Systems Frontiers, 22(1), 243-257.
  • Tarute, A., Nikou, S. ve Gautis, R. (2017). Mobile Application Driven Consumer Engagement. Telematics and Informatics, 24, 145-156.
  • Taylor, D. G. ve Levin, M. (2014). Predicting Mobile App Usage for Purchasing and Information- Sharing. International Journal of Retail and Distribution Management, 42(8), 759-774.
  • Tiwari, R., Buse, S. ve Herstatt, C. (2006). From Electronic to Mobile Commerce: Opportunities through Technology Convergence for Business Services. Special Feature: Converging Technologies, Tech Monitor, 38-45.
  • Tseng, E. L. S. ve Yazdanifard, R. (2015). Mobility: The Revolutionary Change to Customer’s Shopping Experience in Retailing. International Journal of Management, Accounting and Economics, 2(9), 1037-1047.
  • Tuncalı, K. (2020). E-Ticaret Sektöründe Son Dönemde Yaşanan Gelişmeler. Türkiye İş Bankası İktisadi Araştırmalar Bölümü Sektör Raporları
  • TÜBİSAD ve Deloitte (2019). Türkiye’de E-Ticaret 2018 Pazar Büyüklüğü Raporu.
  • TÜSİAD (2017). Dijitalleşen Dünya’da Ekonominin İtici Gücü: E-Ticaret.
  • Tyrväinen, O. ve Karjaluoto, H. (2019). A Systematic Literature Review and Analysis of Mobile Retailing Adoption. Journal of Internet Commerce, 18(2), 221-247.
  • Uyar, A. (2019). Tüketicilerin Mobil Uygulamalara İlişkin Algılarının Teknoloji Kabul Modeli İle Değerlendirilmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(1), 687-705.
  • Varadarajan, R., Srinivasan, R., Vadakkepatt, G. G., Yadav, M. S., Pavlou, P. A., Krishnamurthy, S. ve Krause, T. (2010). Interactive Technologies and Retailing Strategy: A Review, Conceptual Framework and Future Research Directions. Journal of Interactive Marketing 24(2), 96-110.
  • Venkatesh, V. ve Bala, H. (2008). Technology Acceptance Model 3 and a Research Agenda on Interventions. Decision Sciences, 39(2), 273-315.
  • Venkatesh, V. ve Davis, F. D. (2000). A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model: Four Longitudinal Field Studies. Management Science, 46(2), 186-204.
  • Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B. ve Davis, F. D. (2003). User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View. MIS Quarterly, 27(3), 425-478.
  • Venkatesh, V., Thong, J. Y. L. ve Xu, X. (2012). Consumer Acceptance and Use of Information Technology: Extending The Unified Theory of Acceptance and Use of Technology. MIS Quarterly, 36(1), 157-178.
  • Venkatesh, V., Thong, J. Y. L. ve Xu, X. (2016). Unified Theory of Acceptance and Use of Technology: A Synthesis and the Road Ahead. Journal of the Association for Information Systems, 17(5), 328-376.
  • Verkijika, S. F. (2018). Factors Influencing the Adoption of Mobile Commerce Applications in Cameroon. Telematics and Informatics, 35, 1665-1674.
  • Yaman, Y. (2018). Müşterilerin Mobil Alışveriş Kanalını Kullanma Niyetini Etkileyen Faktörler. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 10(1), 1-27.
  • Yaman, Y. ve Aydın, K. (2020). Mobil Perakendecilikte Satın Alma Niyetine Etki Eden Faktörlere İlişkin Bir Araştırma. International Review of Economics and Management, 8(1), 77-106.
  • Yang, K. ve Kim, H. (2012). Mobile Shopping Motivation: An Application of Multiple Discriminant Analysis. International Journal of Retail and Distribution Management, 40(10), 778-789.
  • Yang, S., Wang, Y. ve Wei J. (2014). Integration and Consistency Between Web and Mobile Services. Industrial Management and Data Systems, 114(8), 1246-1269.
  • Yarimoglu, E., Kazancoglu, I. ve Bulut, Z. A. (2019). Factors Influencing Turkish Parents’ Intentions towards Anti-consumption of Junk Food. British Food Journal, 121(1), 35-53.
  • Yılmaz, M. B. ve Kavanoz, S. (2017). Teknoloji Kabul ve Kullanım Birleştirilmiş Modeli-2 Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(32), 127-146.
  • Yu, C. (2012). Factors Affecting Individuals to Adopt Mobile Banking: Empirical Evidence from the UTAUT Model. Journal of Electronic Commerce Research, 13(2), 104-121.
  • Yuan, S., Ma, W., Kanthawala, S. ve Peng, W. (2015). Keep Using My Health Apps: Discover Users’ Perception of Health and Fitness Apps with the UTAUT2 Model. Mary Ann Liebert, Inc. Telemedicine and e-Health, 21(9), 735-741.
  • Zhang, R., Chen, J. Q. ve Lee, C. J. (2013). Mobile Commerce and Consumer Privacy Concerns. The Journal of Computer Information Systems, 53(4), 31-38.
  • Zhou, T. (2011). Understanding Mobile Internet Continuance Usage from the Perspectives of UTAUT and Flow. Information Development, 27(3), 207-218.
  • Zhou, T. (2012). Examining Mobile Banking User Adoption from the Perspectives of Trust and Flow Experience. Information Technology and Management, 13(1), 27- 37.
  • Zhou, T. (2013). An Empirical Examination of the Determinants of Mobile Purchase. Pers Ubiquit Comput, 17, 187-195.
Toplam 108 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER
Yazarlar

Taner Gündoğan 0000-0002-2998-3616

İpek Kazançoğlu 0000-0001-8251-5451

Yayımlanma Tarihi 24 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 21 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Gündoğan, T., & Kazançoğlu, İ. (2021). TÜKETİCİLERİN MOBİL SİPARİŞ UYGULAMALARINI KULLANMA/MASI ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(2), 309-334. https://doi.org/10.30692/sisad.925155
AMA Gündoğan T, Kazançoğlu İ. TÜKETİCİLERİN MOBİL SİPARİŞ UYGULAMALARINI KULLANMA/MASI ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ. SSAD. Temmuz 2021;5(2):309-334. doi:10.30692/sisad.925155
Chicago Gündoğan, Taner, ve İpek Kazançoğlu. “TÜKETİCİLERİN MOBİL SİPARİŞ UYGULAMALARINI KULLANMA/MASI ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ”. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 5, sy. 2 (Temmuz 2021): 309-34. https://doi.org/10.30692/sisad.925155.
EndNote Gündoğan T, Kazançoğlu İ (01 Temmuz 2021) TÜKETİCİLERİN MOBİL SİPARİŞ UYGULAMALARINI KULLANMA/MASI ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 5 2 309–334.
IEEE T. Gündoğan ve İ. Kazançoğlu, “TÜKETİCİLERİN MOBİL SİPARİŞ UYGULAMALARINI KULLANMA/MASI ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ”, SSAD, c. 5, sy. 2, ss. 309–334, 2021, doi: 10.30692/sisad.925155.
ISNAD Gündoğan, Taner - Kazançoğlu, İpek. “TÜKETİCİLERİN MOBİL SİPARİŞ UYGULAMALARINI KULLANMA/MASI ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ”. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 5/2 (Temmuz 2021), 309-334. https://doi.org/10.30692/sisad.925155.
JAMA Gündoğan T, Kazançoğlu İ. TÜKETİCİLERİN MOBİL SİPARİŞ UYGULAMALARINI KULLANMA/MASI ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ. SSAD. 2021;5:309–334.
MLA Gündoğan, Taner ve İpek Kazançoğlu. “TÜKETİCİLERİN MOBİL SİPARİŞ UYGULAMALARINI KULLANMA/MASI ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ”. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 5, sy. 2, 2021, ss. 309-34, doi:10.30692/sisad.925155.
Vancouver Gündoğan T, Kazançoğlu İ. TÜKETİCİLERİN MOBİL SİPARİŞ UYGULAMALARINI KULLANMA/MASI ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ. SSAD. 2021;5(2):309-34.

22785  15895    15433     15434     15435     17587    18452        18278      18279         18453        19048