Mobil perakendeciliğin e-ticaretteki pazar payı artmakta, literatürde ise bu kanalın etkinliğinin artmasında kritik öneme sahip olan mobil sipariş uygulamalarına odaklanan çalışma sayısının sınırlı olduğu gözlemlenmektedir. Çalışmanın amacı, tüketicilerin bu mobil uygulamaları kullanımlarını etkileyen faktörlerin ortaya konulmasıdır. Bu amaç doğrultusunda mobil sipariş uygulamasını kullananlar ve kullanmayanlar tüketiciler karşılaştırılmıştır. Ölçek soruları yerel pazarda satış kanalı olarak sadece mobil uygulamasını (app) kullanan bir perakende firmasına yönelik olarak tasarlanmıştır. Çalışmada 394 kullanılabilir anket formu toplanmış olup, hipotezleri test etmek için çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Mobil sipariş uygulaması kullanımını en çok açıklayan ilk üç değişkenin çevrimiçi inceleme, davranışsal niyet ve çevrimiçi destek olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın ana çıkarımları, mobil sipariş uygulamalarında TKKBM2’nin kullanılmasıyla, çevrimiçi değerlendirmeler ile çevrimiçi desteğin modele eklenmesidir. Çalışmanın literatüre katkısı, mobil siparişte tek satış kanalı olan uygulamalara (app) odaklanarak, mobil sipariş uygulamalarının kullanılma ve kullanılmama durumuna etki eden değişkenleri incelemek ve bir farklılık olup olmadığı ortaya koymaktır. Kullanıcılar tarafından gerçekleştirilen çevrimiçi incelemeleri ve portal tarafından sağlanan çevrimiçi desteği ifade eden değişkenler TKKBM2 ile ele alınmış ve test edilmiştir.
Mobil perakendecilik Mobil sipariş Mobil uygulamalar Teknoloji Kabul ve Kullanım Birleştirilmiş Modeli 2 (TKKBM2)
The market share of mobile retail in e-commerce is increasing, and it is observed in the literature that the number of studies focusing on mobile applications, which are critical in increasing the effectiveness of this channel is limited. The purpose of the study is to establish the factors that affect consumers' use of these mobile applications. In line with this purpose, those who use the mobile order application and those who do not use the consumers were compared. Scale questions are designed for a retail company using the only mobile application as a sales channel in the local market. In the study, 394 usable questionnaires were collected, and multiple regression analysis was used to test the hypotheses. It was found that the first three variables that affect mobile application usage are online review, behavioural intention, online support. The main implications of the study are that besides what was previously known in the UTAUT2 model, online review, and online support to be provided in mobile order applications affect the use of mobile order applications. The variables expressed by the users and the online support provided by the portal are addressed and tested with UTAUT2.
Mobile retailing Mobile ordering Mobile applications Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT2)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 21 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |