Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“Sigarayı Bırak, Hayatı Bırakma’’ Sloganlı Kamu Spotları Örneklemlerinin Alımlama Analizi Yöntemi İle İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 15 - 36, 16.12.2017
https://doi.org/10.30692/sisad.362259

Öz






Özet:




Kitle iletişim araçlarının içeriğinde daha sık yer bulan ve önemi gün
geçtikçe artan sağlık haberleri, sağlık iletişimi olgusunu gündeme getirerek,
yükselen bir değer olarak bireylerin ve toplumların yaşamlarında yerini
almıştır. Sağlık iletişimi söylemlerinin homojen bir bütün olarak kabul edilen
izler kitleye ulaştırılmasının başat unsuru kabul edilen kamu spotları,
uhdesinde barındırdığı gücü ve etkileri ile günümüzün şartlarında, mevcut
iktidarın gücünü de kullanmak sureti ile kitle iletişim araçları içerisinde her
geçen gün kendine daha fazla yer edinmeye başlamıştır. Kamusal fayda gözetilerek,
izler kitleye bilinç edindirme ve farkındalık kazandırma amaçları ile
hazırlanan ve yasal zorunluluk düsturuna dayanılarak oluşturulan kamu spotları,
kitle iletişim argümanları aracılığı ile yönlendirilen ve dahi yönetilmeye
çalışılan toplumlar tarafından izlenerek, toplumsal ahlaki bütünlüğün
oluşturulması adına kurgulanan deneyim ve pratiklerin birlikte yer edindikleri metinlerdir.
İzler kitlenin homojen bir bütünü oluşturma algısının aksine, her bir bireyin
metinleri ve söylemleri farklı okuma pratiklerine haiz olduğu anlayışının hakim
olduğu alımlama yöntemi, çalışmanın temelini oluşturmaktadır. Sigara metaforu
kullanılarak hazırlanan ‘’Sigarayı Bırak,
Hayatı Bırakma’’
söyleminden hareketle kamuya yayılan kamu spotları
çalışmanın örneklemini teşkil etmektedir. Sigara maddesini günlük yaşamında
kullanan ve kullanmayan iki farklı grup ile odak (focus) bazlı gerçekleştirilen
alımlama çalışmasında, ‘’Sigarayı Bırak,
Hayatı Bırakma’’
söylemi ile hazırlanan kamu spotunun izler kitlenin tutum,
eğilim ve davranışları üzerindeki etkileri saptanmaya çalışılmıştır. Çalışmada,
iki farklı bakış açısına sahip ve iki farklı eğilim (sigara kullanan ve
kullanmayan) içerisinde olan izler kitlenin kamu spotlarını okuma biçimleri analiz
edilerek, tariflenmiştir. Çalışma ile literatürde, Sağlık İletişimi disiplinine
ve kamu spotları analizlerine dair mevcut ihtiyacı tamamlayabilmek
amaçlanmaktadır.




Anahtar Kelimeler: Kamu Spotu, Sigara
Bağımlılığı, Alımlama Analizi.   





Kaynakça

  • 1. ‘’Kamu Spotları Yönergesi’’, Erişim Tarihi: 30.10.2017, https://www.rtuk.gov.tr/kamu-spotlari/5029/3985/kamu-spotlari-yonergesi.html,.
  • 2. ‘’Kamu Spotu Sorunu’’, Erişim Tarihi: 30.10.2017, http://blog.milliyet.com.tr/kamu-spotu-sorunu/,.
  • 3. ‘’T.C. Anayasası’’, Erişim Tarihi: 30.10.2017, https://www.saglik.gov.tr/TR,11472/tcanayasasi-56madde.html,.
  • 4. Ayla Okay, ‘’Sağlık İletişimi’’, Derin Yayınları, İstanbul 2016.
  • 5. Hakan Aytekin, ‘’Görsel-İşitsel Medyada Sağlık-Güvenlik Halleri: Tartışılması Gereken Bir Alan Olarak Kamu Spotu’’, Selçuk Üniversitesi İletişim Dergisi, Cilt 9, Sayı 4, Konya 2017.
  • 6. İnsan Hakları Derneği, ‘’İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’’, Erişim Tarihi: 30.10.2017, https://www.ihd.org.tr/insan-haklari-evrensel-beyannames/
  • 7. Nazife Güngör, ‘’İletişim, Kuramlar Yaklaşımlar’’, Siyasal Kitabevi, Ankara 2011.
  • 8. Ruhi Selçuk Tabak, ‘’Sağlık Eğitimi’’, Somgür Yayınları, Ankara 2000.
  • 9. T.C. Sağlık Bakanlığı Havanı Koru-Dumansız Hava Sahası, ‘’Tütünle Mücadele Süreci’’, Erişim Tarihi: 30.10.2017, http://www.havanikoru.org.tr/surec.html,.
  • 10. T.C. Sağlık Bakanlığı, ‘’Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürlüğü’’, Erişim Tarihi: 30.10.2017, http://sggm.gov.tr/TR,3948/saglik-iletisimi-daire-baskanligi.html,.
  • 11. T.C. Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK) Başkanlığı, ‘’Küresel Yetişkin Tütün Araştırması, 2012’’, Sayı: 13142, Erişim Tarihi: 30.10.2017, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=13142
  • 12. T.C. Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK) Başkanlığı, ‘’Sağlık Harcamaları İstatistikleri’’, Sayı: 24574, Erişim Tarihi: 30.10.2017, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24574,.
  • 13. T.C. Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK) Başkanlığı, ‘’Türkiye Sağlık Araştırması, 2016’’, 31 Mayıs 2017, Sayı: 24573, Erişim Tarihi: 30.10.2017, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24573,.
  • 14. Tülay Şeker., Selahattin Çavuş., ‘’Behzat Ç. Bir Ankara Polisiyesi Dizisinin Alımlama Analizi’’, Global Media Journal Turkish Edition, Güz Sayısı 2011, Erişim Tarihi: 30.10.2017, http://globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/,.
  • 15. Zuhal Baltaş, ‘’Sağlık Psikolojisi: Halk Sağlığında Davranış Bilimleri’’, Remzi Yayınları, İstanbul 2000.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İLETİŞİM
Yazarlar

Sibel Akova

Yayımlanma Tarihi 16 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akova, S. (2017). “Sigarayı Bırak, Hayatı Bırakma’’ Sloganlı Kamu Spotları Örneklemlerinin Alımlama Analizi Yöntemi İle İncelenmesi. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 15-36. https://doi.org/10.30692/sisad.362259
AMA Akova S. “Sigarayı Bırak, Hayatı Bırakma’’ Sloganlı Kamu Spotları Örneklemlerinin Alımlama Analizi Yöntemi İle İncelenmesi. SSAD. Aralık 2017;1(2):15-36. doi:10.30692/sisad.362259
Chicago Akova, Sibel. ““Sigarayı Bırak, Hayatı Bırakma’’ Sloganlı Kamu Spotları Örneklemlerinin Alımlama Analizi Yöntemi İle İncelenmesi”. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 1, sy. 2 (Aralık 2017): 15-36. https://doi.org/10.30692/sisad.362259.
EndNote Akova S (01 Aralık 2017) “Sigarayı Bırak, Hayatı Bırakma’’ Sloganlı Kamu Spotları Örneklemlerinin Alımlama Analizi Yöntemi İle İncelenmesi. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 1 2 15–36.
IEEE S. Akova, ““Sigarayı Bırak, Hayatı Bırakma’’ Sloganlı Kamu Spotları Örneklemlerinin Alımlama Analizi Yöntemi İle İncelenmesi”, SSAD, c. 1, sy. 2, ss. 15–36, 2017, doi: 10.30692/sisad.362259.
ISNAD Akova, Sibel. ““Sigarayı Bırak, Hayatı Bırakma’’ Sloganlı Kamu Spotları Örneklemlerinin Alımlama Analizi Yöntemi İle İncelenmesi”. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 1/2 (Aralık 2017), 15-36. https://doi.org/10.30692/sisad.362259.
JAMA Akova S. “Sigarayı Bırak, Hayatı Bırakma’’ Sloganlı Kamu Spotları Örneklemlerinin Alımlama Analizi Yöntemi İle İncelenmesi. SSAD. 2017;1:15–36.
MLA Akova, Sibel. ““Sigarayı Bırak, Hayatı Bırakma’’ Sloganlı Kamu Spotları Örneklemlerinin Alımlama Analizi Yöntemi İle İncelenmesi”. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 1, sy. 2, 2017, ss. 15-36, doi:10.30692/sisad.362259.
Vancouver Akova S. “Sigarayı Bırak, Hayatı Bırakma’’ Sloganlı Kamu Spotları Örneklemlerinin Alımlama Analizi Yöntemi İle İncelenmesi. SSAD. 2017;1(2):15-36.

Cited By















Kamu Spotlarının Etkililiği Üzerine Bir Araştırma
SELÇUK ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM FAKÜLTESİ AKADEMİK DERGİSİ
Mehmet Bütün
https://doi.org/10.18094/josc.414493


22785  15895    15433     15434     15435     17587    18452        18278      18279         18453        19048