Özet:
Kitle iletişim araçlarının içeriğinde daha sık yer bulan ve önemi gün
geçtikçe artan sağlık haberleri, sağlık iletişimi olgusunu gündeme getirerek,
yükselen bir değer olarak bireylerin ve toplumların yaşamlarında yerini
almıştır. Sağlık iletişimi söylemlerinin homojen bir bütün olarak kabul edilen
izler kitleye ulaştırılmasının başat unsuru kabul edilen kamu spotları,
uhdesinde barındırdığı gücü ve etkileri ile günümüzün şartlarında, mevcut
iktidarın gücünü de kullanmak sureti ile kitle iletişim araçları içerisinde her
geçen gün kendine daha fazla yer edinmeye başlamıştır. Kamusal fayda gözetilerek,
izler kitleye bilinç edindirme ve farkındalık kazandırma amaçları ile
hazırlanan ve yasal zorunluluk düsturuna dayanılarak oluşturulan kamu spotları,
kitle iletişim argümanları aracılığı ile yönlendirilen ve dahi yönetilmeye
çalışılan toplumlar tarafından izlenerek, toplumsal ahlaki bütünlüğün
oluşturulması adına kurgulanan deneyim ve pratiklerin birlikte yer edindikleri metinlerdir.
İzler kitlenin homojen bir bütünü oluşturma algısının aksine, her bir bireyin
metinleri ve söylemleri farklı okuma pratiklerine haiz olduğu anlayışının hakim
olduğu alımlama yöntemi, çalışmanın temelini oluşturmaktadır. Sigara metaforu
kullanılarak hazırlanan ‘’Sigarayı Bırak,
Hayatı Bırakma’’ söyleminden hareketle kamuya yayılan kamu spotları
çalışmanın örneklemini teşkil etmektedir. Sigara maddesini günlük yaşamında
kullanan ve kullanmayan iki farklı grup ile odak (focus) bazlı gerçekleştirilen
alımlama çalışmasında, ‘’Sigarayı Bırak,
Hayatı Bırakma’’ söylemi ile hazırlanan kamu spotunun izler kitlenin tutum,
eğilim ve davranışları üzerindeki etkileri saptanmaya çalışılmıştır. Çalışmada,
iki farklı bakış açısına sahip ve iki farklı eğilim (sigara kullanan ve
kullanmayan) içerisinde olan izler kitlenin kamu spotlarını okuma biçimleri analiz
edilerek, tariflenmiştir. Çalışma ile literatürde, Sağlık İletişimi disiplinine
ve kamu spotları analizlerine dair mevcut ihtiyacı tamamlayabilmek
amaçlanmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Kamu Spotu, Sigara
Bağımlılığı, Alımlama Analizi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | İLETİŞİM |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 5 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2 |