In today's world, where environmental resources are rapidly polluted and consumed through industry, industrial developments, and the consumption habits triggered by them, it is necessary to increase actions related to environmental sustainability in businesses. In this study, which looks at sustainability from the perspective of business strategies, sustainable and green strategy practices are considered as capabilities that provide competitive advantage in the context of Natural Resource Based Theory. In this context, the aim is to investigate the important guiding motivations for increasing these practices. There are various studies in the literature on determining these factors, but there is a lack of research to determine the importance of these factors to develop accurate recommendations. In this study, the importance levels of the factors that motivate and drive SMEs in the textile sector, which continue their activities under the shadow of various environmental regulations, to prefer green and sustainable strategies were determined by the AHP method. The results indicate that managers' environmental innovativeness, awareness, moral and spiritual values, and efforts to create a green image are the factors with the highest degree of importance, while cost efficiency is the factor with the relatively lowest degree of importance.
green business strategy sustainable strategy sustainability motivations textile industry SME AHP method
Çevresel kaynakların endüstri, endüstriyel gelişmeler ve bunların tetiklediği tüketim alışkanlıkları vasıtasıyla hızla kirletildiği ve tüketildiği günümüz dünyasında işletmelerde çevresel sürdürülebilirliğe ilişkin eylemlerin arttırılması gerekmektedir. Sürdürülebilirliğe işletme stratejileri perspektifinden bakan bu çalışmada sürdürülebilir ve yeşil strateji uygulamaları Doğal Kaynak Temelli Teori bağlamında rekabet avantajı sağlayan birer yetenek olarak kabul edilmektedir. Bu bağlamda amaç bu uygulamaların arttırılması yolunda önem arz eden yöneltici motivasyonların araştırılmasıdır. Literatürde bunların belirlenmesine ilişkin çeşitli araştırmalar yer almakta fakat doğru öneriler geliştirilebilmesi için bu faktörlerin önem derecelerinin tespit edilmesine yönelik araştırma eksikliği bulunmaktadır. Bu çalışmada çeşitli çevresel regülasyonların gölgesinde faaliyetlerini sürdüren tekstil sektöründeki KOBİ’ler özelinde, yeşil ve sürdürülebilir stratejiler tercih etmelerine motive eden, itici güç olan faktörlerin önem dereceleri AHP yöntemi ile belirlenmiştir. Sonuçlar yöneticilerin çevreye yönelik yenilikçiliği, farkındalığı, ahlaki ve manevi değerlerinin ve yeşil imaj oluşturma çabalarının önem derecesi en yüksek faktörler olduğuna işaret ederken, maliyet verimliliği önem derecesi görece en düşük olan faktör olarak ortaya çıkmıştır.
yeşil işletme stratejisi sürdürülebilir strateji sürdürülebilirlik motivasyonları tekstil sektörü KOBİ AHP yöntemi
Bu makale, 31. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi’nde sözlü olarak sunulan ancak tam metni yayımlanmayan “Tekstil KOBİ’leri Bağlamında Yeşil İşletme Stratejisi Motivasyonlarının AHP Yöntemiyle Önceliklendirilmesi” adlı bildirinin içeriği geliştirilerek ve kısmen değiştirilerek üretilmiş hâlidir. Bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen kurallara uyulmuştur.
Çalışmada yapıcı katkılarda bulunan değerli meslektaşlarıma teşekkür ederim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration, Organisational Behaviour, Strategy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2023 |
Submission Date | October 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.