Research Article
BibTex RIS Cite

ROLAND BARTHES’IN ‘STUDIUM’ VE ‘PUNCTUM’ KAVRAMLARININ OYUNCUNUN KARAKTER İNŞASINDAKİ KARŞILIĞI

Year 2021, Issue: 13, 25 - 39, 16.07.2021

Abstract

Bu makalede; göstergebilimin en önemli temsilcilerinden olan Roland Barthes’ın Camera Lucida kitabında belirttiği ve fotoğraf çözümlemeleri için ürettiği Studium ve Punctum kavramlarına yer verilecek olup, oyuncu ve yönetmen Konstantin Stanislavski’nin doğalcı-gerçekçi oyunculuk metodolojisindeki etütler ile bu kavramların karşılığı saptanmaya çalışılacaktır. Studium ve Punctum kavramlarından yola çıkarak yapılacak olan bu incelemede fotoğraf ve oyunculuk sanatının disiplinlerarası bir araştırma ile buluşturulması ve yeni bir bakış açısının oluşturulması hedeflenmektedir.

References

  • Anderson, J. (2015). Theater and Photography. London: Macmillan Education.
  • Barthes, R. (2016). Camera Lucida: Fotoğraf Üzerine Düşünceleri. Reha Akçakaya (Çev.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Fried, M. (2005). ‘’Barthes’s Punctum’’, Criticial Inquiry, The University Of Chicago Press, Vol.31, s.539-574. Erişim: 26/02/2021, https://www.jstor.org/stable/10.1086/430984
  • Karaboğa, K. (2010). Oyunculuk Sanatında Yöntem ve Paradoks. 2. Baskı. İstanbul: Habitüs Yayıncılık.
  • Moore, S. (2006). Stanislavski Sistemi. Özgür Çiçek, Bülent Sezgin, Cüneyt Yalaz (Çev.). İstanbul: bgst Yayınları.
  • Özüaydın, N.U. (2011). Stanislavski Sistemi ve Metot Oyunculuğu. İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları.
  • Palalı, A.T. (2017). Kış Bahçesinden Fotoğrafa: Bir Roland Barthes Yolculuğu. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Shakespeare, W. (2017). Hamlet. 5. Baskı. Sabahattin Eyüboğlu (Çev.). İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Stanislavski, K. (2019). Bir Rol Yaratmak. 2. Baskı. Tufan Göbekçin (Çev.). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Toporkov, V. (2017). Stanislavski Provada. Cüneyt Yalaz, Duygu Dalyanoğlu, Özgür Eren (Çev.). İstanbul: bgst Yayınları.

ROLAND BARTHES’S ‘STUDIUM’ AND ‘PUNCTUM’ CONCEPTS IN ACTING CHARACTER CONSTRUCTION

Year 2021, Issue: 13, 25 - 39, 16.07.2021

Abstract

In this article, Studium and Punctum concepts mentioned by Roland Barthes, one of the most important representatives of semiotics in his book Camera Lucida and produced for photo analysis, will be included, and actor and director Konstantin Stanislavski will try to determine the equivalent of these concepts with studies in the naturalistic-realistic acting methodology. Based on the concepts of Studium and Punctum, this review aims to bring the art of photography and acting together with interdisciplinary research and to create a new perspective.

References

  • Anderson, J. (2015). Theater and Photography. London: Macmillan Education.
  • Barthes, R. (2016). Camera Lucida: Fotoğraf Üzerine Düşünceleri. Reha Akçakaya (Çev.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Fried, M. (2005). ‘’Barthes’s Punctum’’, Criticial Inquiry, The University Of Chicago Press, Vol.31, s.539-574. Erişim: 26/02/2021, https://www.jstor.org/stable/10.1086/430984
  • Karaboğa, K. (2010). Oyunculuk Sanatında Yöntem ve Paradoks. 2. Baskı. İstanbul: Habitüs Yayıncılık.
  • Moore, S. (2006). Stanislavski Sistemi. Özgür Çiçek, Bülent Sezgin, Cüneyt Yalaz (Çev.). İstanbul: bgst Yayınları.
  • Özüaydın, N.U. (2011). Stanislavski Sistemi ve Metot Oyunculuğu. İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları.
  • Palalı, A.T. (2017). Kış Bahçesinden Fotoğrafa: Bir Roland Barthes Yolculuğu. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Shakespeare, W. (2017). Hamlet. 5. Baskı. Sabahattin Eyüboğlu (Çev.). İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Stanislavski, K. (2019). Bir Rol Yaratmak. 2. Baskı. Tufan Göbekçin (Çev.). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Toporkov, V. (2017). Stanislavski Provada. Cüneyt Yalaz, Duygu Dalyanoğlu, Özgür Eren (Çev.). İstanbul: bgst Yayınları.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Sercan Özinan 0000-0002-5139-1158

Publication Date July 16, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 13

Cite

APA Özinan, S. (2021). ROLAND BARTHES’IN ‘STUDIUM’ VE ‘PUNCTUM’ KAVRAMLARININ OYUNCUNUN KARAKTER İNŞASINDAKİ KARŞILIĞI. Sahne Ve Müzik(13), 25-39.
AMA Özinan S. ROLAND BARTHES’IN ‘STUDIUM’ VE ‘PUNCTUM’ KAVRAMLARININ OYUNCUNUN KARAKTER İNŞASINDAKİ KARŞILIĞI. Sahne ve Müzik. July 2021;(13):25-39.
Chicago Özinan, Sercan. “ROLAND BARTHES’IN ‘STUDIUM’ VE ‘PUNCTUM’ KAVRAMLARININ OYUNCUNUN KARAKTER İNŞASINDAKİ KARŞILIĞI”. Sahne Ve Müzik, no. 13 (July 2021): 25-39.
EndNote Özinan S (July 1, 2021) ROLAND BARTHES’IN ‘STUDIUM’ VE ‘PUNCTUM’ KAVRAMLARININ OYUNCUNUN KARAKTER İNŞASINDAKİ KARŞILIĞI. Sahne ve Müzik 13 25–39.
IEEE S. Özinan, “ROLAND BARTHES’IN ‘STUDIUM’ VE ‘PUNCTUM’ KAVRAMLARININ OYUNCUNUN KARAKTER İNŞASINDAKİ KARŞILIĞI”, Sahne ve Müzik, no. 13, pp. 25–39, July 2021.
ISNAD Özinan, Sercan. “ROLAND BARTHES’IN ‘STUDIUM’ VE ‘PUNCTUM’ KAVRAMLARININ OYUNCUNUN KARAKTER İNŞASINDAKİ KARŞILIĞI”. Sahne ve Müzik 13 (July 2021), 25-39.
JAMA Özinan S. ROLAND BARTHES’IN ‘STUDIUM’ VE ‘PUNCTUM’ KAVRAMLARININ OYUNCUNUN KARAKTER İNŞASINDAKİ KARŞILIĞI. Sahne ve Müzik. 2021;:25–39.
MLA Özinan, Sercan. “ROLAND BARTHES’IN ‘STUDIUM’ VE ‘PUNCTUM’ KAVRAMLARININ OYUNCUNUN KARAKTER İNŞASINDAKİ KARŞILIĞI”. Sahne Ve Müzik, no. 13, 2021, pp. 25-39.
Vancouver Özinan S. ROLAND BARTHES’IN ‘STUDIUM’ VE ‘PUNCTUM’ KAVRAMLARININ OYUNCUNUN KARAKTER İNŞASINDAKİ KARŞILIĞI. Sahne ve Müzik. 2021(13):25-39.