Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ROLAND BARTHES’IN ‘STUDIUM’ VE ‘PUNCTUM’ KAVRAMLARININ OYUNCUNUN KARAKTER İNŞASINDAKİ KARŞILIĞI

Yıl 2021, Sayı: 13, 25 - 39, 16.07.2021

Öz

Bu makalede; göstergebilimin en önemli temsilcilerinden olan Roland Barthes’ın Camera Lucida kitabında belirttiği ve fotoğraf çözümlemeleri için ürettiği Studium ve Punctum kavramlarına yer verilecek olup, oyuncu ve yönetmen Konstantin Stanislavski’nin doğalcı-gerçekçi oyunculuk metodolojisindeki etütler ile bu kavramların karşılığı saptanmaya çalışılacaktır. Studium ve Punctum kavramlarından yola çıkarak yapılacak olan bu incelemede fotoğraf ve oyunculuk sanatının disiplinlerarası bir araştırma ile buluşturulması ve yeni bir bakış açısının oluşturulması hedeflenmektedir.

Kaynakça

  • Anderson, J. (2015). Theater and Photography. London: Macmillan Education.
  • Barthes, R. (2016). Camera Lucida: Fotoğraf Üzerine Düşünceleri. Reha Akçakaya (Çev.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Fried, M. (2005). ‘’Barthes’s Punctum’’, Criticial Inquiry, The University Of Chicago Press, Vol.31, s.539-574. Erişim: 26/02/2021, https://www.jstor.org/stable/10.1086/430984
  • Karaboğa, K. (2010). Oyunculuk Sanatında Yöntem ve Paradoks. 2. Baskı. İstanbul: Habitüs Yayıncılık.
  • Moore, S. (2006). Stanislavski Sistemi. Özgür Çiçek, Bülent Sezgin, Cüneyt Yalaz (Çev.). İstanbul: bgst Yayınları.
  • Özüaydın, N.U. (2011). Stanislavski Sistemi ve Metot Oyunculuğu. İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları.
  • Palalı, A.T. (2017). Kış Bahçesinden Fotoğrafa: Bir Roland Barthes Yolculuğu. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Shakespeare, W. (2017). Hamlet. 5. Baskı. Sabahattin Eyüboğlu (Çev.). İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Stanislavski, K. (2019). Bir Rol Yaratmak. 2. Baskı. Tufan Göbekçin (Çev.). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Toporkov, V. (2017). Stanislavski Provada. Cüneyt Yalaz, Duygu Dalyanoğlu, Özgür Eren (Çev.). İstanbul: bgst Yayınları.

ROLAND BARTHES’S ‘STUDIUM’ AND ‘PUNCTUM’ CONCEPTS IN ACTING CHARACTER CONSTRUCTION

Yıl 2021, Sayı: 13, 25 - 39, 16.07.2021

Öz

In this article, Studium and Punctum concepts mentioned by Roland Barthes, one of the most important representatives of semiotics in his book Camera Lucida and produced for photo analysis, will be included, and actor and director Konstantin Stanislavski will try to determine the equivalent of these concepts with studies in the naturalistic-realistic acting methodology. Based on the concepts of Studium and Punctum, this review aims to bring the art of photography and acting together with interdisciplinary research and to create a new perspective.

Kaynakça

  • Anderson, J. (2015). Theater and Photography. London: Macmillan Education.
  • Barthes, R. (2016). Camera Lucida: Fotoğraf Üzerine Düşünceleri. Reha Akçakaya (Çev.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Fried, M. (2005). ‘’Barthes’s Punctum’’, Criticial Inquiry, The University Of Chicago Press, Vol.31, s.539-574. Erişim: 26/02/2021, https://www.jstor.org/stable/10.1086/430984
  • Karaboğa, K. (2010). Oyunculuk Sanatında Yöntem ve Paradoks. 2. Baskı. İstanbul: Habitüs Yayıncılık.
  • Moore, S. (2006). Stanislavski Sistemi. Özgür Çiçek, Bülent Sezgin, Cüneyt Yalaz (Çev.). İstanbul: bgst Yayınları.
  • Özüaydın, N.U. (2011). Stanislavski Sistemi ve Metot Oyunculuğu. İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları.
  • Palalı, A.T. (2017). Kış Bahçesinden Fotoğrafa: Bir Roland Barthes Yolculuğu. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Shakespeare, W. (2017). Hamlet. 5. Baskı. Sabahattin Eyüboğlu (Çev.). İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Stanislavski, K. (2019). Bir Rol Yaratmak. 2. Baskı. Tufan Göbekçin (Çev.). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Toporkov, V. (2017). Stanislavski Provada. Cüneyt Yalaz, Duygu Dalyanoğlu, Özgür Eren (Çev.). İstanbul: bgst Yayınları.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sercan Özinan 0000-0002-5139-1158

Yayımlanma Tarihi 16 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Özinan, S. (2021). ROLAND BARTHES’IN ‘STUDIUM’ VE ‘PUNCTUM’ KAVRAMLARININ OYUNCUNUN KARAKTER İNŞASINDAKİ KARŞILIĞI. Sahne Ve Müzik(13), 25-39.
AMA Özinan S. ROLAND BARTHES’IN ‘STUDIUM’ VE ‘PUNCTUM’ KAVRAMLARININ OYUNCUNUN KARAKTER İNŞASINDAKİ KARŞILIĞI. Sahne ve Müzik. Temmuz 2021;(13):25-39.
Chicago Özinan, Sercan. “ROLAND BARTHES’IN ‘STUDIUM’ VE ‘PUNCTUM’ KAVRAMLARININ OYUNCUNUN KARAKTER İNŞASINDAKİ KARŞILIĞI”. Sahne Ve Müzik, sy. 13 (Temmuz 2021): 25-39.
EndNote Özinan S (01 Temmuz 2021) ROLAND BARTHES’IN ‘STUDIUM’ VE ‘PUNCTUM’ KAVRAMLARININ OYUNCUNUN KARAKTER İNŞASINDAKİ KARŞILIĞI. Sahne ve Müzik 13 25–39.
IEEE S. Özinan, “ROLAND BARTHES’IN ‘STUDIUM’ VE ‘PUNCTUM’ KAVRAMLARININ OYUNCUNUN KARAKTER İNŞASINDAKİ KARŞILIĞI”, Sahne ve Müzik, sy. 13, ss. 25–39, Temmuz 2021.
ISNAD Özinan, Sercan. “ROLAND BARTHES’IN ‘STUDIUM’ VE ‘PUNCTUM’ KAVRAMLARININ OYUNCUNUN KARAKTER İNŞASINDAKİ KARŞILIĞI”. Sahne ve Müzik 13 (Temmuz 2021), 25-39.
JAMA Özinan S. ROLAND BARTHES’IN ‘STUDIUM’ VE ‘PUNCTUM’ KAVRAMLARININ OYUNCUNUN KARAKTER İNŞASINDAKİ KARŞILIĞI. Sahne ve Müzik. 2021;:25–39.
MLA Özinan, Sercan. “ROLAND BARTHES’IN ‘STUDIUM’ VE ‘PUNCTUM’ KAVRAMLARININ OYUNCUNUN KARAKTER İNŞASINDAKİ KARŞILIĞI”. Sahne Ve Müzik, sy. 13, 2021, ss. 25-39.
Vancouver Özinan S. ROLAND BARTHES’IN ‘STUDIUM’ VE ‘PUNCTUM’ KAVRAMLARININ OYUNCUNUN KARAKTER İNŞASINDAKİ KARŞILIĞI. Sahne ve Müzik. 2021(13):25-39.