Amaç: Bu çalışmada
üniversite öğrencilerinde ilk yardım bilgi düzeylerinin ve bunu etkileyen bazı
değişkenlerin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç Yöntemler: Evrenini Sakarya Üniversitesinde
öğrenim görüp ilk yardım dersi almayan meslek yüksekokulu öğrencilerinin oluşturduğu
çalışmada öğrencilerden 1167’sine ulaşılmıştır. Araştırmada, demografik
özellikleri belirlemeye ve ilk yardım bilgi düzeyini ölçmeye yönelik 40 sorudan
oluşan anket uygulanarak veri elde edilmiştir. Tanımlayıcı istatistikler
(ortalama, ortanca) SPSS 20 istatistik programı kullanılarak yapılmıştır.
Sürekli değişkenlerin normal dağılıma uygunluğu Shapiro–Wilks testi
kullanılarak denetlenmiş, ki kare analizi yapılmıştır. İstatistiksel anlamlılık
p0.05 olarak kabul
edilmiştir.
Bulgular: Katılımcıların 539’u
(%46.1) kadın, 629’u (% 53.9) erkek olup yaş ortalaması 20.232.48 bulunmuştur. Katılımcıların
158’i (%13.5) daha önce ilk yardım müdahalesi yapmak zorunda kaldığını ancak
87’si (%7.5) ilk yardım konusunda yeterli bilgiye sahip olduğunu belirtmiştir.
İlk yardım konusunda bilgiye erişim yolu olarak 151 (%12.9) kişinin TV, radyo,
internet kullandığı; 146 (%12.5) kişi eğitim/kurstan bilgi aldığı saptanmıştır.
Araştırmada bilgi sorularının tamamına doğru yanıt verenin olmadı.
Kadınlarla
erkekler arasında bugüne kadar ilk yardım müdahalesi yapmak zorunda kalmaları yönünden
anlamlı fark saptanmış, kadınların %10.4’ü erkeklerin % 16.2’si müdahale yapmak
zorunda kalmışlardır (p=0.004). Kadınlarla erkeklerin acil sağlık durumunda
aranması gereken numarayı bilme durumları arasında anlamlı fark vardır, erkeklerin
yanlış bilme oranı (%3.9) kadınlardan (%2.6) yüksek bulunmuştur (p=0.008).
Sonuç: İlk
yardım konusunda eğitim almış olmak önemlidir. Bununla birlikte çalışmamızda bu
konuda eğitim alanların oranı %12.5 gibi düşük bir oranda saptanmıştır. İlk
yardım konusundaki bazı uygulamalar zaman içerisinde değişebildiğinden eğitim
almış olan öğrencilerin dahi bilgilerinin güncellenmesi gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2017 |
Submission Date | June 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
SMJ'de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanır