Amaç: Tıp fakültesindeki öğrencilerinin depresyon, anksiyete ve stres düzeylerini belirlemek ve bu durumların ilişkili olduğu faktörleri incelemesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tıp fakültesi öğrencileri üzerinde tabakalı örnekleme yöntemi ile yapılmış kesitsel bir çalışmadır. Katılımcılara sosyodemografik anket ve Depresyon Anksiyete ve Stres Ölçeği (DASÖ) uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 19 paket programı kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistiklerde ortalama ve standart sapmalar verilmiştir. Öğrencilerin Depresyon Anksiyete Stres Ölçek puan ortalamalarının demografik özelliklere göre karşılaştırılmasında Kruskal Wallis testi, Mann Whitney U testi kullanılmıştır. İstatistiksel olarak p<0,05 anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular: Araştırmada öğrencilerin %49,2’sinde depresyon belirti varlığı; %46,7’sinde anksiyete belirti varlığı ve %49,8’inde stres belirti varlığı saptanmıştır. Cinsiyet, anne ve babanın medeni durumu, maddi gelir algısı, düzenli spor yapma, alkol kullanımı, kronik hastalık olup olmaması açısından ölçekten alınan puanlar arasında anlamlı farklılık saptanmamıştır. DASÖ puan ortalamaları öğrencilerin sınıfına, ders başarı durumuna, tıp fakültesini isteyerek tercih etme durumuna, yıl tekrarı olup olmamasına, daha önce ruhsal bir problemi olup olmamasına, sağlık durumu algısına göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılık saptanmıştır (p<0,05).
Sonuç: Yaptığımız çalışmada öğrencilerde yüksek düzeyde depresyon, anksiyete ve stres belirti varlığı tespit edilmiştir; ileride sağlık hizmeti sunacak olan tıp fakültesi öğrencilerinin risk faktörleri göz önünde bulundurularak öğrencilere psikolojik destek sağlanmalıdır.
Objective The aim of this study was to determine the depression, anxiety and stress levels of the students of faculty of medicine and to investigate the related factors.
Materials
and methods
This is a cross-sectional study conducted on stratified sampling method in faculty of medicine students. Sociodemographic questionnaire and Depression Anxiety and Stress Scale (DASS) were
applied to the participants. SPSS 19 package program was used for data analysis. Mean and standard deviations are given in descriptive statistics. Kruskal Wallis test and Mann Whitney U
test were used to compare the mean scores of the Depression Anxiety Stress Scale. P <0.05 was considered statistically significant.
Results In the study, 49.19% of the students had depression symptoms; Anxiety symptoms were found in 66.74% and stress symptoms in 49.80%. There were no significant differences between the
scores obtained from the scale in terms of gender, marital status of parents, financial income perception, regular sports, alcohol use, and presence of chronic illness. The mean scores of the
Depression Anxiety Stress Scale were found to be statistically significant according to the students’ class, the success of the course, the willingness to choose the medical school, whether they had
a recurrence of the year, whether they had a mental problem or not (p <0,05).
Conclusion In our study, high levels of depression, anxiety and stress symptoms were detected in the students; Psychological support should be provided to the students considering the risk factors of medical
students who will provide health services in the future.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2020 |
Submission Date | January 10, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 2 |
The published articles in SMJ are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.