Atasözleri bir toplumun kültürünü yansıtma potansiyeline sahip kısa dilsel ifadeler olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışma, Bilişsel Dilbilim bakış açısı ile Türkçe baş sözcüğünü içeren atasözlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın bulguları, Türkçede beş genel kavramsallaşmanın öne çıktığını göstermektedir: BAŞ KİŞİNİN TEMSİLCİSİDİR, BAŞ ZİHİNSEL YETİLERİN MERKEZİDİR, BAŞ DUYGULARIN MERKEZİDİR, BAŞ ÖNEM GÖSTERGESİDİR ve BAŞ GÜCÜN SİMGESİDİR. Sonuçlar, genel kategoriler altındaki belirli-düzey kavramsallaştırmaların atasözü anlamlarında kültüre özgü yönler sergilediğini göstermektedir.
Proverbs are short sentential expressions that have the potential to express the culture of a society. This study aims to examine the proverbs including the word ‘head’ in Turkish within a Cognitive Linguistics perspective. The findings of the study show five general conceptualizations that are HEAD IS THE REPRESENTATIVE OF THE PERSON, HEAD IS THE SEAT OF MENTAL FACULTIES, HEAD IS THE LOCUS OF EMOTIONS, HEAD IS THE SIGN OF SIGNIFICANCE and HEAD IS THE SIGN OF POWER. The results demonstrate that specific level conceptualizations under the general categories display culture-specific aspects in proverb meanings.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Cognitive Linguistics, Lexicography and Semantics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2024 |
Submission Date | July 27, 2024 |
Acceptance Date | July 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 15 Issue: 2 |