Sokak müzisyenleri performanslarını yalnızca açık alanda değil, denizyolu ulaşımı sağlayan
vapurda ve yer altı demiryolu ulaşımının sağlandığı metro istasyonlarında da sergilemektedir.
Bu araştırma İstanbul’da 2000 yılında “Metro Seni Taşısın” sloganıyla başlayan metro
müzisyenliği uygulamasının ardından, Kadıköy Ayrılık Çeşmesi Metro İstasyonu’nda müzik icra
eden müzisyenlerin performans pratiklerini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, müzisyenlerin
metro gibi kamusal alanlarda şekillenen icra pratiklerini, etkileşim biçimlerini ve mekânsal
koşullarla kurdukları ilişkilerini nasıl inşa ettikleri sorusu üzerine odaklanmıştır. Bu probleme
bağlı olarak çalışma, İstanbul Anadolu ve Avrupa yakaları arasında önemli bir aktarma noktası
olan Ayrılık Çeşmesi Metro İstasyonu’nda performans sergileyen 14 metro müzisyeni üzerinden
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler, katılımsız gözlem ile yüz yüze görüşmelerden elde
edilerek etnomüzikoloji disiplini çerçevesinde etnografik yöntemle değerlendirilmiştir. Edinilen
bulgularda müzisyenlerin performanslarını fiziksel çevre koşulları, mekânsal dinamikler ve
toplumsal etkileşimlerin çok boyutlu biçimde etkilediğini; müzisyenlerin bu koşullara karşı çeşitli
bireysel stratejiler geliştirerek müziksel pratiklerini sürdürmeye çalıştıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Street musicians perform not only in open spaces but also on ferries providing maritime
transportation and at subway stations providing underground railway transportation. This
research aims to examine the performance practices of musicians performing music at the
Ayrılık Çeşmesi Subway Station in the Kadıköy district, following the subway musicianship
practice that started in Istanbul in 2000 with the slogan “Let the Subway Carry You”. The study
focuses on the question of how musicians construct their performance practices shaped in a
public space such as the subway, their forms of interaction, and their relations with spatial
conditions. Based on this problem, the study was conducted with 14 subway musicians who
perform at this station, which is an important transit point between the Anatolian and European
sides of Istanbul. The data in the study were obtained through unattended observation and
face-to-face interviews and evaluated with ethnographic methods within the framework of
ethnomusicology discipline. As a result of the findings, it was concluded that physical
environmental conditions, spatial dynamics, and social interactions affect the musicians
performances in a multi-layered way and that musicians try to maintain their musical practices
by developing various individual strategies against these conditions.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Musicology and Ethnomusicology |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | July 30, 2025 |
| Submission Date | February 12, 2025 |
| Acceptance Date | June 28, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 2 |