This study seeks to determine the impact of the neophobic and neophilic tendencies of foreign tourists on motivations behind their choice of Turkish cuisine. The population of this study consists of foreign tourists visiting Istanbul in 2018. In this study designed at an exploratory level, the data on the motivation behind choice of food were obtained through the scale developed by Kim and Eves (2012) and the data on neophobic and neophilic tendencies were gathered using the scale by Pliner and Hobden (1992). This survey is face-to-face administered to the foreign tourists aged 18 and above who visited Istanbul between April 18th and May 10th, 2018 and had an experience of Turkish cuisine during their visits, using quota sampling. The data obtained from 667 surveys are analysed through descriptive statistics such as missing data analysis, multiple sling analysis, multiple normal distribution test as well as factor and regression analysis. This study concludes that the neophobic tendencies of tourists have a significant impact on the dimensions of cultural experience and sensory attraction, which are among dimensions of motivation behind choice of Turkish cuisine and that their neophilic tendencies have a significant impact on all dimensions of motivation behind choice of Turkish cuisine.
Turkish cuisine Neophobic tendency Neophilic tendency Istanbul
Araştırma, yabancı turistlerin sergiledikleri neofobi ve neofili eğilimlerinin Türk mutfağı seçim motivasyonları üzerindeki etkisini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın evrenini, 2018 yılında İstanbul'u ziyaret eden yabancı turistler oluşturmaktadır. Açımlayıcı düzeyde tasarlanan araştırmada, yiyecek seçim motivasyonlarına ilişkin veriler, Kim ve Eves (2012); neofobi ve neofili eğilimine ilişkin veriler ise Pliner ve Hobden (1992) tarafından geliştirilen ölçek aracılığıyla toplanmıştır. Söz konusu anket, 18 Nisan ile 10 Mayıs 2018 tarihleri arasında İstanbul'u ziyaret eden, ziyareti esnasında Türk mutfağı deneyimi yaşayan ve yaşları 18 ve üzeri olan yabancı turistlere kota örneklemesi temel alınarak yüz yüze uygulanmıştır. Araştırma kapsamında 667 anketin verileri analiz edilmiştir. Verilere; kayıp veri analizi, çoklu sapan analizi, çoklu normal dağılım testleri gibi tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra; faktör ve regresyon analizleri de uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, neofobi eğiliminin Türk mutfağı seçim motivasyon boyutlarından olan kültürel deneyim ve duyusal çekicilik faktörleri üzerinde; turistlerin neofili eğilimlerinin ise, yiyecek seçim motivasyonlarının tüm boyutlarında anlamlı bir etkisi olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |