BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 12 Issue: 3, - , 26.11.2015

Abstract

Menu cards are considered as an instrument that can contribute to the image of a food and beverage facility, can affect the customer preferences of food and beverages and raise the sales as well as it gives information about the food that is serviced by the facility. In this study, the impressionability of customers from attributes of menu cards in their food and beverage preferences is evaluated. According to study results that were carried out with 385 customers who selected their meals by using the facilities’ menu cards, customers were affected mostly by the content of menu cards and at least by the physical attributes of menu cards. In terms of gender, women are influenced more by visual perception and clarity factors, males are influenced more by diversity factor. In addition to these, in terms of demographic characteristics, impressionability of the customers from attributes of menu cards in their food and beverage preferences changes at varying rates

Menü Kartlarının Müşterilerin Yiyecek İçecek Tercihi Üzerindeki Etkisi

Year 2015, Volume: 12 Issue: 3, - , 26.11.2015

Abstract

 

Menü kartları, yiyecek içecek işletmesinin servis edeceği yemekler hakkında bilgi vermenin yanında; işletmenin imajına katkı sağlayabilecek, müşterilerin yiyecek içecek seçimini etkileyebilecek, satışları arttırıcı bir araç olarak da düşünülmektedir. Bu çalışmada müşterilerin yiyecek içecek tercihlerinde menü kartlarına ilişkin özelliklerden etkilenme durumları değerlendirilmiştir. Yiyecek içecek işletmesinde menü kartını kullanarak yiyecek içecek seçen 385 müşteri ile yapılan araştırma sonuçlarına göre; müşteriler menü kartlarına ilişkin en fazla içerikten, en az kartın fiziksel özelliklerinden etkilenmektedir. Cinsiyete göre kadınlar görsel algı ve açıklık faktörlerinden daha fazla etkilenirken; erkekler çeşitlilik faktöründen etkilenmektedir. Bununla birlikte müşterilerin sosyo demografik özelliklerine göre yiyecek içecek seçimlerinde menü kartlarına ilişkin özelliklerden etkilenme durumları değişen oranlarda farklılık göstermektedir.

Anahtar Kelimeler: Menü kartı, müşteri tercihi, yiyecek içecek işletmesi.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Aydan Bekar This is me

Zeynep Demirci This is me

Publication Date November 26, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 12 Issue: 3

Cite

APA Bekar, A., & Demirci, Z. (2015). Menü Kartlarının Müşterilerin Yiyecek İçecek Tercihi Üzerindeki Etkisi. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 12(3).

Seyahat ve Otel İşletmeciliği (Journal of Travel Business) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).

26935

Our journal is indexed by EBSCOhost, Index Copernicus, Ulakbim,  DRJI, Research Bible, SOBİAD and ASOS.