Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Z Kuşağının Sorumlu Turizme Bakış Açıları ve Seyahat Davranışları

Yıl 2024, Cilt: 21 Sayı: 3, 492 - 507
https://doi.org/10.24010/soid.1474224

Öz

Bu çalışmanın amacı, Z kuşağının sorumlu turizme bakış açılarını ve seyahatlerinde sergiledikleri davranışları belirlemektir. Araştırma verileri, 15 Şubat 2024 ile 15 Mart 2024 tarihleri arasında Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Erdek Meslek Yüksekokulu’nda Turizm ve Otel İşletmeciliği, Yerel Yönetimler ve Sağlık Turizmi İşletmeciliği programlarında öğrenim gören, "Gönüllülük Çalışmaları" dersini alan 2. sınıf ön lisans öğrencilerinden toplanmıştır. Veriler, çevrim içi nitel soru formları aracılığıyla elde edilmiştir. Katılımcılar, yapılandırılmış soru formundaki soruları yazılı olarak yanıtlamış ve bu yanıtlar, betimsel analiz tekniği ile MAXQDA 2018 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, katılımcıların çoğunluğunun özel araç ve toplu taşımayı, paylaşımlı araçlar, bisiklet veya elektrikli araçlara göre daha fazla tercih ettiği tespit edilmiştir. Z kuşağı katılımcılar sorumlu turizmi; doğal ve kültürel mirasın korunması, çevreye duyarlılık, sürdürülebilirlik, yerel ekonomiye destek ve sorumluluk bilinci gibi ifadelerle tanımlamıştır. Katılımcıların büyük çoğunluğu, yerel kültürleri tanımak ve desteklemek adına sorumlu girişimlerde bulunduklarını ve bu konuda olumlu tutumlar sergilediklerini ifade etmiştir. Ayrıca, katılımcılar farklı kültürlerle etkileşim kurmayı genellikle olumlu bir deneyim olarak değerlendirmiştir. Bununla birlikte, bazı katılımcıların, kültürel etkileşimden kaçınarak mesafeli kalmayı tercih ettikleri de tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Arslan, E. (2021). Turistik Tüketimin Kimlik İnşasındaki Rolü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Arslan, E. (2022). “Nitel Araştırmalarda Geçerlilik ve Güvenilirlik”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 51(Özel Sayı 1), ss. Ö395-Ö407.
  • Aylan, K. F. ve Sezgin, M. (2021). Sorumlu Turizm: Temel İlkeler ve Örnek Uygulamalar, Ankara: Detay yayıncılık.
  • Braun, V., ve Clarke, V. (2013). Successful Qualitative Research: A Practical Guide for Beginners, Sage.
  • Braun, V., Clarke, V., Boulton, E., Davey, L., ve McEvoy, C. (2021). “The Online Survey as a Qualitative Research Tool”, International Journal of Social Research Methodology, 24 (6), ss. 641-654.
  • Cheer, J. M., Ting, H. ve Leong, C. M. (2021). “Responsible Tourism: A New Era of Responsibility”, Journal of Responsible Tourism Management, 1 (1), ss. 1-17.
  • Coyne, I. T. (1997). “Sampling in Qualitative Research. Purposeful And Theoretical Sampling; Merging Or Clear Boundaries?” Journal of Advanced Nursing, 26 (3), ss. 623-630.
  • Creswell, J. W. (2016). 30 Essential Skills for the Qualitative Researcher, Sage.
  • Dimock, M. (2019). “Defining Generations: Where Millennials End and Generation Z Begins.” http://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins/
  • Gao, J., Huang, Z., ve Zhang, C. (2017). “Tourists' Perceptions of Responsibility: An Application of Norm-Activation Theory”, Journal of Sustainable Tourism, 25 (2), ss. 276-291.
  • Goodwin, H. (2014, October 12). “Cape Town Declaration on Responsible Tourism”, https://responsibletourismpartnership.org/cape-town-declaration-on-responsible-tourism/ (25.11.2023).
  • Guba, E. G. (1981). “Criteria for assessing the trustworthiness of naturalistic inquiries”, Educational Communication and Technology Journal, 29 (2), ss. 75-91.
  • Güneş, G. (2018). “Doğal ve Kültürel Kaynakların Sürdürülebilir Kullanımı Bağlamında Sorumlu Turizm”, Uluslararası Kentleşme ve Çevre Sorunları Sempozyumu, ss. 218-225.
  • Hanafiah, M. H., Jamaluddin, M. R. ve Zulkifly, M. I. (2016). “Tourism Development and Responsible Practices”, Asian Journal of Behavioural Studies, 1 (1), ss. 41-48.
  • İlban, M. O., Gümrükçü, S. ve Yıldız, N. (2023). “Sürdürülebilir Turizm Çalışmalarında Sorumlu Turizm”, Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 7 (1), ss. 201-210.
  • İşçi, C., ve Güzel, B. (2018). “İl Kültür ve Turizm Müdürlükleri Bakış Açısıyla Sorumlu Turizm”, Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 10 (2), ss. 11-25.
  • Kim, K. H., ve Lee, S. M. (2015). “Segmenting Responsible Tourists by Motivation-Focusing on Domestic Tourism”, Journal of Agricultural Extension & Community Development, 22 (3), ss. 245-260.
  • Kozak, M. (2018). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım İlkeleri, Güncellenmiş 4. Baskı. Detay Yayıncılık.
  • Lee, H. Y., Bonn, M. A., Reid, E. L. ve Kim, W. G. (2017). “Differences in Tourist Ethical Judgment and Responsible Tourism Intention: An Ethical Scenario Approach”, Tourism Management, 60, ss. 298-307.
  • Leslie, D. (Ed.). (2012). Responsible tourism: Concepts, theory and practice, CABI.
  • Lincoln, Y. ve Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry: Establishing Trustworthiness, Beverly Hills.
  • Mandić, A., Walia, S. ve Kautish, P. (2023). “The Antecedents of Pro-environmental tourist behaviour of Gen Z: An Eastern Society Perspective”, Anatolia, ss.1-18.
  • Miles, B. W., ve Jozefowicz-Simbeni, D. M. H. (2010). “Naturalistic inquiry”, içinde, Thyer, B. A. (Editor), The Handbook of Social Work Research Methods, ss. 722-745. Sage.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), ss. 323-343.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. Sage Publications.
  • Prayag, G., Aquino, R. S., Hall, C. M., Chen, N. ve Fieger, P. (2022). “Is Gen Z Really that Different? Environmental Attitudes, Travel Behaviours and Sustainability Practices of International Tourists to Canterbury, New Zealand”, Journal of Sustainable Tourism, ss. 1-22.
  • Puiu, S., Velea, L., Udristioiu, M. T. ve Gallo, A. (2022). “A behavioral approach to the Tourism Consumer Decisions of Generation Z”, Behavioral Sciences, 12 (9), ss. 320.
  • Qiu, H., Wang, X., Morrison, A. M., Kelly, C. ve Wei, W. (2022). “From Ownership to Responsibility: Extending the Theory of Planned Behavior to Predict Tourist Environmentally Responsible Behavioral Intentions”, Journal of Sustainable Tourism, ss. 1-24.
  • Rasdi, A. L. M., Som, A. P. M., Azinuddin, M., Nasir, M. N. M., ve Khan, N. F. A. H. (2022). Local community perspective on responsible tourism and destination sustainability. Planning Malaysia: Journal of the Malaysian Institute of Planners, 20(3), 255-269.
  • Ribeiro, M. A., Seyfi, S., Elhoushy, S., Woosnam, K. M. ve Patwardhan, V. (2023). “Determinants of Generation Z Pro-Environmental Travel Behaviour: The Moderating Role of Green Consumption Values”, Journal of Sustainable Tourism, ss. 1-21.
  • Romera, F. ve Le Bigot, E. (2024). “Sustainable Tourism for Sustainable Development: Is Generation Z Greener than Millennials?”, İçinde S. Seyfi, C M. Hall ve M. Strzelecka (Editörler), Gen Z, Tourism, and Sustainable Consumption, ss. 18-29. Routledge.
  • Rue, P. (2018). “Make Way, Millennials, Here Comes Gen Z”, About Campus, 23 (3), ss. 5-12.
  • Sarac, O., Batman, O. ve Kiper, V. O. (2019). “Comparing Hedonism with Responsible Tourism Diversities”, Journal of Tourismology, 5 (2), ss. 151-170.
  • Schönherr, S. (2024). “Tourism actors’ responsible behavior: A systematic literature review”, Journal of Hospitality & Tourism Research, 48 (4), ss. 671-683.
  • Schönherr, S. ve Pikkemaat, B. (2023). “Young peoples’ environmentally sustainable tourism attitude and responsible behavioral intention”, Tourism Review, 79 (4), ss. 939-952.
  • Sencer, M. ve Sencer, Y. (1978). Toplumsal Araştırmalarda Yöntembilim, Doğan Basımevi, Ankara.
  • State, O. ve Bulin, D., (2016). “Aspects of Responsible Tourism – A Quantitative Approach”, Amfiteatru Economic, 18(Special Issue No. 10), ss. 781-797.
  • Toprak, I. (2023). İstanbul’a Seyahat Eden Turistlerin Sorumlu Turizm Algıları, Yüksek Lisans Tezi, Batman Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Batman.
  • Wang, G., Yao, Y., Ren, L., Zhang, S. ve Zhu, M. (2023). “Examining the Role of Generativity on Tourists’ Environmentally Responsible Behavior: An Inter-generational Comparison”, Journal of Hospitality and Tourism Management, 57, ss. 303-314.
  • Weeden, C. (2011). “Responsible Tourist Motivation: How Valuable is the Schwartz Value Survey?”, Journal of Ecotourism, 10 (3), ss. 214-234.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.

Gen Z's Perspectives on Responsible Tourism and Travel Behaviors

Yıl 2024, Cilt: 21 Sayı: 3, 492 - 507
https://doi.org/10.24010/soid.1474224

Öz

The aim of this study is to explore Generation Z's perspectives on responsible tourism and the behaviors they exhibit during their travels. The research data was collected between February 15, 2024, and March 15, 2024, from second-year associate degree students enrolled in the "Volunteer Work" course in the Tourism and Hotel Management, Local Government, and Health Tourism Management programs at Bandırma Onyedi Eylül University's Erdek Vocational School. The data was gathered through online qualitative questionnaires. Participants provided written responses to structured questions, and these responses were analyzed using descriptive analysis techniques via the MAXQDA 2018 software. The findings indicate that most participants preferred private vehicles and public transportation over shared vehicles, bicycles, or electric vehicles. Generation Z participants defined responsible tourism with terms such as the preservation of natural and cultural heritage, environmental awareness, sustainability, support for the local economy, and a sense of responsibility. The majority of participants stated that they engaged in responsible initiatives to recognize and support local cultures and expressed positive attitudes in this regard. Additionally, most participants viewed interactions with different cultures as generally positive experiences. However, it was also found that some participants preferred to avoid cultural interactions and chose to maintain a certain distance.

Kaynakça

  • Arslan, E. (2021). Turistik Tüketimin Kimlik İnşasındaki Rolü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Arslan, E. (2022). “Nitel Araştırmalarda Geçerlilik ve Güvenilirlik”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 51(Özel Sayı 1), ss. Ö395-Ö407.
  • Aylan, K. F. ve Sezgin, M. (2021). Sorumlu Turizm: Temel İlkeler ve Örnek Uygulamalar, Ankara: Detay yayıncılık.
  • Braun, V., ve Clarke, V. (2013). Successful Qualitative Research: A Practical Guide for Beginners, Sage.
  • Braun, V., Clarke, V., Boulton, E., Davey, L., ve McEvoy, C. (2021). “The Online Survey as a Qualitative Research Tool”, International Journal of Social Research Methodology, 24 (6), ss. 641-654.
  • Cheer, J. M., Ting, H. ve Leong, C. M. (2021). “Responsible Tourism: A New Era of Responsibility”, Journal of Responsible Tourism Management, 1 (1), ss. 1-17.
  • Coyne, I. T. (1997). “Sampling in Qualitative Research. Purposeful And Theoretical Sampling; Merging Or Clear Boundaries?” Journal of Advanced Nursing, 26 (3), ss. 623-630.
  • Creswell, J. W. (2016). 30 Essential Skills for the Qualitative Researcher, Sage.
  • Dimock, M. (2019). “Defining Generations: Where Millennials End and Generation Z Begins.” http://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins/
  • Gao, J., Huang, Z., ve Zhang, C. (2017). “Tourists' Perceptions of Responsibility: An Application of Norm-Activation Theory”, Journal of Sustainable Tourism, 25 (2), ss. 276-291.
  • Goodwin, H. (2014, October 12). “Cape Town Declaration on Responsible Tourism”, https://responsibletourismpartnership.org/cape-town-declaration-on-responsible-tourism/ (25.11.2023).
  • Guba, E. G. (1981). “Criteria for assessing the trustworthiness of naturalistic inquiries”, Educational Communication and Technology Journal, 29 (2), ss. 75-91.
  • Güneş, G. (2018). “Doğal ve Kültürel Kaynakların Sürdürülebilir Kullanımı Bağlamında Sorumlu Turizm”, Uluslararası Kentleşme ve Çevre Sorunları Sempozyumu, ss. 218-225.
  • Hanafiah, M. H., Jamaluddin, M. R. ve Zulkifly, M. I. (2016). “Tourism Development and Responsible Practices”, Asian Journal of Behavioural Studies, 1 (1), ss. 41-48.
  • İlban, M. O., Gümrükçü, S. ve Yıldız, N. (2023). “Sürdürülebilir Turizm Çalışmalarında Sorumlu Turizm”, Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 7 (1), ss. 201-210.
  • İşçi, C., ve Güzel, B. (2018). “İl Kültür ve Turizm Müdürlükleri Bakış Açısıyla Sorumlu Turizm”, Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 10 (2), ss. 11-25.
  • Kim, K. H., ve Lee, S. M. (2015). “Segmenting Responsible Tourists by Motivation-Focusing on Domestic Tourism”, Journal of Agricultural Extension & Community Development, 22 (3), ss. 245-260.
  • Kozak, M. (2018). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım İlkeleri, Güncellenmiş 4. Baskı. Detay Yayıncılık.
  • Lee, H. Y., Bonn, M. A., Reid, E. L. ve Kim, W. G. (2017). “Differences in Tourist Ethical Judgment and Responsible Tourism Intention: An Ethical Scenario Approach”, Tourism Management, 60, ss. 298-307.
  • Leslie, D. (Ed.). (2012). Responsible tourism: Concepts, theory and practice, CABI.
  • Lincoln, Y. ve Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry: Establishing Trustworthiness, Beverly Hills.
  • Mandić, A., Walia, S. ve Kautish, P. (2023). “The Antecedents of Pro-environmental tourist behaviour of Gen Z: An Eastern Society Perspective”, Anatolia, ss.1-18.
  • Miles, B. W., ve Jozefowicz-Simbeni, D. M. H. (2010). “Naturalistic inquiry”, içinde, Thyer, B. A. (Editor), The Handbook of Social Work Research Methods, ss. 722-745. Sage.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), ss. 323-343.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. Sage Publications.
  • Prayag, G., Aquino, R. S., Hall, C. M., Chen, N. ve Fieger, P. (2022). “Is Gen Z Really that Different? Environmental Attitudes, Travel Behaviours and Sustainability Practices of International Tourists to Canterbury, New Zealand”, Journal of Sustainable Tourism, ss. 1-22.
  • Puiu, S., Velea, L., Udristioiu, M. T. ve Gallo, A. (2022). “A behavioral approach to the Tourism Consumer Decisions of Generation Z”, Behavioral Sciences, 12 (9), ss. 320.
  • Qiu, H., Wang, X., Morrison, A. M., Kelly, C. ve Wei, W. (2022). “From Ownership to Responsibility: Extending the Theory of Planned Behavior to Predict Tourist Environmentally Responsible Behavioral Intentions”, Journal of Sustainable Tourism, ss. 1-24.
  • Rasdi, A. L. M., Som, A. P. M., Azinuddin, M., Nasir, M. N. M., ve Khan, N. F. A. H. (2022). Local community perspective on responsible tourism and destination sustainability. Planning Malaysia: Journal of the Malaysian Institute of Planners, 20(3), 255-269.
  • Ribeiro, M. A., Seyfi, S., Elhoushy, S., Woosnam, K. M. ve Patwardhan, V. (2023). “Determinants of Generation Z Pro-Environmental Travel Behaviour: The Moderating Role of Green Consumption Values”, Journal of Sustainable Tourism, ss. 1-21.
  • Romera, F. ve Le Bigot, E. (2024). “Sustainable Tourism for Sustainable Development: Is Generation Z Greener than Millennials?”, İçinde S. Seyfi, C M. Hall ve M. Strzelecka (Editörler), Gen Z, Tourism, and Sustainable Consumption, ss. 18-29. Routledge.
  • Rue, P. (2018). “Make Way, Millennials, Here Comes Gen Z”, About Campus, 23 (3), ss. 5-12.
  • Sarac, O., Batman, O. ve Kiper, V. O. (2019). “Comparing Hedonism with Responsible Tourism Diversities”, Journal of Tourismology, 5 (2), ss. 151-170.
  • Schönherr, S. (2024). “Tourism actors’ responsible behavior: A systematic literature review”, Journal of Hospitality & Tourism Research, 48 (4), ss. 671-683.
  • Schönherr, S. ve Pikkemaat, B. (2023). “Young peoples’ environmentally sustainable tourism attitude and responsible behavioral intention”, Tourism Review, 79 (4), ss. 939-952.
  • Sencer, M. ve Sencer, Y. (1978). Toplumsal Araştırmalarda Yöntembilim, Doğan Basımevi, Ankara.
  • State, O. ve Bulin, D., (2016). “Aspects of Responsible Tourism – A Quantitative Approach”, Amfiteatru Economic, 18(Special Issue No. 10), ss. 781-797.
  • Toprak, I. (2023). İstanbul’a Seyahat Eden Turistlerin Sorumlu Turizm Algıları, Yüksek Lisans Tezi, Batman Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Batman.
  • Wang, G., Yao, Y., Ren, L., Zhang, S. ve Zhu, M. (2023). “Examining the Role of Generativity on Tourists’ Environmentally Responsible Behavior: An Inter-generational Comparison”, Journal of Hospitality and Tourism Management, 57, ss. 303-314.
  • Weeden, C. (2011). “Responsible Tourist Motivation: How Valuable is the Schwartz Value Survey?”, Journal of Ecotourism, 10 (3), ss. 214-234.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Havva Gözgeç Mutlu 0000-0003-3891-8960

Erken Görünüm Tarihi 10 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 26 Nisan 2024
Kabul Tarihi 23 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gözgeç Mutlu, H. (2024). Z Kuşağının Sorumlu Turizme Bakış Açıları ve Seyahat Davranışları. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 21(3), 492-507. https://doi.org/10.24010/soid.1474224

Seyahat ve Otel İşletmeciliği (Journal of Travel and Hotel Business) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
26935
Dergimiz EBSCOhost, Index Copernicus, Ulakbim,  DRJI, Research Bible, SOBİAD ve ASOS tarafından indekslenmektedir.