In this study, it is aimed to examine the
psychological outcomes of the education of children's rights and to reframe the
target groups from the perspective of psychology. With this purpose in mind,
the changing definition of childhood and the representative projects of
children’s’ rights are introduced and the psychological scope of interest will
be determined. Findings indicate that children’s rights education can be
effective in many ways and protective for self and well-being in children. The
second objective of this work is identifying of the possible positive societal
reflections of children's rights education at professional and societal levels.
The study will be concluded with suggestions to determine the need for
including different groups to children’s rights training, focusing on the
contribution of the psychological perspective to children's rights studies.
Bu
çalışmada, çocuk hakları eğitiminin psikolojik çıktılarını incelemek ve hak eğitiminin
yöneleceği hedef grupları psikolojinin bakış açısından yeniden çerçevelemek
amaçlanmaktadır. Bu amaç gözetilerek, öncelikle çocukluğun değişen tanımı,
çocuk haklarının korunması fikri üzerine çalışanların örnek projeleri ele
alınmakta ve çocuk hakları eğitiminin psikolojik yararlarını inceleyen
çalışmalar aktarılmaktadır. Bulgular, hak eğitiminin pek çok açıdan etkisinin
yanı sıra çocukta benlik ve iyi oluş üzerinde koruyucu olabileceğine işaret
etmektedir. Bu çalışmanın ikinci amacı, çocuk hakları eğitiminin profesyonel ve
toplumsal düzeylerde uygulanmasının olası toplumsal yansımalarını
belirlemektir. Çalışma, psikolojik bakış açısının çocuk hakları çalışmalarına
katkılarına odaklanarak, çocuklardan farklı grupların hak eğitimi ihtiyacının
belirlenmesine yönelik önerilerle sonlandırılacaktır.
Subjects | Psychology |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.