Research Article
BibTex RIS Cite

POSTMODERN EDEBİYAT BAĞLAMINDA MURAT GÜLSOY’UN TANRI BENİ GÖRÜYOR MU? KİTABININ İNCELEMESİ

Year 2017, , 631 - 650, 31.07.2017
https://doi.org/10.21550/sosbilder.305827

Abstract

Bu çalışmada Murat Gülsoy’un Tanrı Beni Görüyor mu? kitabındaki on
iki öykü, postmodern edebiyatın özellikleri göz önüne alınarak eser merkezli
incelenmektedir. On dokuz öykü arasından seçilen ve kitaptaki sıralamaya göre
incelenen on iki öykünün seçimindeki öncelikli kriter, anlatılarda postmodern
unsurların özellikle ağır basmasıdır.
Gülsoy, söz konusu öykülerde postmodern
teknikleri kullanarak gerçekçi sanatla izleyicisinin nasıl bir yanılsama içinde
olduğunu gözler önüne serer. Öykü olduğunu fark ettiren, bunu özellikle
vurgulayan metinler, postmodern
anlayışın insani öze ulaşmak için gerçekliğe açtığı savaşın araçlarıdır.
Öykülerde kullanılan sıra dışı teknikler, dil oyunları, öykülerin mantıklarının
kendi içinde belirlenmesi, varsayımlara bağlı kalınmaması, herhangi bir kural
çerçevesinde yazma eyleminin gerçekleştirilmemesi, meşrulaştırma gayesinin
güdülmemesi, diğer sanatlarla iç içe geçmişlik, kahramanların ruhsal halleri
postmodern edebiyatın özellikleridir. 

References

  • Akkaya, Tarkan Murat (2010). 1990-2000 Arası Türk Öykücülüğünde Postmodern Algı Biçimlerinin İzleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Arslan, Fatih (2008). “Postmodernizmi Yeniden Anlam(landırm)a Denemesi”. Türk Dili, S. 680, Ağustos, s. 140-144.
  • Çetişli, İsmail (2008). Batı Edebiyatında Edebi Akımlar. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Emre, İsmet (2006). Postmodernizm ve Edebiyat. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ecevit, Yıldız (2014). Türk Romanında Postmodernist Açılımlar. İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Gülsoy, Murat (2004). Büyübozumu: Yaratıcı Yazarlık. İstanbul: Can Yayınları.
  • Gülsoy, Murat (2009). 602. Gece Kendini Fark Eden Hikâye. İstanbul: Can Yayınları.
  • Gülsoy, Murat (2010). Tanrı Beni Görüyor mu?. İstanbul: Can Yayınları.
  • Gülsoy, Murat (2011). Bu Öykülerde Bir Tekinsizlik Var. https://ezgiatabilen.wordpress.com/. Erişim: 21.06.2017.
  • Gümüş, Semih (2010). Modernizm ve Postmodernizm: Edebiyatın Dünü ve Yarını. İstanbul: Can Yayınları.
  • Lucy, Niall (2000). Postmodern Edebiyat Kuramı Giriş. Çev: Aslıhan Aksoy. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Lyotard, Jean-François (2014). Postmodern Durum. Çev: İsmet Birkan. Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • Özcan, Meltem (2005). Cumhuriyet Dönemi Türk Romanında Postmodernizmin Yeri. Yüksek Lisans Tezi. Mersin: Mersin Üniversitesi.
  • Sarup, Madan (2010). Post-yapısalcılık ve Postmodernizm. İstanbul: Kırk Gece Yayınları.
  • Şaylan, Gencay (2009). Postmodernizm. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Tosun, Necip (2007). “Öyküde Bir İmkân Olarak Postmodern Açılım”. Hece Öykü, S. 24.
  • Varol, Kemal (2010). “Murat Gülsoy’la Söyleşi”. Kitap Zamanı, S. 59.
  • Yazgıç, Suavi Kemal ve Melih Uslu (2011). Bir Başkasının Rüyasına Dâhil Olmak. Skylife, Şubat.

A Review of Murat Gülsoy’s Tanrı Beni Görüyor mu? in the Context of Postmodern Literature

Year 2017, , 631 - 650, 31.07.2017
https://doi.org/10.21550/sosbilder.305827

Abstract

In this work, the twelve stories in Murat Gülsoy’s Tanrı Beni Görüyor mu? are examined  work centred by considering the
characteristics of postmodern literature. The main elements of postmodern
literature are the predominant features of the stories. Gülsoy reveals how an
illusion of a realistic artistic viewer is based on the use of techniques. The
texts that emphasize this, noting that they are a story are instruments of postmodern
understanding struggle with reality.
The analysed stories are included in the study
according to the order of the book. The unusual techniques used in narratives,
language games, the determination of the logic of the stories, the failure to
adhere to the assumptions, the lack of writing in any rules, the not being able
to legitimize, the intertwining with other arts and the heroic states of the
heroes are characteristics of postmodern literature.

References

  • Akkaya, Tarkan Murat (2010). 1990-2000 Arası Türk Öykücülüğünde Postmodern Algı Biçimlerinin İzleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Arslan, Fatih (2008). “Postmodernizmi Yeniden Anlam(landırm)a Denemesi”. Türk Dili, S. 680, Ağustos, s. 140-144.
  • Çetişli, İsmail (2008). Batı Edebiyatında Edebi Akımlar. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Emre, İsmet (2006). Postmodernizm ve Edebiyat. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ecevit, Yıldız (2014). Türk Romanında Postmodernist Açılımlar. İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Gülsoy, Murat (2004). Büyübozumu: Yaratıcı Yazarlık. İstanbul: Can Yayınları.
  • Gülsoy, Murat (2009). 602. Gece Kendini Fark Eden Hikâye. İstanbul: Can Yayınları.
  • Gülsoy, Murat (2010). Tanrı Beni Görüyor mu?. İstanbul: Can Yayınları.
  • Gülsoy, Murat (2011). Bu Öykülerde Bir Tekinsizlik Var. https://ezgiatabilen.wordpress.com/. Erişim: 21.06.2017.
  • Gümüş, Semih (2010). Modernizm ve Postmodernizm: Edebiyatın Dünü ve Yarını. İstanbul: Can Yayınları.
  • Lucy, Niall (2000). Postmodern Edebiyat Kuramı Giriş. Çev: Aslıhan Aksoy. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Lyotard, Jean-François (2014). Postmodern Durum. Çev: İsmet Birkan. Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • Özcan, Meltem (2005). Cumhuriyet Dönemi Türk Romanında Postmodernizmin Yeri. Yüksek Lisans Tezi. Mersin: Mersin Üniversitesi.
  • Sarup, Madan (2010). Post-yapısalcılık ve Postmodernizm. İstanbul: Kırk Gece Yayınları.
  • Şaylan, Gencay (2009). Postmodernizm. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Tosun, Necip (2007). “Öyküde Bir İmkân Olarak Postmodern Açılım”. Hece Öykü, S. 24.
  • Varol, Kemal (2010). “Murat Gülsoy’la Söyleşi”. Kitap Zamanı, S. 59.
  • Yazgıç, Suavi Kemal ve Melih Uslu (2011). Bir Başkasının Rüyasına Dâhil Olmak. Skylife, Şubat.
There are 18 citations in total.

Details

Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Articles
Authors

Merve Esra Polat This is me

Publication Date July 31, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Polat, M. E. (2017). POSTMODERN EDEBİYAT BAĞLAMINDA MURAT GÜLSOY’UN TANRI BENİ GÖRÜYOR MU? KİTABININ İNCELEMESİ. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(33), 631-650. https://doi.org/10.21550/sosbilder.305827