Research Article
BibTex RIS Cite

PROGRAMLI MÜZİK: İZLENİMCİ MÜZİKTE DOĞA BETİMLEMELERİ VE C.DEBUSSY’NİN ‘SU’ TEMALI PİYANO PARÇALARI

Year 2017, Volume: 18 Issue: 33, 651 - 669, 31.07.2017
https://doi.org/10.21550/sosbilder.297013

Abstract

Programlı müziğin en
temel içeriklerinden biri doğa betimlemeleridir. İzlenimci müzik sanatında da,
izlenimci (empresyonist) resim sanatında olduğu gibi, doğa ve doğayla ilgili
öğeler önem kazanmış ve eserlere konu olmuştur. Bu araştırmada, doğa
betimlemesi içeren programlı müziğin izlenimcilikteki ve C. Debussy’nin ‘su’
teması içeren programlı solo piyano parçalarındaki etkisi incelenmiştir. Bu
çalışmada araştırma yöntemi olarak taramaya dayalı betimsel analiz yöntemi
kullanılmıştır; söz konusu piyano parçaları derlenerek kronolojik olarak
listelenmiş ve C. Debussy’nin bu parçalardaki ‘su’ programının betimsel çözümlemeleri
sunulmuştur. Bunun yanı sıra, programlı müzik kavramı, programlı müziğin
izlenimcilik akımındaki yeri ve müzik sanatındaki işlevi araştırılmıştır.

References

  • Birsel, Salah (1967). Fransız Resminde İzlenimcilik (L’Impressionisme). Ankara: Dost Yayınları.
  • Bruhn, Siglind (1997). Images and Ideas in Modern French Piano Music: The Extra-musical Subtext in Piano Works by Ravel, Debussy, and Messiaen, New York: Pendragon Press.
  • Burkholder J. Peter vd. (2010). A History of Western Music, New York: W.W. Norton&Company.
  • İlyasoğlu, Evin (1995). Zaman İçinde Müzik- Başlangıcından Günümüze Örneklerle Batı Müziğinin Evrimi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • İpşiroğlu, Nazan (1994). Resimde Müziğin Etkisi-Yeni Bir Alımlama Boyutu. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Morgan, Robert P. (1991). Twentieth-Century Music. New York: W.W. Norton&Company.
  • Park, Sun Hye (2012). Elements of Impressionism evoked in Debussy and Ravel’s Reflets dans l’eau and Jeux d’eau: The theme of water. Doktora Tezi, Washington: University of Washington.
  • Plantinga, Leon (1984). Romantic Music-A History of Musical Style in Nineteenth-Century Europe. New York: W.W. Norton&Company.
  • Satır, Memduha ve Mehmet Emin Kayserili (2013). “Gerçeklikten Soyuta Giden Yol”. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, S. 30, s. 123-141.
  • Say, Ahmet (1997). Müzik Tarihi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Shiina Yuko (2013). Voyage To The Island Of Joy: A Performer’s Guide To Claude Debussy’s “L’isle Joyeuse” Yayınlanmış Araştırma Raporu, Michigan, ProQuest LLC.

Programme Music: Description of Nature in Impressionistic Music and C.Debussy’s ‘Water’ Theme Piano Pieces

Year 2017, Volume: 18 Issue: 33, 651 - 669, 31.07.2017
https://doi.org/10.21550/sosbilder.297013

Abstract

Description of nature is one of the most basic
contents of programme music. As in impressionistic painting, elements involving
nature gained importance and became subjects of pieces of art also in
impressionistic music. In this research, the effect of programme music with
nature descriptions on impressionistic music and on C.Debussy’s piano pieces
involving ‘water’ theme is studied. As a research method, descriptive analysis
based on literature review is used; C.Debussy’s piano pieces that have ‘water’
theme are collected and listed chronologically and descriptive analysis of C.
Debussy’s ‘water’ programme in those pieces are presented. Also in this study,
the notion of programme music, its place and function in impressionistic music are
researched.

References

  • Birsel, Salah (1967). Fransız Resminde İzlenimcilik (L’Impressionisme). Ankara: Dost Yayınları.
  • Bruhn, Siglind (1997). Images and Ideas in Modern French Piano Music: The Extra-musical Subtext in Piano Works by Ravel, Debussy, and Messiaen, New York: Pendragon Press.
  • Burkholder J. Peter vd. (2010). A History of Western Music, New York: W.W. Norton&Company.
  • İlyasoğlu, Evin (1995). Zaman İçinde Müzik- Başlangıcından Günümüze Örneklerle Batı Müziğinin Evrimi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • İpşiroğlu, Nazan (1994). Resimde Müziğin Etkisi-Yeni Bir Alımlama Boyutu. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Morgan, Robert P. (1991). Twentieth-Century Music. New York: W.W. Norton&Company.
  • Park, Sun Hye (2012). Elements of Impressionism evoked in Debussy and Ravel’s Reflets dans l’eau and Jeux d’eau: The theme of water. Doktora Tezi, Washington: University of Washington.
  • Plantinga, Leon (1984). Romantic Music-A History of Musical Style in Nineteenth-Century Europe. New York: W.W. Norton&Company.
  • Satır, Memduha ve Mehmet Emin Kayserili (2013). “Gerçeklikten Soyuta Giden Yol”. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, S. 30, s. 123-141.
  • Say, Ahmet (1997). Müzik Tarihi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Shiina Yuko (2013). Voyage To The Island Of Joy: A Performer’s Guide To Claude Debussy’s “L’isle Joyeuse” Yayınlanmış Araştırma Raporu, Michigan, ProQuest LLC.
There are 11 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Beril Çalgan

Publication Date July 31, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 18 Issue: 33

Cite

APA Çalgan, B. (2017). PROGRAMLI MÜZİK: İZLENİMCİ MÜZİKTE DOĞA BETİMLEMELERİ VE C.DEBUSSY’NİN ‘SU’ TEMALI PİYANO PARÇALARI. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(33), 651-669. https://doi.org/10.21550/sosbilder.297013