Research Article
BibTex RIS Cite

LİTERATÜR IŞIĞINDA ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI

Year 2013, Issue: 56, 399 - 408, 12.07.2013

Abstract

Bu derleme, pedagojiden yola çıkarak pedagojik anlamda öğretmen davranışlarını
etkileyen etmenleri belirlemeye yönelik bir çalışmadır. Bu amaç doğrultusunda ilk olarak
pedagojiden ve temel anlamda öğretmen davranışlarını ortaya koyan öğretmen öğrenmeleri
ile öğrenme-öğretme ortamında öğretmen özelliklerinden bahsedilmiştir. Daha sonra
daha özel anlamda öğretmen davranışlarını etkileyen etmenlerin sırasıyla öğretmen
inancı, öğretmen bilgisi ve öğretmen yeterliliği, öğretmenin öğretmenlik mesleğine yönelik
tutumları, öğretmen benliği, öğretmen yansımaları olduğu ifade edilmiştir.

References

  • Akbaş, A. ve Çelikkaleli, Ö (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi öz-yeterlik inançlarının cinsiyet, öğrenim türü ve üniversitelerine göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1), 98-110.
  • Atalay, C. (2005). Öğretmen liselerindeki öğrencilerin kişilik özellikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkiler, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Barnett, J. ve Hodson, D. (2001). Pedagojical context knowledge: toward a fuller understanding of what good science teacher know. Science Education, 85, 426- 453.
  • Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 69-73.
  • Çelikten, M., Şanal M., ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207-237.
  • Danielowich, R. (2007). Negotiating the conflicts: reexamining the structure and function of reflection in science teacher learning. Science Education, 91(4), 629-663.
  • Dikici, A., Yavuzer, Y. ve Gündoğdu, R. (2006). Eğitim fakültesi mezunlarının eğitim bilimleri derslerine ilişkin görüşleri (Niğde Üniversitesi örneği). Milli Eğitim, 172, 250-262.
  • Dilmaç, B., Çıkılı, Y., Işık, H. ve Sungur, C. (2009). Teknik öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleklerine ilişkin tutumlarının yordayıcısı olarak mesleki benlik saygısı. Selçuk Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Teknik-Online Dergi, 8 (2), 34-50.
  • Enyedy, N, Goldberg, J. ve Welsh, K. M. (2005). Complex dilemmas of identity and practice,. Science Education, 90(1), 68-93.
  • Jay, J. K. ve Johnson, K. L. (2002). Capturing complexity: a typology of reflective practice for teacher education. Teaching & Teacher Education, 18, 73-85.
  • Kanad, H.F. (1976). Kısaltılmış pedagoji. (2. Baskı). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. Köksal, N. ve Demirel, Ö. (2008). Yansıtıcı düşünmenin öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamalarına katkıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 34, 189-203.
  • Leatham, K. R. (2006). Viewing mathematics teachers’ beliefs as sensible systems. Journal of Mathematics Teacher Education, 9, 91-102.
  • Leif, J. ve Rustin, G. (1980). Pedagoji doktrinleri açısından genel pedagoji. (Çev. N. Yüzbaşıoğulları). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB, (2006). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri <http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/ ogretmen_yeterlikleri_kitabi/Öğretmen_Yeterlikleri_Kitabı_genel_yeterlikler_ parça_2.pdf > (2009, Aralık 12).
  • Nuthall, G. (2004). Relating classroom teaching to student learninig; a critical analysis of why research has failed to bridge the theory practice gap. Harvard Educational Review, 74 (3), 273-306.
  • Özyürek, M. (2008). Nitelikli öğretmen yetiştirmede sorunlar ve çözümler: özel eğitim örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (2), 189-226.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62 (3), 307-332.
  • Putnam, R. T. ve Borko, H. (2000). What do new views of knowledge and thinking have to say about research on teacher learning. Educational Researcher, 29 (1), 4- 15.
  • Shulman, L. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15 (2), 4-14.
  • Şişman, M. ve Acat, M. B. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 235-250.
  • Taysi, E. (2000). Benlik saygısı, arkadaşlardan ve aileden sağlanan sosyal destek: üniversite öğrencileriyle yapılan bir çalışma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Temizkan, M. (2008). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir araştırma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (3). 461-486.
  • Twiselton, S. (2004). The role of teacher identities in learning to teach primary literacy. Educational Review, 56(2), 157-164.
  • Albay, E. Androgoji /pedagoji kavramları ve aralarındaki farklar. http://mail.baskent.edu. tr/~20393092/kisisel_site/odev/yetiskin_egitimi.pdf (2010, Kasım 20). Yetim, A.A. ve Göktaş, Z. (2004). Öğretmenin mesleki ve kişisel nitelikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (2), 541-550.
  • Yorulmaz, M. (2006). İlköğretim 1. kademesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünmeye ilişkin görüş ve uygulamalarının değerlendirilmesi (Diyarbakır ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Year 2013, Issue: 56, 399 - 408, 12.07.2013

Abstract

References

  • Akbaş, A. ve Çelikkaleli, Ö (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi öz-yeterlik inançlarının cinsiyet, öğrenim türü ve üniversitelerine göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1), 98-110.
  • Atalay, C. (2005). Öğretmen liselerindeki öğrencilerin kişilik özellikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkiler, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Barnett, J. ve Hodson, D. (2001). Pedagojical context knowledge: toward a fuller understanding of what good science teacher know. Science Education, 85, 426- 453.
  • Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 69-73.
  • Çelikten, M., Şanal M., ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207-237.
  • Danielowich, R. (2007). Negotiating the conflicts: reexamining the structure and function of reflection in science teacher learning. Science Education, 91(4), 629-663.
  • Dikici, A., Yavuzer, Y. ve Gündoğdu, R. (2006). Eğitim fakültesi mezunlarının eğitim bilimleri derslerine ilişkin görüşleri (Niğde Üniversitesi örneği). Milli Eğitim, 172, 250-262.
  • Dilmaç, B., Çıkılı, Y., Işık, H. ve Sungur, C. (2009). Teknik öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleklerine ilişkin tutumlarının yordayıcısı olarak mesleki benlik saygısı. Selçuk Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Teknik-Online Dergi, 8 (2), 34-50.
  • Enyedy, N, Goldberg, J. ve Welsh, K. M. (2005). Complex dilemmas of identity and practice,. Science Education, 90(1), 68-93.
  • Jay, J. K. ve Johnson, K. L. (2002). Capturing complexity: a typology of reflective practice for teacher education. Teaching & Teacher Education, 18, 73-85.
  • Kanad, H.F. (1976). Kısaltılmış pedagoji. (2. Baskı). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. Köksal, N. ve Demirel, Ö. (2008). Yansıtıcı düşünmenin öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamalarına katkıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 34, 189-203.
  • Leatham, K. R. (2006). Viewing mathematics teachers’ beliefs as sensible systems. Journal of Mathematics Teacher Education, 9, 91-102.
  • Leif, J. ve Rustin, G. (1980). Pedagoji doktrinleri açısından genel pedagoji. (Çev. N. Yüzbaşıoğulları). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB, (2006). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri <http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/ ogretmen_yeterlikleri_kitabi/Öğretmen_Yeterlikleri_Kitabı_genel_yeterlikler_ parça_2.pdf > (2009, Aralık 12).
  • Nuthall, G. (2004). Relating classroom teaching to student learninig; a critical analysis of why research has failed to bridge the theory practice gap. Harvard Educational Review, 74 (3), 273-306.
  • Özyürek, M. (2008). Nitelikli öğretmen yetiştirmede sorunlar ve çözümler: özel eğitim örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (2), 189-226.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62 (3), 307-332.
  • Putnam, R. T. ve Borko, H. (2000). What do new views of knowledge and thinking have to say about research on teacher learning. Educational Researcher, 29 (1), 4- 15.
  • Shulman, L. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15 (2), 4-14.
  • Şişman, M. ve Acat, M. B. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 235-250.
  • Taysi, E. (2000). Benlik saygısı, arkadaşlardan ve aileden sağlanan sosyal destek: üniversite öğrencileriyle yapılan bir çalışma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Temizkan, M. (2008). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir araştırma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (3). 461-486.
  • Twiselton, S. (2004). The role of teacher identities in learning to teach primary literacy. Educational Review, 56(2), 157-164.
  • Albay, E. Androgoji /pedagoji kavramları ve aralarındaki farklar. http://mail.baskent.edu. tr/~20393092/kisisel_site/odev/yetiskin_egitimi.pdf (2010, Kasım 20). Yetim, A.A. ve Göktaş, Z. (2004). Öğretmenin mesleki ve kişisel nitelikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (2), 541-550.
  • Yorulmaz, M. (2006). İlköğretim 1. kademesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünmeye ilişkin görüş ve uygulamalarının değerlendirilmesi (Diyarbakır ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Merve Özkaya

Publication Date July 12, 2013
Published in Issue Year 2013 Issue: 56

Cite

APA Özkaya, M. (2013). LİTERATÜR IŞIĞINDA ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI. EKEV Akademi Dergisi(56), 399-408.