ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIK DÜZEYLERİ İLE OKUL ETKİLİLİĞİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
Year 2019,
Issue: 80, 123 - 136, 26.12.2019
Durdağı Akan
Muhammet Emre Kılıç
Abstract
Bu araştırmanın genel amacı öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri ile okul etkililiği arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 akademik yılında Erzurum merkez ilçe okullarında görev yapan ve tesadüfi örneklem yöntemi ile seçilen 313 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak örgütsel bağlılık ölçeği ile okul etkililiği ölçekleri uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız gruplar t testi, ANOVA, pearson çarpım momentler korelâsyon analizi ve basit doğrusal regresyon analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri ile okul etkililiği arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmaktadır.
References
- Aksu, A., & Balci, Y. (2009). Genel liselerde örgütsel bağlılık ve dönüşümsel liderlik.
Education Sciences, 4(4), 1468-1480.
- Akyol, P., Atan, T., & Gökmen, B. (2013). Beden eğitimi ve sınıf öğretmenlerinin
örgütsel bağlılık düzeylerinin incelenmesi. Spor ve Performans
Araştırmaları Dergisi, 4(1), 38-45.
- Angle, H. L., & Perry,J. L.(1981).An empirical assessment of organizational commitment
and organizational effectiveness. Administrative Science Quarterly, 26(1), 1-
14.
- Atik, S., & Üstüner, M. (2014). İlköğretim okullarının örgüt tipi ile öğretmenlerin
örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi
Dergisi, 15(2), 133-154.
- Ay, G., & Koç, H. (2014). Örgütsel adalet algısı ile örgütsel bağlılık düzeyi arasındaki
ilişkinin belirlenmesi: Öğretmenler üzerinde bir inceleme. İşletme Araştırmaları
Dergisi, 6(2), 67-90.
- Aydın, A., Sarıer, Y., & Uysal, S. (2013). The effect of school principals' leadership
styles on teachers' organizational commitment and job satisfaction. Educational
Sciences: Theory and Practice, 13(2), 806-811.
- Balay, R. (2000). Örgütsel bağlılık. Ankara: Nobel Yayınevi.
- Başaran, İ. E. (1996). Eğitim yönetimi. Ankara: Yargıcı Matbaası.
- Bogler, R., & Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers’
organizational commitment, professional commitment and organizational
citizenship behavior in schools. Teaching and Teacher Education, 20(3), 277-
289.
- Brookover, W. B., & Lezotte, L. W. (1979). Changes in school characteristics coincident
with changes in student achievement (Occasional Paper No. 17). East Lansing,
MI: Michigan State University, East Lansing Institute for Research in Teaching.
(ERIC Document Reproduction Service No. ED 181 005)
- Bursalıoğlu, Z. (1999). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış, Ankara: Pegem
A Yayıncılık.
- Cheng, Y. C. (1996). School effectiveness and school-based management: London: The
Falmer Press.
- Cohen, D. K., Raudenbush, S. W., & Ball, D. L. (2003). Resources, instruction, and
research. Educational Evaluation and Policy Analysis, 25(2), 119-142.
- Coleman, J. S. (1968). Equality of educational opportunity. Integrated Education, 6(5),
19-28.
- Collie, R. J., Shapka, J. D., & Perry, N. E. (2011). Predicting teacher commitment: The
impact of school climate and social–emotional learning. Psychology in the
Schools, 48(10), 1034-1048.
- Cook, J., & Wall, T. (1980). New work attitude measures of trust, organizational
commitment and personal need non-fulfillment. Journal of Occupational
Psychology, 53(1), 39-52.
- Çoban, D., & Demirtaş, H. (2011). Okulların akademik iyimserlik düzeyi ile
öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi
Dergisi, 17(3), 317-348.
- Çolakoğlu, Ü., Ayyildiz, T., & Cengiz, S. (2009). Çalışanların demografik özelliklerine
göre örgütsel bağlılık boyutlarında algılama farklılıkları: Kuşadası’ndaki beş
yıldızlı konaklama işletmeleri örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi,
20(1), 77-89.
- Demirtaş, H. (2010). Dershane öğretmenlerinde örgütsel bağlılık ve iş doyumu. İnönü
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 177-206.
- Doran, J. A. (2004). Effective school characteristics and student achievement correlates
as perceived by teachers in American style international schools. Unpublished
doctoral dissertation, Central Florida University, Florida.
- Edmonds, R. (1979). Effective schools for the urban poor. Educational Leadership, 37(1),
15-24.
- Firestone, W. A., & Pennell, J. R. (1993). Teacher commitment, working conditions, and
differential incentive policies. Review of Educational Research, 63(4), 489-
525.
- Foreman-Peck, J., & Foreman-Peck, L. (2006). Should schools be smaller? The size-
performance relationship for Welsh schools. Economics of Education Review,
25(2), 157-171.
- Hallinger, P., & Heck, R. H. (1998). Exploring the principal's contribution to school
effectiveness: 1980-1995. School Effectiveness and School İmprovement, 9(2),
157-191.
- Heck, R. H. (2000). Examining the impact of school quality on school outcomes and
improvement: A value-added approach. Educational Administration Quarterly,
36(4), 513-552.
- Hoy, W. K., & Ferguson, J. (1985). A theoretical framework and exploration of
organizational effectiveness of schools. Educational Administration Quarterly,
21(2), 117-134.
- Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2010). Eğitim yönetimi. (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel
Yayınları.
- Hoy, W. K. (2016). School effectiveness Index (SE-ındex). http:// www.waynekhoy.Com/
schooleffectiveness index. html adresinden 03 Nisan 2019 tarihinde alınmıştır.
- John, M. C., & Taylor, J. W. (1999). Leadership style, school climate, and the institutional
commitment of teachers. In International Forum, 2(1), 25-57.
- Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Karataş, S., & Güleş, H. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş tatmini ile örgütsel
bağlılığı arasındaki ilişki. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 74-
89.
- Kondalkar, V. G. (2007). Organization behavior. New Delhi, India: New Age
International.
- Kurşunoğlu, A., & Tanrıöğen, E. B. A. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgüt-
sel bağlılık düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28),
101-115.
- Kurşunoğlu, A., Bakay, E., & Tanrıöğen, E. B. A. (2010). İlköğretim okulu öğretmenle-
rinin örgütsel bağlılık düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Der-
gisi, 28(28), 101-115.
- Lee, V. E., & Smith, J. B. (1997). High school size: Which works best and for whom?.
Educational Evaluation and Policy Analysis, 19(3), 205-227.
- Meyer, J. P., &Allen, N.J. (1991).Athree-component conceptualization of organizational
commitment. Human Resource Management Review, 1(1), 61-89.
- Meyer, J. P., & Herscovitch, L. (2001). Commitment in the workplace: Toward a general
model. Human Resource Management Review, 11(3), 299-326.
- Miskel, C. G., Fevurly, R., & Stewart, J. (1979). Organizational structures and processes,
perceived school effectiveness, loyalty, and job satisfaction. Educational
Administration Quarterly, 15(3), 97-118
- Mott, P. E. (1972). The characteristics of effective organizations. Harper Collins
Publishers. New York: Harper & Row.
- Mowday, R. T., Porter, L. W. & Steers, R. M. (2013). Employee-organization linkages:
The psychology of commitment, absenteeism, and turnover. NewYork:Academic
Press.
- Mullins, L. J. (2007). Management and organisational behaviour. Pearson Education.
London: Financial Times
- Nayir, F. (2013). İlköğretim okulu yöneticilerinin örgütsel bağlılık düzeyi.
İlköğretim Online, 12(1), 179-189.
- Ornstein, A. C. (1990). School size and effectiveness: Policy implications. The Urban
Review, 22(3), 239-245.
- Özkaya, M. O., Kocakoç, İ. D., & Karaa, E. (2006). Yöneticilerin örgütsel bağlılıkları
ve demografik özellikleri arasındaki ilişkileri incelemeye yönelik bir alan
çalışması. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler
Fakültesi Dergisi, 13(2), 77-96.
- Purkey, S. C., & Smith, M. S. (1983). Effective schools: A review. The Elementary School
Journal, 83(4), 427-452.
- Teddlie, C., & Reynolds, D. (2000). The international handbook of school effectiveness
research. New York: Falmer Press.
- Rotherham, A. (1999). When it comes to school size, smaller is better. Education
Week, 18(22), 52-76.
- Sammons, P., Hillman, J., & Mortimore, P. (1995). Key Characteristics of Effective
Schools: A Review of School Effectiveness Research, London: University of
London Institute of Education and Ofsted.
- Scheerens, J. & Bosker, R., (1997). The foundations of educational effectiveness. Oxford:
Pergamon Press.
- Scheerens, J. (1993). Effective schooling: Research, theory and practice. School
Effectiveness and School Improvement, 4(3), 230-235.
- Selvitopu, A., & Şahin, H. (2013). Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları
ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim
Fakültesi Dergisi, 14(2), 171-189.
- Serin, M. K., & Buluç, B. (2012). İlköğretim okul müdürlerinin öğretim liderliği
davranışları ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki. Kuram ve
Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 18(3), 435-459.
- Sheppard, B. (1996). Exploring the transformational nature of instructional leadership.
Alberta Journal of Educational Research, 42(4), 325-44.
- Şişman, M. (2013). Eğitimde mükemmellik arayışı (Etkili Okullar), Ankara:
Pegem Akademi Yayınları.
- Tarter, C. J., & Kottkamp, R. (1991). Open schools, healthy schools: Measuring
organizational climate. Newbury Park: Age publishing.
- Taşkın, F., & Dilek, R. (2010). Örgütsel güven ve örgütsel bağlılık üzerine bir alan araş-
tırması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 37-46.
- Thomas, W.P., & Collier, V.P. (2002). A national study of school effectiveness for language
minority students’ long-term academic achievement. Santa Cruz, CA: University
of California at Santa Cruz, Center for Research on Education, Diversity, and
Excellence.
- Üstüner, M. (2009). Öğretmenler için örgütsel bağlılık ölçeği: geçerlik ve güvenirlik
çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 1-17,
- Yalçınkaya, M. (2002). Açık sistem teorisi ve okula uygulanması. Gazi Üniversitesi Gazi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 103-116.
- Yazıcıoğlu, İ., & Topaloğlu, I. G. (2009). Örgütsel adalet ve bağlılık ilişkisi: Konaklama
işletmelerinde bir uygulama. İşletme Araştırma Dergisi 1(1), 3-13.
- Yeşilyurt, E. (2009). Okul kültürünün öğretim başarısına olan etkisine yönelik öğretmen
görüşleri (Elazığ ili örneği), Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
11(2), 195-214.
- Yıldırım, İ. (2015). Okul yöneticilerinin kişilik ve denetim odağı özelliklerinin öğretmenlerin
iş doyumu ve okul etkililiği açısından incelenmesi. (Doktora tezi). Atatürk
Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü. Erzurum.
Year 2019,
Issue: 80, 123 - 136, 26.12.2019
Durdağı Akan
Muhammet Emre Kılıç
References
- Aksu, A., & Balci, Y. (2009). Genel liselerde örgütsel bağlılık ve dönüşümsel liderlik.
Education Sciences, 4(4), 1468-1480.
- Akyol, P., Atan, T., & Gökmen, B. (2013). Beden eğitimi ve sınıf öğretmenlerinin
örgütsel bağlılık düzeylerinin incelenmesi. Spor ve Performans
Araştırmaları Dergisi, 4(1), 38-45.
- Angle, H. L., & Perry,J. L.(1981).An empirical assessment of organizational commitment
and organizational effectiveness. Administrative Science Quarterly, 26(1), 1-
14.
- Atik, S., & Üstüner, M. (2014). İlköğretim okullarının örgüt tipi ile öğretmenlerin
örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi
Dergisi, 15(2), 133-154.
- Ay, G., & Koç, H. (2014). Örgütsel adalet algısı ile örgütsel bağlılık düzeyi arasındaki
ilişkinin belirlenmesi: Öğretmenler üzerinde bir inceleme. İşletme Araştırmaları
Dergisi, 6(2), 67-90.
- Aydın, A., Sarıer, Y., & Uysal, S. (2013). The effect of school principals' leadership
styles on teachers' organizational commitment and job satisfaction. Educational
Sciences: Theory and Practice, 13(2), 806-811.
- Balay, R. (2000). Örgütsel bağlılık. Ankara: Nobel Yayınevi.
- Başaran, İ. E. (1996). Eğitim yönetimi. Ankara: Yargıcı Matbaası.
- Bogler, R., & Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers’
organizational commitment, professional commitment and organizational
citizenship behavior in schools. Teaching and Teacher Education, 20(3), 277-
289.
- Brookover, W. B., & Lezotte, L. W. (1979). Changes in school characteristics coincident
with changes in student achievement (Occasional Paper No. 17). East Lansing,
MI: Michigan State University, East Lansing Institute for Research in Teaching.
(ERIC Document Reproduction Service No. ED 181 005)
- Bursalıoğlu, Z. (1999). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış, Ankara: Pegem
A Yayıncılık.
- Cheng, Y. C. (1996). School effectiveness and school-based management: London: The
Falmer Press.
- Cohen, D. K., Raudenbush, S. W., & Ball, D. L. (2003). Resources, instruction, and
research. Educational Evaluation and Policy Analysis, 25(2), 119-142.
- Coleman, J. S. (1968). Equality of educational opportunity. Integrated Education, 6(5),
19-28.
- Collie, R. J., Shapka, J. D., & Perry, N. E. (2011). Predicting teacher commitment: The
impact of school climate and social–emotional learning. Psychology in the
Schools, 48(10), 1034-1048.
- Cook, J., & Wall, T. (1980). New work attitude measures of trust, organizational
commitment and personal need non-fulfillment. Journal of Occupational
Psychology, 53(1), 39-52.
- Çoban, D., & Demirtaş, H. (2011). Okulların akademik iyimserlik düzeyi ile
öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi
Dergisi, 17(3), 317-348.
- Çolakoğlu, Ü., Ayyildiz, T., & Cengiz, S. (2009). Çalışanların demografik özelliklerine
göre örgütsel bağlılık boyutlarında algılama farklılıkları: Kuşadası’ndaki beş
yıldızlı konaklama işletmeleri örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi,
20(1), 77-89.
- Demirtaş, H. (2010). Dershane öğretmenlerinde örgütsel bağlılık ve iş doyumu. İnönü
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 177-206.
- Doran, J. A. (2004). Effective school characteristics and student achievement correlates
as perceived by teachers in American style international schools. Unpublished
doctoral dissertation, Central Florida University, Florida.
- Edmonds, R. (1979). Effective schools for the urban poor. Educational Leadership, 37(1),
15-24.
- Firestone, W. A., & Pennell, J. R. (1993). Teacher commitment, working conditions, and
differential incentive policies. Review of Educational Research, 63(4), 489-
525.
- Foreman-Peck, J., & Foreman-Peck, L. (2006). Should schools be smaller? The size-
performance relationship for Welsh schools. Economics of Education Review,
25(2), 157-171.
- Hallinger, P., & Heck, R. H. (1998). Exploring the principal's contribution to school
effectiveness: 1980-1995. School Effectiveness and School İmprovement, 9(2),
157-191.
- Heck, R. H. (2000). Examining the impact of school quality on school outcomes and
improvement: A value-added approach. Educational Administration Quarterly,
36(4), 513-552.
- Hoy, W. K., & Ferguson, J. (1985). A theoretical framework and exploration of
organizational effectiveness of schools. Educational Administration Quarterly,
21(2), 117-134.
- Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2010). Eğitim yönetimi. (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel
Yayınları.
- Hoy, W. K. (2016). School effectiveness Index (SE-ındex). http:// www.waynekhoy.Com/
schooleffectiveness index. html adresinden 03 Nisan 2019 tarihinde alınmıştır.
- John, M. C., & Taylor, J. W. (1999). Leadership style, school climate, and the institutional
commitment of teachers. In International Forum, 2(1), 25-57.
- Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Karataş, S., & Güleş, H. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş tatmini ile örgütsel
bağlılığı arasındaki ilişki. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 74-
89.
- Kondalkar, V. G. (2007). Organization behavior. New Delhi, India: New Age
International.
- Kurşunoğlu, A., & Tanrıöğen, E. B. A. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgüt-
sel bağlılık düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28),
101-115.
- Kurşunoğlu, A., Bakay, E., & Tanrıöğen, E. B. A. (2010). İlköğretim okulu öğretmenle-
rinin örgütsel bağlılık düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Der-
gisi, 28(28), 101-115.
- Lee, V. E., & Smith, J. B. (1997). High school size: Which works best and for whom?.
Educational Evaluation and Policy Analysis, 19(3), 205-227.
- Meyer, J. P., &Allen, N.J. (1991).Athree-component conceptualization of organizational
commitment. Human Resource Management Review, 1(1), 61-89.
- Meyer, J. P., & Herscovitch, L. (2001). Commitment in the workplace: Toward a general
model. Human Resource Management Review, 11(3), 299-326.
- Miskel, C. G., Fevurly, R., & Stewart, J. (1979). Organizational structures and processes,
perceived school effectiveness, loyalty, and job satisfaction. Educational
Administration Quarterly, 15(3), 97-118
- Mott, P. E. (1972). The characteristics of effective organizations. Harper Collins
Publishers. New York: Harper & Row.
- Mowday, R. T., Porter, L. W. & Steers, R. M. (2013). Employee-organization linkages:
The psychology of commitment, absenteeism, and turnover. NewYork:Academic
Press.
- Mullins, L. J. (2007). Management and organisational behaviour. Pearson Education.
London: Financial Times
- Nayir, F. (2013). İlköğretim okulu yöneticilerinin örgütsel bağlılık düzeyi.
İlköğretim Online, 12(1), 179-189.
- Ornstein, A. C. (1990). School size and effectiveness: Policy implications. The Urban
Review, 22(3), 239-245.
- Özkaya, M. O., Kocakoç, İ. D., & Karaa, E. (2006). Yöneticilerin örgütsel bağlılıkları
ve demografik özellikleri arasındaki ilişkileri incelemeye yönelik bir alan
çalışması. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler
Fakültesi Dergisi, 13(2), 77-96.
- Purkey, S. C., & Smith, M. S. (1983). Effective schools: A review. The Elementary School
Journal, 83(4), 427-452.
- Teddlie, C., & Reynolds, D. (2000). The international handbook of school effectiveness
research. New York: Falmer Press.
- Rotherham, A. (1999). When it comes to school size, smaller is better. Education
Week, 18(22), 52-76.
- Sammons, P., Hillman, J., & Mortimore, P. (1995). Key Characteristics of Effective
Schools: A Review of School Effectiveness Research, London: University of
London Institute of Education and Ofsted.
- Scheerens, J. & Bosker, R., (1997). The foundations of educational effectiveness. Oxford:
Pergamon Press.
- Scheerens, J. (1993). Effective schooling: Research, theory and practice. School
Effectiveness and School Improvement, 4(3), 230-235.
- Selvitopu, A., & Şahin, H. (2013). Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları
ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim
Fakültesi Dergisi, 14(2), 171-189.
- Serin, M. K., & Buluç, B. (2012). İlköğretim okul müdürlerinin öğretim liderliği
davranışları ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki. Kuram ve
Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 18(3), 435-459.
- Sheppard, B. (1996). Exploring the transformational nature of instructional leadership.
Alberta Journal of Educational Research, 42(4), 325-44.
- Şişman, M. (2013). Eğitimde mükemmellik arayışı (Etkili Okullar), Ankara:
Pegem Akademi Yayınları.
- Tarter, C. J., & Kottkamp, R. (1991). Open schools, healthy schools: Measuring
organizational climate. Newbury Park: Age publishing.
- Taşkın, F., & Dilek, R. (2010). Örgütsel güven ve örgütsel bağlılık üzerine bir alan araş-
tırması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 37-46.
- Thomas, W.P., & Collier, V.P. (2002). A national study of school effectiveness for language
minority students’ long-term academic achievement. Santa Cruz, CA: University
of California at Santa Cruz, Center for Research on Education, Diversity, and
Excellence.
- Üstüner, M. (2009). Öğretmenler için örgütsel bağlılık ölçeği: geçerlik ve güvenirlik
çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 1-17,
- Yalçınkaya, M. (2002). Açık sistem teorisi ve okula uygulanması. Gazi Üniversitesi Gazi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 103-116.
- Yazıcıoğlu, İ., & Topaloğlu, I. G. (2009). Örgütsel adalet ve bağlılık ilişkisi: Konaklama
işletmelerinde bir uygulama. İşletme Araştırma Dergisi 1(1), 3-13.
- Yeşilyurt, E. (2009). Okul kültürünün öğretim başarısına olan etkisine yönelik öğretmen
görüşleri (Elazığ ili örneği), Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
11(2), 195-214.
- Yıldırım, İ. (2015). Okul yöneticilerinin kişilik ve denetim odağı özelliklerinin öğretmenlerin
iş doyumu ve okul etkililiği açısından incelenmesi. (Doktora tezi). Atatürk
Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü. Erzurum.