Reverse product placement (RPP) is the commercialization of fictional brands from entertainment media into real world products. The factors effecting RPP is crucial for the commercialization of fictional brands. Purpose of this study is to investigate the factors affecting consumer’s attitude toward fictional brands. Thus, the effects of consumer's attitude towards television programs, perceived quality of fictional service in television programs and self-connection with a fictional service brand on the attitude of fictional service brand were examined. The data were collected from 400 participants and analysed with linear regression. According to the findings of the study, the attitudes of the consumers towards the television program, perceived service quality, and selfconnection with the fictional service brand positively affect the attitudes towards the fictional service brand in Turkish TV Series.
Reverse Product Placement Fictional Brand Attitude Toward TV Program Perceived Service Quality Self-Connection
Tersine Ürün Yerleştirme; kurgusal markaların eğlence dünyasından çıkarak gerçek dünya ürünlerine dönüşmesi ve ticarileştirileşmesi anlamına gelmektedir. Bu nedenle, Tersine Ürün Yerleştirme’yi etkileyen faktörleri incelemek kurgusal markaların ticarileştirilme kararları açısından oldukça önemlidir. Bu çalışmanın amacı, tüketicinin Türk dizilerinde yer alan kurgusal hizmet markalarına yönelik tutumunu etkileyen faktörleri incelemektir. Dolayısıyla çalışmada tüketicinin televizyon programına yönelik tutumunun, televizyon programında yer alan kurgusal hizmete yönelik olarak algıladığı kalitenin ve kurgusal hizmet markası ile benlik bağı kurmasının kurgusal hizmet markasına olan tutumu üzerine etkileri incelenmiştir. Bu kapsamda önerilmiş̧ olan model doğrultusunda 400 katılımcıdan veri toplanmış̧ ve elde edilen veriler doğrusal regresyon analizi ile test edilmiştir. Uygulanan analiz sonucu elde edilen bulgulara göre; tüketicinin televizyon programına yönelik tutumu, televizyon programında yer alan kurgusal hizmete dair algıladığı kalite ve kurgusal bir hizmet markası ile benlik bağı kurması Türk dizilerinde yer alan kurgusal hizmet markasına olan tutumunu olumlu yönde etkileyebilecektir.
Tersine Ürün Yerleştirme Kurgusal Marka TV Programına Yönelik Tutum Algılanan Hizmet Kalitesi Benlik Bağı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 25, 2021 |
Submission Date | March 10, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 29 Issue: 47 |