“Büyük
Kuş”, which is the fourth story of Yanık
Saraylar published in 1965, is basically the story of experience of
“femininity”-“otherness” in a male-dominated social order. In the text, the
struggle of woman against the gendered sociocultural mechanisms or in other
words, her survival effort and placelessness are told with an amorphous
language. The story deconstructs grammar rules, punctuation marks, the linear
continuity of sentences and adopts a fragmented narrative technique. In this
context, the story of “Büyük Kuş” is a text that refuses the discourse and rules
of masculine domination and tries to announce the voice of women labelled as
“the second sex” by undermining the major language. Hence, it can be sait that
it has various common features with minor literature. The negotiation of
content and form in the text is also one of the main factors that establishs a
bridge between the intellectual practices of feminist criticism and stylistic
features of minor literature.
Sevim Burak “Büyük Kuş” feminist criticism minor literature otherness placelessness amorphous language
Sevim
Burak’ın 1965 yılında yayımlanan Yanık
Saraylar adlı kitabının içindeki dördüncü öykü olan “Büyük Kuş”, en genel
anlamıyla erkek egemen düzende “öteki oluş”un, “kadın oluş”un öyküsüdür. Öyküde,
eril-kentin sokaklarında dolaşan kadının kendine ait olmayan dışsal alandaki
mücadelesi, yersiz-yurtsuzluğu ve hayatta kalma çabası amorf bir dil
aracılığıyla aktarılmıştır. Dil bilgisi kurallarının, noktalama işaretlerinin
alt üst edildiği metinde, cümlelerin çizgisel sürekliliği anlayışına da darbe
vurularak parçalı bir anlatım tekniği tercih edilmiştir. Bu bağlamda “Büyük
Kuş” öyküsü, eril iktidarın söylemini ve onun kurallarını kullanmayı reddeden,
bu iktidar tarafından sindirilmiş, yok sayılmış kadınların sesini hâkim dilde
çeşitli oyuklar açarak duyurmaya çalışan bir eser olup, bu özellikleriyle de
minör edebiyatla paslaşan bir yapıdadır. Eserdeki içerik ve biçim müzakeresi ise feminist eleştirinin ana düşünsel
pratikleri ile minör yazının biçimsel özelliklerini bir araya getiren bir
köprünün kurulmasını sağlayan ana etkenlerdendir.
Sevim Burak “Büyük Kuş” feminist eleştiri minör edebiyat ötekilik yersiz-yurtsuzluk amorf di
Subjects | Creative Arts and Writing |
---|---|
Journal Section | ARAŞTIRMA MAKALELERİ (TÜRKÇE ) |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2016 |
Submission Date | October 25, 2016 |
Acceptance Date | December 29, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 1 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.