Edebiyatın
temel malzemesi sözcüklerdir ve edebiyatta anlam dil göstergeleri yoluyla yaratılır.
Sinema ise kendi yasalarını “hareketli görüntü”lerle ortaya koymaktadır. Bu
hareketli görüntüler –edebiyatta olduğu gibi- kuramcılar tarafından yeni anlatım
olanaklarıyla desteklenir. Bu çalışmada, Eisenstein’ın diyalektik öğreti
ilkesine dayalı “kurgu teknikleri”yle birlikte sinemadaki “genel kurgu
teknikleri” ve “kamera çekim yasaları” göz önünde bulundurularak Sevim Burak’ın
“Pencere”, Necati Cumalı’nın “Akhisarlı” ve Sevgi Soysal’ın “Bir Şeydi Hiçliği
Hiç Olup Yitti” adlı öyküleri, ilkin film senaryosuna dönüştürülmüş ardından
öykülerde bu kurgu tekniklerinin izleri sürülmüştür. Eisenstein’ın görüntü
yardımıyla ulaşmaya çalıştığı diyalektik öğreti, öyküde sözcüklerden hareketle
ifade edilmeye çalışılmıştır. Böylece öykü evreni, yeni uygulama olanaklarıyla
ve terminolojiyle buluşturularak özgün bir biçimci edebiyat dili
oluşturulmuştur.
Basic
material of literature is words and meaning in literature is created with
linguistic signs. Cinema expresses its laws with moving images. As in
literature, these images are supported with new explanation possibilities by
theorists. In this study, the stories called “Pencere” by Sevim Burak, “Akhisarlı”
by Necati Cumalı and “Bir Şeydi Hiçliği Hiç Olup Gitti” by Sevgi Sosyal was
firstly turned into film script and tracked the fiction techniques in stories
by considering general fiction techniques, shotting laws in cinema and fiction
techniques based on Eisenstein’s dialectic principles. Dialectic principle,
which Eisenstein tried to reach with the help of image, was tried to be
explained with words in story. Hence, an authentic formalist literary language
was constructed by bringing story universe together with new practice
possibilities and terminology.
Subjects | Creative Arts and Writing |
---|---|
Journal Section | ARAŞTIRMA MAKALELERİ (TÜRKÇE ) |
Authors | |
Publication Date | June 19, 2017 |
Submission Date | December 11, 2016 |
Acceptance Date | June 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.