Jacques Derrida developed a new approach of lecture of the texts in his
publications entitled “Of Grammatology” and “Writing and difference” in 1967.
In this approach Derrida, with the deconstruction technic based upon the concepts
of “trace” and “differance” invites on one hand the lecturer to construct the text,
and on the other the author to delete his/her signature. In that context, the
work of Burhan Sönmez consists of the interwoven text as a labyrinth of the traces,
which are opened to the history of the society and the identity of the
individual. For the researcher who is in the pursuit of these traces of the
hierarchical oppositions like forgetting/remembering, life/death, past/future,
play the role of an identity, which turns to be its own, and the other’s
construction reflected in the mirror. This labyrinth is woven of the content
and texts interlaced of which it becomes more difficult to get out or to which
the new ones are added. It is intended to prepare a didactic course content
with the approach of deconstruction in the context of literature education by
wandering in the labyrinths of the contemporary text and deconstructing it and
undoing it out of those hierarchical oppositions.
Jacques Derrida
1967 yılında kaleme aldığı “Yazı ve Tekrar” ve “Yazıbilime dair” adlı
eserlerinde metne dair yeni bir okuma yaklaşımı geliştirmiştir. Bu yaklaşımda
Derrida metnin içini oyup “iz” ve “ayıram” kavramları üzerine inşa ettiği yapı
söküm yaklaşımı ile bir yandan yazarın imzasını silerken öte yandan okuru metni
oluşturmaya davet eder. Araştırmacı burada bu izleri takip ederken amacı eserin
unutma/anımsama, toplumsal bellek/bireysel bellek, hiç kimse/herkes, yaşam/ölüm,
geçmiş/gelecek gibi hiyerarşik karşıtlıklar açısından değerlendirmekle
birlikte, bu karşıtlıkların yazınsal süreçte nasıl aynada giderek kendine ve başkasına
dönüşen bir kimliğin inşasında rol oynadıklarını göstermektir. Böylelikle zaman
okur için, içinde yolculuk edilen bir labirente dönüşecektir. Bu labirent
girildikçe çıkılamayan, çıkıldıkça yerine yenilerinin eklendiği metinlerle ve
içeriklerle örülüdür. Yapılmak istenen metni yapı söküme uğratarak bu ikili
karşıtlıkların dışına taşırmak, aynı zamanda bir çağdaş metnin labirentlerinde
dolaşarak edebiyat eğitimi bağlamında yapı söküm yaklaşımıyla didaktik bir ders
içeriği hazırlamaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | ARAŞTIRMA MAKALELERİ (TÜRKÇE ) |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | December 24, 2018 |
Acceptance Date | January 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.