Research Article
BibTex RIS Cite

Japon Toplumunda Şükran Olgusu: Dil ve Kültür Bağlamında Bir İnceleme

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 470 - 481, 30.12.2019
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.635867

Abstract

Pozitif
psikoloji yaklaşımının etkisiyle son yıllarda ‘şükran’ olgusu üzerine yapılan
araştırmalarda
artış görülmektedir. Pozitif
psikoloji, bireyin olumlu yönlerini ortaya çıkarma ve destekleme yoluyla günlük
hayatını daha mutlu ve sağlıklı yaşayabilmesini amaçlar. Bu bağlamda şükran
olgusu üzerine gerçekleştirilen çalışmalarda minnet duygusunun insan
hayatındaki pozitif etkileri açığa çıkarılmıştır. Fakat birçok kültürden farklı
olarak Japonya’da şükran durumlarında ‘memnuniyet’ gibi pozitif
duyguların yanı sıra; ‘suçluluk’ gibi negatif duyguların da meydana geldiği
bilinmektedir. Bu özelliğiyle Japon dili ve kültürü incelenmesi gereken bir
örnek olarak karşımıza çıkmaktadır.





Bu çalışmada, Japon insanının şükran olgusuna yönelik
bakış açısı irdelenecektir. Japonların sıklıkla deneyimledikleri şükran
durumları, söz konusu durumlarda hissettikleri duygular, bu duyguların dilsel
yansımaları ve bunun arkasında yatan ahlak yargıları çalışmanın ana çerçevesini
oluşturacaktır.


Abstract

With the effect of positive psychology approach, there
has been an increase in the number of studies on the phenomenon of
gratitude' in recent years. Positive
psychology aims to enable the individual to live his / her daily life happier and
healthier by revealing and supporting his / her positive aspects. In this
context, the positive effects of gratitude on human life have been revealed in
studies conducted on the phenomenon of gratitude. But unlike many cultures, in
Japan, in addition to positive feelings such as
pleasurein gratitude; negative feelings such as 'guiltiness'
are also known to occur. With this feature, Japanese language and culture
emerges as an example to be studied.

In this study, Japanese peoples perspective on the phenomenon of gratitude is
studied. The phenomenon of gratitude that Japanese often experience, the
emotions they feel in these situations, the linguistic reflections of these
feelings, and the moral judgments behind it will be the main frame of the study.

References

  • Bartlett, M. Y., & DeSteno, D. (2006). “Gratitude and Prosocial Behavior:Helping When İt Costs You”,Psychological science, 17(4), s.319-325.
  • Benedict, R., (1965). Krizantem ve Kılıç,(Çev:T.Turgut), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Chan, D. W. (2010). “Gratitude İntervention and Subjective Well-Being Among Chinese School Teachers İn Hong Kong” , Educational Psychology, 30(2), s.139-153.
  • Demirci, M. (1998). Japonca-Türkçe Sözlük, İstanbul: Japon Kültür ve Enformasyon Merkezi.
  • Fredrickson, B. L. (1998). “Cultivated Emotions: Parental Socialization of Positive Emotions and Self-Conscious Emotions”,Psychological Inquiry, 9(4), s.279-281.
  • Fujiwara,T., Murakami,T., & Nishimura,T. (2013). “Shōgakuseini Okeru Kansha Seiki Jōkyō to Sono Hyōmeinii Tsuiteno Tansakuteki Kenkyū”,Tsukubadaigaku hattatsu rinshō shinrigaku kenkyū, 24, s.19-26.
  • Fukuda ,M. (2006). Kanjiru Jōdō Manabu Kanjō:Kanjōgaku Josetsu,Kyoto: Nakanishiya.
  • Gençer,Z. (2018). “Kokoro(Gönül) ve Eylül Romanlarında K,Sensei ve Necib’in Ölümlerinin Durkheim’ın İntihar Teorisi Bağlamında Analizi”, İnternational Journal of Language’s Education and Teaching, 6(2), s.454-470.
  • Ikeda,Y. (2006). “Seinenkini Okeru Hahaoyani Taisuru Kansha no Shinri Jōtai no Bunseki”, Kyōiku shinri-gaku kenkyū, 54(4 ), s.487 - 497.
  • Ikeda,Y. (2015). “Kansha wo Kanjiru Taishōno Hattatsuteki Henka”,Wayōjoshidaigakukiyō,,55,s. 65-75.
  • Japan Foundation (2014). Marugoto Nihonno Kotoba To Bunka Shokyū 1 (A 2) Rikai, Tokyo:Sanshūsha.
  • Kardaş, F., & Yalçın, İ. (2018). “Şükran: Ruh Sağlığı Alanında Güncel Bir Kavram”, Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar,10(1),s.1-18.
  • Kuranaga, H. & Higuchi, M. (2011). “Kansha Seiki Jōkyōni Okeru Jōkyō Hyōka ga Kansha no Kanjō Taikenni Oyobosu Eikyō” ,Kanjō shinrigaku kenkyū,19 (1 ), s.19-27.
  • Lebra, T. S.,(2013). Japonlar ve Davranış Biçimleri, (Çev: O. Baykara), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Luthans, F. (2002). “Positive Organizational Behavior: Developing and Managing Psychological Strengths”, Academy of Management Perspectives, 16(1), s.57-72.
  • McCullough, M. E., Kilpatrick, S. D., Emmons, R. A., & Larson, D. B. (2001). “Is Gratitude a Moral Affect?”, Psychological Bulletin, 127(2), s.249.
  • Miyake ,K. (1993). “Kanshano İmide Tsukawareru Wabi Hyōgenno Sentaku Mekanizumu”, Tsukubadaigaku Ryūgakusei Sentā Nihongo Kyōiku Ronshū, 8,s.19-38.
  • Naito, T., Wangwan, J., & Tani, M. (2005). “Gratitude İn University Students ın Japan and Thailand”, Journal of Cross-Cultural Psychology,36(2),s.247-263.
  • Okamoto,S. (2006). Kotoba no Shakai Shinrigaku ,Kiyoto:Nakanishiya.
  • Okamoto,S. (1992). “Kansha Hyōgen no Tsukaiwakeni Kanyo Suru Yōin(2):`Arigatō Taipu' to `Sumimasen Taipu' wa Dono Yōni Tsukaiwakerareruka”, Aichigakuin daigaku bungakubu kiyō, 22, s.35-44.
  • Roberts, R. C. (2004). “The Blessings of Gratitude”, R. A. Emmons & M. E. McCullough (Eds.), The Psychology of Gratitude , (s.58–78). New York, NY: Oxford University Press.
  • Sakuma, K. (1983). Kansha To Wabi Hanashikotobano Hyōgen ,Tokyo: Chikumashobo.
  • Satake, S. (2004). “Hitowa Nanini Tsuite Kansha Shiteiruka: Daigakusei to Sono Oya ga İdaku Kansha no Naiyō to Aite” , Yamagata Hoken İryō Kenkyū,7,s.1-8.
  • Seligman, M. E.P. & Csikszentmihalyi, M. (2000). “Positive Psychology: An Introduction”American Psychological Association,55,s.5-14.
  • TDK (1998), Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Wangwan, J. (2004). “Nihon to Tai no Daigakuseini Okeru Kansha Kokoro no Hikaku Kenkyū(1)” ,nihon Dōtokusei Shinrigaku Kenkyū,18, s.8-14.
  • Wangwan, J. (2004). “Nihon to Tai no Daigakuseini Okeru Kansha Kokoro no Hikaku Kenkyū (2)”. Nihon Dōtokusei Shinrigaku Kenkyū,19,s. 1-12.
Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 470 - 481, 30.12.2019
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.635867

Abstract

References

  • Bartlett, M. Y., & DeSteno, D. (2006). “Gratitude and Prosocial Behavior:Helping When İt Costs You”,Psychological science, 17(4), s.319-325.
  • Benedict, R., (1965). Krizantem ve Kılıç,(Çev:T.Turgut), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Chan, D. W. (2010). “Gratitude İntervention and Subjective Well-Being Among Chinese School Teachers İn Hong Kong” , Educational Psychology, 30(2), s.139-153.
  • Demirci, M. (1998). Japonca-Türkçe Sözlük, İstanbul: Japon Kültür ve Enformasyon Merkezi.
  • Fredrickson, B. L. (1998). “Cultivated Emotions: Parental Socialization of Positive Emotions and Self-Conscious Emotions”,Psychological Inquiry, 9(4), s.279-281.
  • Fujiwara,T., Murakami,T., & Nishimura,T. (2013). “Shōgakuseini Okeru Kansha Seiki Jōkyō to Sono Hyōmeinii Tsuiteno Tansakuteki Kenkyū”,Tsukubadaigaku hattatsu rinshō shinrigaku kenkyū, 24, s.19-26.
  • Fukuda ,M. (2006). Kanjiru Jōdō Manabu Kanjō:Kanjōgaku Josetsu,Kyoto: Nakanishiya.
  • Gençer,Z. (2018). “Kokoro(Gönül) ve Eylül Romanlarında K,Sensei ve Necib’in Ölümlerinin Durkheim’ın İntihar Teorisi Bağlamında Analizi”, İnternational Journal of Language’s Education and Teaching, 6(2), s.454-470.
  • Ikeda,Y. (2006). “Seinenkini Okeru Hahaoyani Taisuru Kansha no Shinri Jōtai no Bunseki”, Kyōiku shinri-gaku kenkyū, 54(4 ), s.487 - 497.
  • Ikeda,Y. (2015). “Kansha wo Kanjiru Taishōno Hattatsuteki Henka”,Wayōjoshidaigakukiyō,,55,s. 65-75.
  • Japan Foundation (2014). Marugoto Nihonno Kotoba To Bunka Shokyū 1 (A 2) Rikai, Tokyo:Sanshūsha.
  • Kardaş, F., & Yalçın, İ. (2018). “Şükran: Ruh Sağlığı Alanında Güncel Bir Kavram”, Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar,10(1),s.1-18.
  • Kuranaga, H. & Higuchi, M. (2011). “Kansha Seiki Jōkyōni Okeru Jōkyō Hyōka ga Kansha no Kanjō Taikenni Oyobosu Eikyō” ,Kanjō shinrigaku kenkyū,19 (1 ), s.19-27.
  • Lebra, T. S.,(2013). Japonlar ve Davranış Biçimleri, (Çev: O. Baykara), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Luthans, F. (2002). “Positive Organizational Behavior: Developing and Managing Psychological Strengths”, Academy of Management Perspectives, 16(1), s.57-72.
  • McCullough, M. E., Kilpatrick, S. D., Emmons, R. A., & Larson, D. B. (2001). “Is Gratitude a Moral Affect?”, Psychological Bulletin, 127(2), s.249.
  • Miyake ,K. (1993). “Kanshano İmide Tsukawareru Wabi Hyōgenno Sentaku Mekanizumu”, Tsukubadaigaku Ryūgakusei Sentā Nihongo Kyōiku Ronshū, 8,s.19-38.
  • Naito, T., Wangwan, J., & Tani, M. (2005). “Gratitude İn University Students ın Japan and Thailand”, Journal of Cross-Cultural Psychology,36(2),s.247-263.
  • Okamoto,S. (2006). Kotoba no Shakai Shinrigaku ,Kiyoto:Nakanishiya.
  • Okamoto,S. (1992). “Kansha Hyōgen no Tsukaiwakeni Kanyo Suru Yōin(2):`Arigatō Taipu' to `Sumimasen Taipu' wa Dono Yōni Tsukaiwakerareruka”, Aichigakuin daigaku bungakubu kiyō, 22, s.35-44.
  • Roberts, R. C. (2004). “The Blessings of Gratitude”, R. A. Emmons & M. E. McCullough (Eds.), The Psychology of Gratitude , (s.58–78). New York, NY: Oxford University Press.
  • Sakuma, K. (1983). Kansha To Wabi Hanashikotobano Hyōgen ,Tokyo: Chikumashobo.
  • Satake, S. (2004). “Hitowa Nanini Tsuite Kansha Shiteiruka: Daigakusei to Sono Oya ga İdaku Kansha no Naiyō to Aite” , Yamagata Hoken İryō Kenkyū,7,s.1-8.
  • Seligman, M. E.P. & Csikszentmihalyi, M. (2000). “Positive Psychology: An Introduction”American Psychological Association,55,s.5-14.
  • TDK (1998), Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Wangwan, J. (2004). “Nihon to Tai no Daigakuseini Okeru Kansha Kokoro no Hikaku Kenkyū(1)” ,nihon Dōtokusei Shinrigaku Kenkyū,18, s.8-14.
  • Wangwan, J. (2004). “Nihon to Tai no Daigakuseini Okeru Kansha Kokoro no Hikaku Kenkyū (2)”. Nihon Dōtokusei Shinrigaku Kenkyū,19,s. 1-12.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Linguistics
Journal Section ARAŞTIRMA MAKALELERİ (TÜRKÇE )
Authors

Levent Toksöz 0000-0003-2212-2976

Publication Date December 30, 2019
Submission Date October 22, 2019
Acceptance Date November 26, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Toksöz, L. (2019). Japon Toplumunda Şükran Olgusu: Dil ve Kültür Bağlamında Bir İnceleme. Söylem Filoloji Dergisi, 4(2), 470-481. https://doi.org/10.29110/soylemdergi.635867