The emergence of the feminist movement, which has seriously maintained its prevalence in
the field of literature and literary criticism from the first quarter of the 1960s to the present, was a
result of women being devalued in a patriarchal society. Examination of female figures in literary
works and also the representation of feminine emotions and experiences in women's writings have
been important topics of feminist criticism. Feminist criticism has had a significant impact on turning
to critical thinking about past literature and the creation of new literary works, especially by women.
With this movement, the increase in the number of female writers in Iranian literature, where male
writers are more dominant, has become one of the most important phases of change in contemporary
Iranian literature. Women's perspectives in culture, society, politics, and literature have taken shape
in the forms of novel, short story and poetry, creating the necessary foundation for the emergence
of feminist literature. With the continuation of the works written after the feminism movement, the
idea of feminism in Iran spread rapidly. A number of women writers emerged and they wrote their
own critical and intellectual works using the patterns of stories, novels and poetry. Shahrnush
Parsipur, one of the Iranian feminist women writers, also pointed out feminist discourses in her
novel Dog and the Long Winter. In the novel, she addressed the individuality and identity problem of
the Iranian woman. The author's objection to the position of women in society, the fight against the
patriarchal structure and the focus on women's emotions and women's experiences are among the
prominent features of this novel. In this article, first, information will be given about feminism and
feminist criticism theory, and then Parsipur's novel Dog and the Long Winter will be examined in
terms of feminist discourses. Also in the novel, the approaches of the traditional male-dominated
society that marginalize women and push them to a secondary position and the psychological and
sociological reasons for these approaches will be evaluated from the perspective of feminist
criticism.
Etik beyan gerektirmemektedir.
yok
yok
yok
1960’lı yılların ilk çeyreğinden günümüze kadar edebiyat ve edebi eleştiri alanında ciddi olarak
yaygınlığını koruyan feminizm hareketinin ortaya çıkışı ataerkil toplumda kadınların değersiz
görülmesinin bir sonucu idi. Edebi eserlerde kadın simalarının incelenmesi ve aynı zamanda kadın
yazılarında kadınsal duyguların ve deneyimlerin gösterimi, feminist eleştirinin önemli konuları
olmuştur. Feminist eleştiri, geçmiş edebiyatla ilgili eleştirel düşünceye yönelmede ve özellikle
kadınlar tarafından yeni edebi eserlerin ortaya konulmasında önemli etkiler sunmuştur. Bu
hareketle birlikte özellikle erkek yazarların daha hâkim olduğu İran Edebiyatı’nda kadın yazar
sayısının artışı, Çağdaş İran Edebiyatı’nın en önemli değişim evrelerinden biri olmuştur. Kadınların
kültür, toplum, siyaset ve edebiyat alanındaki görüşleri roman, öykü ve şiir türlerinde hayat bulmuş
ve feminist edebiyatın doğuşu için gerekli zemin oluşmuştur. Feminizm hareketinden sonra kaleme
alınan eserlerin devamında İran’daki feminizm düşüncesi hızla yayılmıştır. Ortaya birtakım kadın
yazarlar çıkmış ve bunlar öykü, roman ve şiir kalıplarını kullanarak kendi eleştirel ve entelektüel
eserlerini kaleme almışlardır. İranlı feminist kadın yazarlarından Şehrnûş Pârsîpûr da Seg u
Zemistân-i Bulend romanında feminist söylemlere işaret etmiştir. O, romanda, İranlı kadının
bireysellik ve kimlik sorununu ele almıştır. Yazarın, toplumdaki kadının konumuna yaptığı itiraz,
ataerkil yapı ile mücadele, kadın duygularına ve kadın deneyimlerine yöneliş, bu romanın öne çıkan
özelliklerindendir. Bu makalede önce feminizm ve feminist eleştiri kuramı hakkında bilgi verilecek
daha sonra Pârsîpûr’un Seg u Zemistân-i Bulend romanı feminist söylemler açısından irdelenecektir.
Ayrıca romanda geleneksel erkek egemen toplumun kadını ötekileştiren, ikincil konuma iten
yaklaşımları ve bu yaklaşımların psikolojik ve sosyolojik nedenleri feminist eleştiri perspektifinden
değerlendirilecektir.
Etik Beyan Formu gerektirmemektedir.
yok
yok
yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | World Languages, Literature and Culture (Other) |
Journal Section | EDEBİYAT / ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Authors | |
Project Number | yok |
Early Pub Date | April 30, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | January 4, 2025 |
Acceptance Date | February 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.