Professions differ in terms of the levels of
communication skills they require. Although
communication skills are of basic importance for
professions based on human relations, they are not
that important for professions based on technical
content. Accordingly, it should be considered as
normal the difference between people who have
different tendencies of vocations in aspect of
empathic skills. Thus, in this research it has been
focused on the question of whether of empathic skills
of three different vocations. It has been aimed to
answer this question according to determine the
relationships of three different vocations between
empathic skills and some variables and to compare
emphatic skills. Data were obtained using
“Information Form” and “Emphatic Skill Scale (ESS)-
B Form”. One Way ANOVA and Tukey HSD test were
used to analyze data. As a result of statistical
analyses, it has been found that in empathic skills of
psychological counselors have been better than
nurses and preschool teacher, females have been
better than males. Thus, in this research it has been
focused on the question of whether who tend to
different vocations differ in terms of their
communication skills and has been decided that of
law and engineering are to be analyzed. Empathic
skills point averages of three different vocations were
found at midwives X=138.25, psychological
counselors X=187.64 and pre school teachers
X=168.64. Results showed that the level of empathic
skills of midwives need to be improved. Training the
personal on empathic skills may be helpful.
Meslekler, gerektirdikleri iletişim beceri düzeyi açısından farklılaşmaktadır. İnsan ilişkilerinin ön plana çıktığı işlerde büyük önem taşıyan iletişim becerileri, insan ilişkilerine dayanmayan teknik içerikli işlerde o derece önemli bulunmamaktadır. Dolayısıyla, farklı mesleki yönelimlerde bulunan kişiler arasında, iletişim becerileri açısından farklılaşma olması doğaldır. Bu noktadan hareketle bu araştırmada farklı meslekler arasında empati becerileri açısından fark olup olmadığı sorusu ele alınmıştır. Bu sorunun, empati becerileriyle bazı değişkenler arasındaki ilişkilerin ortaya konması, ve üç farklı meslek elemanlarının empatik beceri açısından da karşılaştırılması açısından cevaplanması amaçlanmıştır. Veriler, “Bilgi formu” ve “Empati Beceri Ölçeği (EBÖ)-B Formu” kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde Tek Yönlü Varyans Analizi ve Tukey HSD testi uygulanmıştır. İstatiksel analiz sonucunda empatik beceriler açısından psikolojik danışmanların ebelerden ve okul öncesi öğretmenlerinden, kızların erkeklerden daha iyi oldukları bulunmuştur. Meslek elemanlarının empatik beceri puan ortalamaları ebelerin; X=138.25, psikolojik danışmanların; X=187.64 ve okul öncesi öğretmenlerinin; X=168.64olarak bulunmuştur. Bulgular ebelerin empatik becerilerinin geliştirilmeye ihtiyacı olduğunu gösterdi. Personel eğitimi empatik becerilerini geliştirmede yardımcı olabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Issue: 13 |