2000’li yılların ilk yarısında Türkiye’de önemli kamu yönetimi reformları yapılmıştır. Bu kapsamda kamu
mali yönetimi de 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile yeniden düzenlenmiştir. 5018
sayılı Kanun, kamu mali yönetim alına ilişkin düzenlemeler yanında idarenin yapı ve işleyişini de etkileyen
bazı hükümler içermektedir. Bu kapsamda idare açısından eksikliği hissedilen kurumsal düzeyde
planlamayı geçerli hale getirmek ve sürekliliğini sağlamak amacıyla Kanunun 9. maddesi ile kamu
idareleri için stratejik plan yapma yükümlülüğü getirilmiştir. Geçmişte 2006 yılında ifade edilen usul ve
esasları belirlemek için bir yönetmelik çıkarılmıştır. 2018 yılında ise Kalkınma Bakanlığınca “Kamu
İdarelerinde Stratejik Planlamaya İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik” adında yeni bir
yönetmelik çıkarılmış ve ilk yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır. 24 Temmuz 2018 tarihinde 30488 sayılı
Resmi Gazetede yayımlanan 13 numaralı “Strateji ve Bütçe Başkanlığı Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi” ile stratejik planlamaya dair hususlar Strateji ve Bütçe Başkanlığın
görev alanına dâhil edilmiştir.
Bu çalışmada Türkiye’deki stratejik planlama olgusunun genel tanıtımı yapıldıktan sonra, konu ile ilgili
olarak yayımlanan iki yönetmelik düzenlemeleri arasındaki farklar ortaya konulmakta ve
değerlendirilmektedir. Bunun yanında Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi ile birlikte alanda yaşanılan
değişimler üzerinde durulmaktadır. Çalışmada literatür tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmanın
amacı, stratejik planlamaya ilişkin meydana gelen değişikliklerin ortaya çıkaracağı yeni durumu açıklamak
ve bu konuda literatüre katkı sağlamaktır. Bu doğrultuda, stratejik planlamaya ilişkin faaliyetlerin
arttırıldığı ve kamu yöneticilerine daha fazla sorumluluk yüklendiği sonucuna ulaşılmıştır.
In the first half of the
2000s, Turkey has made important reforms in public administration. In this
context, public financial management has been rearranged with the Law No. 5018
on Public Financial Management and Control. Law No. 5018 includes some
provisions that affect the structure and operation of the administration as
well as the regulations on public financial management. In
this context, in order to ensure the continuity of institutional planning and
to ensure the continuity of the institutional level, which is felt as a lack of
administration, the 9th article of the Law is obliged to make a strategic plan
for public administrations. In the past, a regulation was issued to determine
the procedures and principles expressed in 2006. In 2018, a new regulation called “Plan
Regulation on Procedures and Principles Regarding Strategic Planning in Public
Administrations” was issued by the Ministry of Development and the first
regulation was repealed. No. 13 on July 24, 2018, published in the Official
Gazette No. 30488 Presidency Decree on the Organization of the Strategy and
Budget Presidency plan and strategic planning issues are included in the task
of the Strategy and Budget Presidency.
In this study, after made
public the introduction of strategic planning cases in Turkey, the differences
between the two regulations will be set forth in regulations issued on the subject
and will be evaluated. In addition, with the Presidency Government System will
have been focus on the changes experienced in the field. Literature screening method
was used in the study. The aim of this study is to explain the new
situation which will be caused by the changes in strategic planning and to
contribute to the literature. In this respect, it has been concluded that the
activities related to strategic planning are increased and more
responsibilities are imposed on public managers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Science |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | December 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 8 |
STRATEGIC PUBLIC MANAGEMENT JOURNAL © 2015 is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International