The aim of this study is to
determine the perceptions of the students of sport activity lesson related to
sport concept by using metaphor method. This study was conducted within the
scope of the phenomenological method, which is one of the qualitative research
designs. Because the phenomenological method aims to determine the experiences,
perceptions and meanings of individuals about a phenomenon. The study group
consisted of 108 university students, 51 female, and 55 male, who selected the
Sports activity lesson in the spring of 2018. These students were studying at
1st class the Faculty of Dentistry of Gazi University.A 4-item form developed
by the researcher was used to collect data. The collected qualitative data were
analyzed by content analysis method. Expressions that are similar to each other
through content analysis, opinions are gathered and presented under certain
categories. In the first item of the data collection form, the students
expressed 306 words describing the sport. These words were grouped under five
basic categories. These categories are: Movement and Health (34%); Sportive
Terms or People (26%); Positive Features, Emotions and Experiences (26%);
Negative Experiences and Emotions (6%) and Social Environment (6%).In the
second item, the students produced 94 metaphors. Eight categories were created
according to the metaphores produced. These categories are: Relaxation (26%);
Life (21%); Useful and Tutorial (17%); Indispensable (9%); Different Effects
According to Situation (9%); Health (8%); Friend (5%); Unnecessary and Tiring
(2%) category. In the third item, the students produced 105 metaphors. Three
categories were created according to the metaphores produced. These categories
are: Positive emotions (91%); Negative Emotions (7%); Variability (% 1)
category. In the fourth item, the students brought 17 different proposals.As a
result, it has been seen that sport concept is mostly perceived positively.
However, negative perceptions have also been found. Therefore, both the
negative perceptions and the reasonable suggestions of the students should be
taken into consideration when studying physical education and sports.
Bu çalışmanın amacı spor
etkinliği dersindeki üniversite öğrencilerinin spor kavramıyla ilgili
algılarını metafor metodu kullanarak belirlemektir. Bu çalışma spora yönelik algıları
ortaya çıkarması yönüyle nitel araştırma desenlerinden olan Olgubilim
kapsamında yapılmıştır. Çalışma grubu, 2018 yılı bahar döneminde Gazi
Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi 1. Sınıfta öğrenim gören ve spor etkinliği
dersi alan 51’i kadın ve 55’i erkek olmak üzere toplam 108 üniversite
öğrencisinden oluşmaktadır. Veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından
geliştirilen 4 maddelik form kullanılmıştır. Veri toplama formu yardımıyla
toplanan nitel veriler, içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. İçerik
analizi yoluyla birbirine benzer ifadeler uygun kategoriler altında bir araya
getirilerek sunulmuştur. Veri toplama formunun ilk maddesinde öğrenciler sporu
betimleyen 306 kelime ifade etmişlerdir. Bu kelimeler beş temel kategori
altında toplanmıştır. Bu kategoriler: Hareket ve Sağlık (%34); Sportif Terim ya
da Kişiler (%26); Olumlu Özellikler, Duygu ve Deneyimler (%26); Olumsuz Deneyim
ve Duygular (%6) ve Sosyal Çevre (%6) kategorisidir. İkinci maddede öğrenciler 94
metafor üretmişlerdir. Üretilen metaforlara göre sekiz kategori
oluşturulmuştur. Bu kategoriler: Rahatlama (%26); Hayat (%21); Faydalı ve
Öğretici (%17); Vazgeçilmez (%9); Duruma Göre Farklı Etkileri Olan (%9); Sağlık
(%8); Arkadaş (%5); Gereksiz ve Yorucu (%2) kategorisidir. Üçüncü maddede
öğrenciler 105 metafor üretmişlerdir. Üretilen metaforlara göre 3 kategori
oluşturulmuştur. Bu kategoriler: Olumlu duygular (%91); Olumsuz Duygular (%7);
Değişkenlik (%1) kategorisidir. Dördüncü maddede ise öğrenciler dersin daha iyi
işlenmesine yönelik17 farklı öneri getirmişlerdir. Sonuç olarak spor
kavramının çoğunlukla olumlu algılandığı görülse de olumsuz algıların da var
olduğu tespit edilmiştir. Bu yüzden beden eğitimi ve spor dersleri işlenirken
hem bu olumsuz algılar hem de öğrencilerin makul önerileri mümkün olduğunca
dikkate alınmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |