Bu çalışmanın amacı, sporcu öğrenciler üzerinde akademik ve spor başarı motivasyonu arasındaki ilişkinin cinsiyet, yaş ve spor yapma yılı değişkenlerine göre etkilerini araştırmaktır. Araştırmanın örneklem grubunu Ankara TVF (Türkiye Voleybol Federasyonu) Spor Lisesi’nde öğrenim gören 14-17 yaş arasında değişen, 86 kız, 81 erkek toplam 167 sporcu öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında “Akademik Motivasyon Ölçeği” ve “Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü ANOVA ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon testinden yararlanılmıştır. Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon testi sonucunda “bilmeye yönelik içsel motivasyon (İM) ile başarıya yaklaşma”, “başarıya yönelik İM ile güç gösterme ve başarıya yaklaşma”, “uyarım yaşamaya yönelik İM ile güç gösterme ve başarıya yaklaşma”, “belirlenmiş dış motivasyon (DM) ile başarıya yaklaşma” ve “DM- dış düzenleme ile başarıya yaklaşma” alt boyutları arasında pozitif yönlü ilişki olduğu saptanmıştır. Bağımsız örneklem t-testi sonucunda cinsiyet değişkenine göre “DM-dış düzenleme”, “motivasyonsuzluk” ve “güç gösterme güdüsü” alt boyutlarına ilişkin puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Tek yönlü ANOVA analizi sonucunda yaş değişkenine göre “belirlenmiş DM”, “DM- dış düzenleme”, “motivasyonsuzluk” ve “başarıya yaklaşma güdüsü”; spor yapma yılına göre “belirlenmiş DM” ve “DM- dış düzenleme” alt boyutlarına ilişkin puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bu çalışma akademik ve spor başarı motivasyonu arasında orta düzeyde bir korelasyon olduğunu, cinsiyet, yaş ve spor yapma yılına göre alt boyutlar arasında anlamlı farklılıklar olduğunu ortaya koymuştur
The aim of this study is to investigate the effects of the relationship between academic and sports achievement motivation on athlete students according to the variables of gender, age and the year of playing sports. The sample group of the research consists in total of 167 athlete students, 86 female and 81 male, in the age group of 14-17 who receive education in Ankara TVF (Turkish Volleyball Federation) Sports High School. In the data collection process “The Academic Motivation Scale” and “Sport-Specific Achievement Motivation Scale” were employed. In the analysis of the obtained data, independent sample t-test, one-way ANOVA and Pearson product-moment correlation test were used. As a result of Pearson product-moment correlation test, it was determined that there is a positive correlation between the subdimensions of “intrinsic motivation (IM)-to know through motive to approach success (MAS)”, “power of motive (POW) and MAS through IM-to accomplish”, “POW and MAS through IM-to experience stimulation”, “extrinsic motivation (EM)-identified regulation through MAS” and “EM-external regulation through MAS.” As a result of the independent sample t-test, a significant difference between was found between the means of the scores of the sub-dimensions: “EM-external regulation”, “demotivation” and “POW” according to the gender variable. As a result of one-way ANOVA analysis, a significant difference was found between the mean of the scores of the sub-dimensions: according to the variable of age “EM-identified”, “EM-external regulation”, “demotivation” and “MAS”; and according to the year of playing sport “EM-identified regulation” and “EM-external regulation”. This study revealed that there is a moderate correlation between academic and sports success motivation and there are significant differences between sub-dimensions by gender, age and year of playing sports
Other ID | JA78FB57HC |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |