Bu araştırmada, Antrenörlük Davranışı Değerlendirme Ölçeği’nin sekiz versiyonundan birisi olan “tercih edilen antrenör davranışlarının sporcu versiyonu”nu Türkçeye uyarlayarak sporcuların tercih ettikleri antrenör davranışlarının belirlenmesi için bir tanı aracı elde etmek amaçlanmıştır. Ölçek, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ve açımlayıcı faktör analizi (AFA) için 300 sporcu öğrenciye uygulanmıştır. Analizler sonucunda, ölçek özgün hali ile karşılaştırıldığında uyarlanan ölçek maddelerinin faktör boyutundaki dağılımlarında farklılık olduğu tespit edilmiştir. AFA’dan elde edilen bulgular, uyarlanan ölçeğin beş faktörden oluştuğunu ve faktör yapısının kabul edilebilir düzeyde olduğunu göstermektedir. Güvenirlik çalışması kapsamında iç tutarlık katsayısı.79 olarak hesaplanmıştır. Test–tekrar test güvenirlik çalışması için hesaplanan Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısının anlamlı olduğu belirlenmiştir. Ölçek, Türk kültüründe kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araçtır
This study aims to obtain a diagnostic tool for the purpose of determining the coaching behaviors preferred by athletes by adapting the “athlete version of preferred coaching behaviors”, which is one of the eight versions of the Coaching Behavior Assessment Questionnaire, into Turkish. The questionnaire has been applied to 300 athlete students for confirmatory factor analysis (CFA) and exploratory factor analysis (EFA). As a result of the analyses, a difference was observed in the factor distributions of the adapted questionnaire items, compared to the original version of the questionnaire. The findings that were obtained from the EFA show that the adapted questionnaire consists of five factors and has an acceptable factor structure. In the scope of the reliability study, internal consistency coefficient was calculated as .79. Pearson Moments Correlation Coefficient that was calculated for test-retest reliability study was determined to be significant. This questionnaire is a valid and reliable tool for the Turkish culture
Other ID | JA32ZS55TR |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |