Bu çalışmanın amacı; Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulları’nın antrenörlük eğitimi ve spor yöneticiliği bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin umutsuzluk ve boyun eğici davranış düzeylerini çeşitli değişkenlere göre belirleyebilmektir. Araştırmanın evrenini; Selçuk Üniversitesi ve Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda antrenörlük eğitimi ve spor yöneticiliği bölümünün 1. 2. 3. 4. sınıflarında öğrenim gören, 182’si erkek, 99’u bayan toplam 281 öğrenci oluşturmaktadır. İlk olarak araştırmanın amacına ilişkin mevcut bilgiler, literatürün taranmasıyla sistematik bir şekilde verilmiştir. Böylece konu hakkında teorik bir çerçeve oluşturulmuştur. İkinci olarak, Gilbert ve arkadaşları (1991) tarafından, geliştirilen ve Türkçeye uyarlanması Savaşır ve Şahin (1992) tarafından, geçerlik ve güvenirlik çalışması (α=0.84) yapılmış olan boyun eğici davranış ölçeği ve Beck ve arkadaşları (1974) tarafından, geliştirilen ve Türkçeye uyarlanması Seber (1991) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışması (α=0.85) yapılmış olan Beck Umutsuzluk ölçeği tesadüfî örneklem yoluyla araştırmaya katılan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda antrenörlük eğitimi ve spor yöneticiliği bölümünde öğrenim gören öğrencilere uygulanmıştır. Verilerin çözüm ve yorumlanmasında; pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı, çoklu regreasyon analizi, T testi, One Way Anova (tek yönlü varyans analizi) testi kullanılmış ve gruplar arasındaki farkı belirleyebilmek için tukey testi kullanılarak anlamlılık p<0,05 alınmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde ve hesaplanmış değerlerin bulunmasında SPSS paket programı kullanılmıştır. Bu çalışmanın sonucunda; Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulları’nın antrenörlük eğitimi ve spor yöneticiliği bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin umutsuzluk düzeyi arttıkça boyun eğici davranış düzeylerinin arttığı söylenebilir. Ayrıca; boyun eğici davranış düzeyi ile cinsiyet değişkeni, bölüm değişkeni arasında anlamlı bir farklılık var iken sınıf, gelir, baba öğrenim düzeyi, anne öğrenim düzeyi arasında anlamlı bir farklılık yoktur. Umutsuzluk düzeyleri ile bölüm, sınıf değişkeni, gelir, baba öğrenim düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunurken, cinsiyet değişkeni anne öğrenim düzeyi arasında anlamlı bir farklılık yoktur
It is aimed in this study to determine humılıatıng and hopelessness behavıour level of stududents who attend at educatıon of traınıng and sport management department of physıcal educatıon and sport faculty ın respect of dıffernet values. The subjects have been comprised of 182 male and 99 female students who attend at education of training and sport management departments of physical edecation and sport faculty in Selçuk University and Gazi University. Firstly, information related to the aim of the survey has been given systematically by scanning literature. Thus, a theoretical framework about the topic has been established. Secondly, humiliating behaviour scale, which was developed by Gilbert et al. (1991) and adapted into Turkish by Şavaşır and Şahin (1992) and of which validiy and reliable (α=0.84) was also tested, and Beck hopelessnes scale, which was developed by Beck et al. (1974) and adapted into Turkish by Seber (1991) and of which validity and reliable was also tested (α =0.85), have been applied on the subjects Pearson multiplying of moment corelation coefficiency, analysis of multi-regression, test T, test of One Way Anova have been
used to analyze and interpret the data and tukey test has been used in order to decide differences between the groups. SPSS
(Statistical package for social sciences) programme has been used to evaluate data and find out values.
As a result, it can be said that the more increased level of hopelessness of students who attend at education of training and
sport management departments of physical edecation and sport faculty means the more level of humiliating behaviours. Besides there
is a significant difference between level of humiliating behaviour and variety of gender and department whereas there is no significant
difference between level of humiliating behaviour and values of class, income, and education level of father and mother. On the other
hand there is a significant difference between level of hopelessnes and values of department, class, income and education level of
father whereas there is no significant difference between level of hopelessness and values of gender and edecation level of mother.
Other ID | JA52RM76RH |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 |