The
results from the studies examining the high-school (HS) students’ attitutes towards
their physical education and sports (PES) lesson vary; while some studies
similarly find significant difference regarding specific psycho-social
indicators, their results regarding gender may change. The aim of this research
is to examine the levels of HS students’ attitudes towards the PES lesson and
whether there are significant differences in those levels regarding some
variables. A total of 466 students (188 female, 278 male) in HSs of Balâ
district participated to this survey study. The data was collected using an
information form and the “Attitudes of HS Students towards Physical Education
Lesson Scale” and analysed using SPSS-21 and LISRELL-8.8 programs. The HS
students’ attitudes towards PES lesson found nearly neutral. The scores were
significantly higher in (a) males compared to females, and (b) vocational
school of health compared to some other HSs. Moreover, scores were
significantly higher in students (c) who expressed that they can adequately
benefit from sports facilities than the students who expressed that they can
somewhat use or cannot benefit at all from these facilities, (d) who indicate
that they always participate in sports or physical activity compared to the ones
responded as “occasionally”, “seldom” or “never”, and (e) who participate in sports
in a sports club occasionally than the ones never participate. Development of
the appropriate research, practice and policies needed considering the nearly
neutral scores towards the PES classes and the groups that even scored lower in
the district.
Ortaöğretim
öğrencilerinin beden eğitimi ve spor (BES) dersine ilişkin tutumlarını
inceleyen çalışmaların sonuçları değişkendir; araştırmalar sıklıkla belirli
değişkenlere ilişkin benzer biçimde anlamlı fark bulurken farklı sonuçlar veren
araştırmalar da bulunmaktadır. Bu
araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin BES dersine yönelik tutumlarının
düzeylerini ve bazı değişkenler açısından bu düzeylerde anlamlı fark (α=0.05) olup
olmadığını incelemektir. Tarama modeliyle gerçekleştirilen araştırmaya Balâ ilçe merkezindeki liselerde öğrenim
gören toplam 466 (188 kız, 278 erkek) öğrenci katılmıştır. Bilgi formu ve “Ortaöğretim
Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılarak
toplanan verilerin analizleri SPSS-21 ve LISREL-8.8 programlarında gerçekleştirilmiştir.
Öğrencilerin BES dersine ilişkin tutumları “kararsıza yakın” bulunmuştur. Katılımcılardan
(a) erkek öğrencilerin puanları kız öğrencilere göre, (b) Sağlık Meslek Lisesi
öğrencilerinin puanları ise diğer bazı liselere göre anlamlı düzeyde daha
yüksek bulunmuştur. Ayrıca, (c) okullarındaki spor alanlarını yeterince
kullanabildiğini ifade eden öğrencilerin puanları kısmen kullanabildiğini ve
kullanamadığını ifade edenlere göre, (d) her zaman spor yaptığını ve fiziksel
aktiviteye katıldığını belirtenlerin puanı “ara sıra”, “nadiren” ve “hiçbir
zaman” cevabını verenlere göre ve (e) bir kulüpte bazen spor yapanların
puanları hiç yapmadığını belirtenlere göre anlamlı düzeyde daha yüksek
bulunmuştur. İlçede BES dersine ilişkin kararsıza yakın tutum düzeyleri ile bu
düzeylerde daha da olumsuz puanlara sahip olan gruplar göz önünde
bulundurularak uygun araştırma, uygulama ve politikaların geliştirilmesine
ihtiyaç vardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 16 Issue: 4 |